Τεύχος
119, Ιούνιος 2021
|
|
|
Βραβεία,
έμπνευση κι υπέροχες δράσεις!
© WWF
Παγκόσμια πρώτη έκαναν την Πέμπτη 3 Ιουνίου τα WWF Panda Youth Awards,
τα βραβεία που έδωσαν οι ίδιοι οι νέοι αναγνωρίζοντας τις πιο
πρωτότυπες και δημιουργικές δράσεις που έγιναν το τελευταίο σχολικό
έτος, δράσεις ή project που είχαν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο ή πέτυχαν τη
μεγαλύτερη κινητοποίηση στο σχολείο ή στην κοινότητά τους.
Φέτος πιλοτάραμε τα βραβεία μεταξύ του WWF Τουρκίας (που είχε και την
ιδέα) και του WWF Ελλάς κι από του χρόνου ελπίζουμε να είναι πλέον
πανευρωπαϊκά.
Κάθε χώρα πρότεινε 5 περιβαλλοντικές δράσεις/project που έκαναν
μαθητές/νέοι ηλικίας 12-20 ετών τη σχολική χρονιά 2020-2021. Την Ελλάδα
εκπροσώπησαν οι ομάδες AllCaretta, Climate change is here, NutriEco
Growth Team, Presplorers, Think green, recycle, enjoy organic
και την Τουρκία οι ομάδες A young climate activist, Organic
destruction of mosquito larvae , Realize-Reduce-Reinforce, Recycle the
world, Step by step Eco-Transformation.
Οι μαθητές παρουσίασαν τη δράση/το project τους σε ειδική διαδικτυακή
τελετή που έγινε την Πέμπτη 3 Ιουνίου. Στη συνέχεια αξιολόγησαν οι
ίδιοι και βράβευσαν τις δράσεις για την καινοτομία και τη
δημιουργικότητα τους, την αποτελεσματικότητα τους, τη διάχυση και την
δυνατότητα συνέχειας. Τέλος αντάλλαξαν ιδέες και εμπειρίες και έβαλαν
τα θεμέλια για να χτίσουν μελλοντικές συνεργασίες.
Τα βραβεία αναλυτικά είναι:
Award
for Innovation/Creativity:
Gold: A young climate activist
Silver: Recycle the world
& Think green, recycle, enjoy organic
& Organic destruction of mosquito larvae
Bronze: AllCaretta
Award
for Impact
Gold: A young climate activist
& Organic destruction of mosquito larvae
Silver: Think green, recycle, enjoy organic
Bronze: Presplorers
Award for Dissemination/Reach
Gold A young climate activist
Silver AllCaretta
Bronze Climate change is here & NutriEcoGrowth Team
Award
for Continuity/Scalability
Gold Climate change is here
Silver A young climate activist & Presplorers
Bronze Think Green, recycle, enjoy organic
& Realize-Reduce-Reinforce
& All Caretta
Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά και στους εκπαιδευτικούς που τους
ενέπνευσαν και τους στήριξαν στην προσπάθεια τους. Ελπίζουμε να
γεμίσουμε από τέτοιες υπέροχες δράσεις τα επόμενα χρόνια!
|
|
|
Υιοθέτησε
μια παραλία…
© Φένια
Νικολάου, WWF Ελλάς
Το πρόγραμμα «Υιοθέτησε
μία παραλία» είναι μία νέα πρωτοβουλία επιστήμης των πολιτών
(citizen science) για την καταγραφή της παράκτιας πλαστικής ρύπανσης
στη χώρα μας. Υλοποιείται με τη χρηματοδότηση του Πράσινου Ταμείου και
στην «καρδιά» του βρίσκεται η νέα γενιά, με υιοθεσίες παραλιών από
εθελοντικές ομάδες, σχολεία και συλλογικότητες.
