WWF newsletter


Τεύχος 12, Φεβρουάριος 2011

θέματα

 

Αειφόρο Σχολείο: Δοκιμάστε αυτές τις ιδέες!

Σταχυολογούμε από άριστες πρακτικές που εφαρμόστηκαν σε "Σχολεία για την Αειφορία" στη Μεγάλη Βρετανία.

(α) Δημιουργώντας σχέσεις κατανόησης και ενσυναίσθησης μέσα από τη μουσική.
Η αειφορία προϋποθέτει ικανότητα συνεργασίας και κατανόησης των συναισθημάτων του άλλου. Η μουσική φέρνει τους ανθρώπους κοντά. Είναι μια γλώσσα πανανθρώπινη. Για να παραχθεί όμως μουσική, χρειάζεται συνεργασία. Ξεκινήστε διερευνώντας ήχους με τα παιδιά. Ήχους που μπορούν να κάνουν με το σώμα τους. Σε κύκλο τα παιδιά αναλαμβάνουν να μεταδώσουν το ένα στο άλλο τον ήχο που δίνει ο εκπαιδευτικός. Επαναλαμβάνει ο καθένας με τη σειρά του, αφού τελειώσει ο διπλανός του. Ο εκπαιδευτικός αλλάζει τους ήχους ώσπου φτάνει σε μια κλιμάκωση κι ύστερα αποκλιμακώνει την "ορχήστρα του" ακολουθώντας την ίδια διαδρομή ως τον πρώτο ήχο κι ώσπου να γίνει απόλυτη ησυχία. Θαυμάσιο παιχνίδι συντονισμού, πειθαρχίας, συνεργασίας και αρμονίας. Δεν πετυχαίνει με την πρώτη. Χρειάζεται προσπάθεια. Συζητάμε μετά τι μας δυσκόλεψε.

Ζωγραφίζοντας τη μουσική.
Μουσικές ακροάσεις μικρών κομματιών κατάλληλα επιλεγμένων. Τα παιδιά συζητάνε τι συναισθήματα τους δημιουργούν. Απλώνουμε ένα τεράστιο κομμάτι χαρτί του μέτρου στον χώρο και δίνουμε στα παιδιά από ένα πινέλο και ένα κουβαδάκι χρώμα της επιλογής του. Όσο παίζει η μουσική τα παιδιά εκφράζουνε με "χειρονομιακή τέχνη" τα συναισθήματά τους με πινελιές στο χαρτί. Μπορούμε να κάνουμε πρόβα προηγουμένως με τη μουσική και ένα αόρατο πινέλο και μπογιά. Ζωγραφίζουμε στον αέρα.

Φύση και άνθρωπος.
Δουλέψτε με εικόνες της φύσης χωρίς τον άνθρωπο και με εικόνες ανθρώπινης δραστηριότητας. Τι ήχοι αντιστοιχούν στην κάθε εικόνα. Ακούμε αντίστοιχους ήχους και μουσική. Τα παιδιά φτιάχνουν ιστορίες με τις εικόνες και τους ήχους και διερευνάνε τρόπους αρμονικής συνύπαρξης ανθρώπου και φύσης.

Πόσο κοστίζουν τα μουσικά όργανα;
Φέρνουμε μουσικά όργανα που χρησιμοποιούν αυτόχθονες. Διερευνάμε που και πώς κατασκευάστηκαν, πως ζούνε οι άνθρωποι αυτοί, τι οικονομικό όφελος έχουν από τη διάθεση των προϊόντων τους (δίκαιο εμπόριο) κλπ. Φτιάχνουμε τη δική μας συλλογή αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων.

Με τέτοιες δραστηριότητες ανοίγουμε στα παιδιά ένα παράθυρο στον Άλλον, από τον διπλανό τους έως τον αυτόχθονα.
Πηγή:WWF UK

Το Πάντα στο Πεδίον του Άρεως...

Πολύ όμορφο το Πεδίον του Άρεως που παραδόθηκε πρόσφατα μετά από την αναμόρφωσή του (βάσει μελέτης του γραφείου του αρχιτέκτονα Αλέξανδρου Τομπάζη, γνωστού για την υψηλών προδιαγραφών και φιλική προς το περιβάλλον αρχιτεκτονική του). Το Πεδίον του Άρεως, το επίσης αναμορφωμένο Αττικό Άλσος και το Πάρκο Αντώνη Τρίτση, στο Ίλιον, είναι τρεις χώροι αστικού πρασίνου που προσφέρονται όχι μόνο για εξορμήσεις με φίλους και την οικογένεια αλλά και για Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Με χαρά διαβάσαμε ότι η Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας κ. Φώφη Γεννηματά θα στηρίξει την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στους ελεύθερους χώρους πρασίνου και ειδικότερα σε αυτά τα τρία πάρκα.

Εμείς, καθώς συνεργαζόμαστε με τα αρμόδια γραφεία περιβαλλοντικής εκπαίδευσης για εκπαιδευτικά προγράμματα και στα τρία πάρκα, θα έχουμε σύντομα να καταθέσουμε εμπειρίες, ιδέες και υλικό. Προς το παρόν μεταφέρουμε λίγες μαγευτικές στιγμές από το Πεδίον του Άρεως:

- Στο λαβύρινθο με τους ροδώνες αισθάνεσαι (ακόμη κι αν δεν είσαι) ερωτευμένος.
- Στα πρωτότυπα και "μίνιμαλ" σιντριβάνια δυσκολεύεσαι να αντισταθείς στον πειρασμό να τα διασχίσεις και να παίξεις με το νερό.
-Στα "πλατάνια" απολαμβάνεις μια υδάτινη διαδρομή που κυλάει από σκαλί σε σκαλί σαν ένα ντο-ρε-μι-φα-σολ.
-Στην οδό των Ηρώων θυμάσαι το 21 και τα κουτσολές με τον Κολοκοτρώνη και τη Μπουμπουλίνα (που ούτε μια κουτσουλιά δεν τους σπιλώνει ακόμη).
-Στο άγαλμα της Αθηνάς σηκώνεις το βλέμμα ψηλά και χαιρετάς στο πρόσωπό της όλους τους πεσόντες ηρωικά για την πατρίδα σου. Αποχαιρετάς το τσιμέντο που ήξερες εδώ. Στη θέση του χώμα και ελιές.

Απολαύστε το πράσινο διαμάντι της Αθήνας, παρακινήστε τους μαθητές σας να το αγαπήσουν και να το προστατεύσουν. Η ευθύνη για τη διατήρησή του σε καλή κατάσταση είναι δική μας, ιδίως ώσπου να οριστικοποιηθεί ποια αρχή θα αναλάβει τη διαχείρισή του.

Το Πάντα "σεμιναριάζεται" στην Κρήτη…

Τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) Ιεράπετρας και Γουβών διοργανώνουν στις 12 και 13 Φεβρουαρίου 2011, στο Ηράκλειο, επιμορφωτικό σεμινάριο για ενήλικες, διάρκειας 23 ωρών. Το σεμινάριο, με θέμα "Η αξία των υγρότοπων της Κρήτης για τις τοπικές κοινωνίες και η σημασία τους για το περιβάλλον του νησιού", διοργανώνεται σε συνεργασία με το WWF Ελλάς και το Παράρτημα Κρήτης της ΠΕΕΚΠΕ.

Στο σεμινάριο μπορούν να συμμετάσχουν ενήλικες πολίτες από όλους τους νομούς της Κρήτης. Προτεραιότητα θα έχουν στελέχη και υπάλληλοι δημοσίων υπηρεσιών και οργανισμών, εκλεγμένοι της περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης, μέλη διοικήσεων κοινωνικών φορέων, εκπαιδευτικοί και πολίτες που ενδιαφέρονται για το θέμα καθώς και ενήλικες μαθητές ΣΔΕ, νυκτερινών ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να συμπληρώσουν τη σχετική αίτηση που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΚΠΕ Ιεράπετρας (http://kpe-ierap.las.sch.gr) ή να δηλώσουν τη συμμετοχή τους προφορικά στα τηλέφωνα 28420 23103 και 28420 24684.

Τα έξοδα αμοιβής, μετακίνησης, διαμονής και διατροφής των εισηγητών (έως τρεις διανυκτερεύσεις), θα καλυφθούν από τα ΤΔΕ των ΚΠΕ Ιεράπετρας και Γουβών. Το ΚΠΕ Ιεράπετρας και το ΚΠΕ Γουβών θα καλύψουν, επίσης, από τα ΤΔΕ, τα έξοδα διαμονής και μεταφοράς στο πεδίο, όλων των συμμετεχόντων. Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ Γουβών, αίθουσα σεμιναρίων - εκδηλώσεων (Πρώην Αμερικάνικη Βάση - Αγγλικανική Εκκλησία/ τηλέφωνο για πληροφορίες 2810 762272), από 12 έως και 13 Φεβρουαρίου 2011.