Κάθε ομάδα υιοθετεί μία συγκεκριμένη παραλία και εκπαιδεύεται από
στελέχη του WWF Ελλάς στη διαδικασία παρακολούθησης και καταγραφής των
απορριμμάτων. Η δράση επαναλαμβάνεται περιοδικά 2 με 4 φορές τον χρόνο
για τη δημιουργία χρονοσειρών και τα δεδομένα από τις καταγραφές
καταχωρούνται στην ιστοσελίδα, ώστε να είναι δημόσια διαθέσιμα προς
όλους. Για τα σχολεία υπάρχει αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα
βρείτε εδώ.
Μέσα από το πρόγραμμα θα δημιουργηθεί μία ολοκληρωμένη εθνική πλατφόρμα
καταγραφής της πλαστικής ρύπανσης στις ελληνικές παραλίες, γεγονός
εξαιρετικά σημαντικό καθώς η συλλογή στοιχείων αποτελεί μία από τις
σημαντικότερες προϋποθέσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε πιλοτικά τον Απρίλιο, με 22 εθελοντικές ομάδες να
έχουν υιοθετήσει ήδη 26 παραλίες σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας. Οι
πρώτες 11 καταγραφές που έγιναν σε υιοθετημένες παραλίες, από τη
Θεσσαλονίκη έως τα Χανιά, έδωσαν μια πρώτη εικόνα για το μέγεθος του
προβλήματος. Κατά μέσο όρο, καταγράφηκαν 925 απορρίμματα ανά 100 μέτρα
ακτογραμμής, τη στιγμή που η ΕΕ έχει θεσπίσει ως ανώτατη οριακή τιμή τα
20 απορρίμματα ανά 100 μέτρα, προκειμένου να διατηρηθεί η καλή
περιβαλλοντική κατάσταση της ακτογραμμής. Οι καταγραφές έδειξαν επίσης
πως τα συχνότερα απορρίμματα στις παραλίες είναι τα αποτσίγαρα, τα
πλαστικά καπάκια και τα κομμάτια πλαστικού, τα καλαμάκια και τα
μωρομάντηλα.
Όποιος επιθυμεί να δηλώσει συμμετοχή στο πρόγραμμα «Υιοθέτησε μία
παραλία», μπορεί να μελετήσει πρώτα τις οδηγίες του προγράμματος και να
δει το εκπαιδευτικό βίντεο με τη
διαδικασία της καταγραφής απορριμμάτων
Στρατηγικός Εταίρος του προγράμματος «Υιοθέτησε μία παραλία» είναι το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων, που
συμμετέχει ενεργά από την πρώτη στιγμή στην προσπάθεια, κινητοποιώντας
τα μέλη του σε ολόκληρη την Ελλάδα και ευαισθητοποιώντας τη νέα γενιά
σχετικά με το πρόβλημα της πλαστικής ρύπανσης.
Το πρόγραμμα υλοποιείται με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου
Θαλάσσιων Ερευνών και βασίζεται στον μηχανισμό «Adopt a beach» του
Περιβαλλοντικού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών (UNEP) για την
ευαισθητοποίηση των πολιτών και την παρακολούθηση των θαλάσσιων
απορριμμάτων.
Παράλληλα, το WWF Ελλάς θα αξιοποιεί τα ευρήματα του προγράμματος
«Υιοθέτησε μια παραλία» προκειμένου να ασκήσει πολιτική πίεση προς
όφελος φιλόδοξων μέτρων περιορισμού των πλαστικών μιας χρήσης και
ελαχιστοποίησης της διαρροής πλαστικών απορριμμάτων από το σύστημα
διαχείρισης αστικών αποβλήτων.
|
|
|
Πάμε για
πικνίκ;
© WWF Ελλάς
Στην εκπνοή του σχολικού έτους γιορτάζεται κι η παγκόσμια ημέρα πικνίκ,
στις 18 Ιουνίου. Τι θα λέγατε αν εκείνη την ημέρα με το καλαθάκι σας
ανά χείρας βγάλετε τα παιδιά στην αυλή ή στο κοντινό σας πάρκο,
στρώσετε κάτω την καρό κουβέρτα, παίξτε μαζί τους παραδοσιακά κινητικά
παιχνίδια και φυσικά δοκιμάσετε όλοι μαζί σπιτικές
φρεσκοπαρασκευασμένες κι απόλυτα βιώσιμες γεύσεις; Θυμηθείτε τους τρεις
απαράβατους κανόνες: όλα σπιτικά κι όχι αγοραστά, τοπικά κι εποχικά
φρούτα και λαχανικά και φυσικά δεν πετάω φαγητό!
Για να εμπνευστείτε δείτε το βίντεο που ετοιμάσαμε για το δικό
μας καλάθι του πικνίκ, επισκεφτείτε τη σελίδα μας, ξεφυλλίσετε το υλικό μας κι ελπίζουμε από την
επόμενη σχολική χρονιά να καταφέρουμε να διακινούμε και το χειροπιαστό
δανειστικό μας Καλάθι του Πικνίκ.
Και να μοιραστούμε μαζί σας τη χαρά μας για τα αποτελέσματα της
αξιολόγησης του καλαθιού. 49 νηπιαγωγεία και δημοτικά το έτρεξαν την
σχολική χρονιά που μας πέρασε, κυρίως στις ψηφιακές, κατά covid
προσαρμογές του. Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς που συμπλήρωσαν την
αξιολόγηση η γνώση των παιδιών όσον αφορά τη σχέση διατροφής και
περιβάλλοντος αυξήθηκε κατά 41%, η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών
αυξήθηκε κατά 20% και η σπατάλη φαγητού μειώθηκε κατά 15%! Το 70% των
εκπαιδευτικών πιστεύει ότι υπήρξε σημαντική βελτίωση στις διατροφικές
συνήθειες των μαθητών του ενώ το 61% ομολογεί ότι και οι ίδιοι
βελτίωσαν τις διατροφικές τους συνήθειες. Σύντομα θα μπορείτε να δείτε
αναλυτικά τα αποτελέσματα της αξιολόγησης στην ιστοσελίδα. Εμείς
ευχαριστούμε απλώς τους εκπαιδευτικούς που το αγκάλιασαν, το αγάπησαν
και μετέδωσαν τον ενθουσιασμό τους στους μαθητές τους.
|
|
|
Το Πάντα
μαθαίνει τα πάντα για την πολιτική της ΕΕ για τη διατροφή!
© Eat4Change
Το πρόγραμμα Eat4Change
διοργανώνει μια σειρά από εκπαιδευτικά σεμινάρια σε θέματα πολιτικής
για νέους 18-30 ετών. Η θεματική επικεντρώνεται στις διαδικασίες της
ευρωπαϊκής πολιτικής σε σχέση με τα θέματα διατροφής. Γνωρίζατε
ότι έως και το 80% της εθνικής περιβαλλοντικής νομοθεσίας εντός των 27
κρατών μελών της ΕΕ διαμορφώνεται από τους νόμους και τις πολιτικές της
ΕΕ; Αυτό είναι ένα σημαντικό μερίδιο και καθιστά την ΕΕ πολύ σημαντική
για την επίτευξη θεμελιωδών αλλαγών.
Το πρόγραμμα επιμόρφωσης αποτελείται από 3 στάδια: Α)
υψηλού επιπέδου ασύγχρονα διαδικτυακά μαθήματα για την συνάφεια της ΕΕ
με το περιβάλλον, την προσέγγιση των υπευθύνων χάραξης πολιτικής της ΕΕ
και τη νέα νομοθεσία της ΕΕ. Β) παρακολούθηση ζωντανών διαδικτυακών σεμιναρίων - Webinars Γ)
για 5 συμμετέχοντες που θα έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς τα προηγούμενα
βήματα και θα έχουν καλή βαθμολογία στο τελικό τεστ υπάρχει η
πιθανότητα να συμμετέχουν σε ταξίδι στις Βρυξέλλες στις 16-18 με τις
δαπάνες (ταξίδια, διαμονή) να καλύπτονται από το E4C. Για περισσότερες πληροφορίες Σοφία Αξωνίδη, s.axonidi@wwf.gr.
|
|
|
Το Πάντα
εμπνέεται για την αειφορία...
© UNESCO
Πριν ένα μήνα, στις 17-19 Μαίου, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά το
διεθνές συνέδριο της UNESCO για την εκπαίδευση για την αειφορία/
Education for Sustainable Development (ESD) με τίτλο «Learn for our
Planet. Act for Sustainability». Το συνέδριο παρακολούθησαν
περισσότεροι από 70 υπουργοί και πρωθυπουργοί και 2.800 συμμετέχοντες
από το χώρο της εκπαίδευσης και του περιβάλλοντος. Στη σελίδα
του συνεδρίου θα βρείτε ομιλίες, παρουσιάσεις και σχετικό
υλικό. Τέλος εδώ μπορείτε να διαβάσετε το Berlin Declaration που προέκυψε ως
δέσμευση από το συνέδριο.
Τα βασικά στοιχεία που κρατάμε εμείς
είναι:
- Η εκπαίδευση θα αποτελέσει τον
καταλύτη της επίτευξης των 17 στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης. Η
εκπαίδευση είναι αυτή που θα φωτίσει τη σχέση ανθρώπου και φύσης. Δεν
θα τονίζουμε πλέον στην αντιπαράθεση αλλά τα συστήματα και τις σχέσεις
που τα συνδέουν.
- Η έμφαση πλέον δίνεται στην
καλλιέργεια αξιών, σεβασμού, συμπεριφορών και δεξιοτήτων και στο
περίφημο empathy, την ενσυναίσθηση δηλαδή. Δεν λείπει η γνώση, ούτε η
θέληση αλλά η δυναμική, οι δεξιότητες και η συναισθηματική επένδυση.
Αυτά θα φέρουν την αλλαγή. Η συναισθηματική και κοινωνική ευφυία είναι
εξίσου σημαντικοί παράγοντες μάθησης με τη γνώση και αλληλένδετοι
μεταξύ τους. Και τα αρνητικά συναισθήματα θα πρέπει να αναγνωρίζονται
και να προσφέρεται ο χρόνος και ο χώρος για να εκφραστούν. Δεν ρωτάμε
πλέον τι γνωρίζεις ή τι σκέφτεσαι αλλά πως νιώθεις.
- Οι μαθητευόμενοι για να
αντιμετωπίσουν τις παγκόσμιες προκλήσεις όπως είναι η κλιματική κρίση
θα πρέπει να διδαχτούν την ανάπτυξη λύσεων, να εξασκηθούν στην κριτική
σκέψη, να κατανοήσουν τον δικό τους ρόλο στην οποιαδήποτε αλλαγή. Η
εκπαίδευση θα πρέπει να επικεντρώνεται στο να διδάσκει δεξιότητες κι
όχι περιεχόμενο.
- Ο μαθητής πλέον βρίσκεται στο
κέντρο της προσπάθειας και του σχεδιασμού της ίδιας της εκπαίδευσης.
Όλα περιστρέφονται γύρω από αυτόν και τη δική του εμπειρία &
συναισθήματα.
- Ιδιαίτερη αναγνώριση έγινε για τον
ρόλο των εκπαιδευτικών που βρίσκονται στον πυρήνα της εκπαίδευσης για
την αειφορία. Πρέπει να τους προσφέρεται η κατάλληλη εκπαίδευση και
κατάρτιση και οι ευκαιρίες ώστε να αναλογισθούν, να εμβαθύνουν, να
καλλιεργήσουν τις δικές τους αξίες και δεξιότητες πρώτα.
- Όλα ξεκινούν από το τοπικό επίπεδο,
τα τοπικά προβλήματα, το τοπικό περιβάλλον.
- Το ζητούμενο είναι η εκπαίδευση για
την αειφορία να αποτελέσει πλέον βασικό στοιχείο των αναλυτικών
προγραμμάτων εκπαίδευσης κάθε χώρας, ολοκληρωμένα και συστημικά,
διατομεακά και διατμηματικά, εμπλέκοντας ολόκληρο το σύστημα του κάθε
σχολείου. Κι αυτό σημαίνει αναμόρφωση του εκπαιδευτικού
συστήματος.
- Μετράμε την αλλαγή. Αλλάζουμε το τι
διδάσκουμε και το τι μετράμε. Έμφαση στην εμβάθυνση, στην ποιότητα κι
όχι στην ποσότητα.
|
|
|
Υιοθέτησε
έναν ασπροπάρη!
© Ροδούλα
Καράμπατσα/ WWF Ελλάς
Σε μία χρονιά όπως η φετινή γεμάτη
προκλήσεις, γνωρίζοντας τις δυσκολίες και τις αυξημένες εκπαιδευτικές
απαιτήσεις λόγω της πανδημίας το πρόγραμμα του WWF Ελλάς στη Θράκη με
τη συνεργασία των ΚΠΕ Μαρώνειας και Σουφλίου υλοποιεί φέτος
διαδικτυακές δράσεις στα πλαίσια της «Συμβολικής Υιοθεσίας του
Ασπροπάρη». Η δράση αυτή πραγματοποιείται για 9η χρονιά με την ενεργή
συμμετοχή 4 σχολείων της Θράκης: το Γυμνάσιο Σουφλίου, το Γυμνάσιο
Τυχερού, το Δημοτικό Σχολείο Σαπών και το Γυμνάσιο Ιάσμου .
Κύριος στόχος του φετινού
εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η αφύπνιση και η ευαισθητοποίηση των
μαθητών και κατ’ επέκταση των τοπικών κοινωνιών για το πρόβλημα
επιβίωσης του ασπροπάρη, αλλά και άλλων πτωματοφάγων πτηνών απέναντι σε
μία από τις κύριες απειλές που είναι τα δηλητηριασμένα δολώματα.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει με κάθε
σχολείο 2 διαδικτυακές συναντήσεις στις οποίες οι μαθητές θα έχουν την
ευκαιρία στην πρώτη να λάβουν πληροφορίες σχετικά με τον ασπροπάρη αλλά
και να δουν σε ζωντανή σύνδεση το πουλί μέσα στη φωλιά του. Στη δεύτερη
δράση οι μαθητές θα παρακολουθήσουν διαδικτυακά ένα κόμικ και μετά θα
καταγράψουν την «αλυσίδα του δηλητηρίου», τις απόψεις και τις
εντυπώσεις τους. Στη συνέχεια, θα αναλάβουν να συντάξουν ένα γράμμα και
να το στείλουν σε ένα φορέα που πιστεύουν ότι μπορεί να συμβάλλει
ενεργά στην προσπάθεια για την αντιμετώπιση των δηλητηριασμένων
δολωμάτων στην περιοχή της Θράκης. Η τελευταία δράση φέτος περιλαμβάνει
ένα διαδραστικό επιτοίχιο παιχνίδι για τα δηλητηριασμένα δολώματα το
οποίο στόχο έχει να δώσει στους μαθητές την γνώση και την ώθηση να
γράψουν τον δικό τους «Δεκάλογο για τα Δηλητηριασμένα Δολώματα».
Εκθέτοντας μαζί με το παιχνίδι τον δικό τους διάλογο σε εμφανές σημείο
του σχολείου θα επικοινωνήσουν στη σχολική κοινότητα τη σημασία της
απειλής των δηλητηριασμένων δολωμάτων.
Ευχόμαστε αυτή η χρονιά να είναι η
τελευταία που θα δράσουμε όλοι μαζί απομακρυσμένα και οι επόμενες που
θα έρθουν να μας βρουν κοντά στον φτερωτό φίλο μας.
Για περισσότερες πληροφορίες για το
πρόγραμμα απευθυνθείτε στην κ. Ροδούλα Καράμπατσα, r.karampatsa@wwf.gr.
|
|
|
|
|