To Πάντα στη Θεσσαλονίκη

Οι εκπαιδευτικοί της Θεσσαλονίκης και των κοντινών της περιοχών θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν στην τάξη τους εκπαιδευτικά προγράμματα με θέμα βιοποικιλότητα/ απειλούμενα είδη/εξέλιξη, κλιματική αλλαγή ή δάσος, να διασκεδάσουν με βιωματικά παιχνίδια και να γνωρίσουν από κοντά το έργο της οργάνωσής μας. Κι όλο αυτό χάρη στην πολύτιμη βοήθεια μιας ομάδας εθελοντών που συντονίζει η φίλη και εθελόντρια μας Κατερίνα Μαλλιάρου. Για περισσότερες πληροφορίες και για να κλείσετε ραντεβού επικοινωνήστε με την κα Μαλλιάρου στο malliarou@gmail.com.

Το Πάντα διάβασε…

…το ολοκαίνουριο βιβλίο με τον μυστηριώδη τίτλο "Ποιος έκαψε την ουρά της αλεπούς;" Η φουντωτή ουρά της Αριάδνης, της αλεπούς, τσουρουφλίζεται μυστηριωδώς, ύστερα από έναν υπνάκο στο ξέφωτο του δάσους. Είναι ο δράστης κάποιος ύπουλος εχθρός, όπως πιστεύει ο κύριος Ευθύμης, η σαύρα, ή μήπως η Αριάδνη δεν υπολόγισε έναν παράγοντα της… φύσης; Και η εκδίκηση που ζητούν τα ζώα από το δράστη μήπως καταλήξει εις βάρος τους; Το νέο βιβλίο των Εκδόσεων Ψυχογιός για παιδιά με ανήσυχο πνεύμα, μπορείτε να το βρείτε σε όλα τα βιβλιοπωλεία, αλλά και στα γραφεία μας φυσικά μαζί με όλα τα υπόλοιπα προϊόντα.

Το Πάντα επισκέφθηκε...

Πολύ μας άρεσε το Μουσείο Σχολικής Ζωής στα Χανιά, που έστησαν με πολύ μεράκι η Μαρία Δρακωνάκη και άλλοι εκπαιδευτικοί και άνθρωποι με φαντασία και αγάπη για την εκπαίδευση. Το σχολείο στεγάζεται στο παλιό σχολείο του Νεροκούρου (λίγο έξω από τα Χανιά) και στεγάζει συλλογές επίπλων και αντικειμένων από τη σχολική ζωή προηγούμενων εποχών. Οι μαθητές που επισκέπτονται το Μουσείο ενθουσιάζονται με την παλιά τάξη, με τα διπλά ξύλινα θρανία, τον μαυροπίνακα και την κρεμασμένη ποδιά με το στρίφωμα που όλο και κατέβαινε καθώς το παιδί ψήλωνε κι έπρεπε να φορέσει την ίδια, φυσικά, ποδιά. Εντυπωσιάζονται από την «ψιλή» μηχανή κουρέματος, τιμωρία για τους άτακτους, και από τη βέργα που έπρεπε να φτιάχνουν οι ίδιοι οι μαθητές για να εισπράττουν τις βιτσιές! Παλιά λευκώματα, σχολικές εφημερίδες, πένες και μελανοδοχεία, μαυροπίνακες και «σβήστρες» λένε τη δική τους ιστορία.

Το Μουσείο διοργανώνει πρωτότυπα εκπαιδευτικά προγράμματα και ζωντανεύει με χίλιες δυο εκδηλώσεις και δράσεις. Σε κάθε περίπτωση είναι ιδανικό για να συζητήσεις το μειωμένο οικολογικό αποτύπωμα των παλαιότερων γενεών!

Ευχόμαστε η αρχή που θα αναλάβει τη διαχείρισή του (μια και ο Καλλικράτης άλλαξε τα δεδομένα) να το στηρίξει όπως πρέπει.

Το Πάντα θα βρίσκεται...

...4 & 5 Φεβρουαρίου στην Κρήτη σε σεμινάριο που διοργανώνει το ΚΠΕ Γουβών με θέμα "Ανθρώπινα δικαιώματα και περιβάλλον".
7 Φεβρουαρίου στην Καλαμάτα σε σεμινάριο που συνδιοργανώνει με τα Γραφεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Α’βάθμιας και B’βαθμιας Μεσσηνίας και το ΚΠΕ Καλαμάτας με θέμα "Δάσος και ανθρώπινα δικαιώματα: Το δικαίωμά μας στην απόλαυση και στα οφέλη του Δάσους".
7 Φεβρουαρίου επίσης στην παρουσίαση του προγράμματος "Η Δύναμη του 10" που συνδιοργανώνει με το British Council.
10 Φεβρουαρίου στο σεμινάριο που συνδιοργανώνει με το Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Α’βάθμιας Α Αθηνών με θέμα "Περιβαλλοντικό Μονοπάτι στο Πεδίο του Άρεως".
19 & 20 Φεβρουαρίου πάλι στην Κρήτη στο σεμινάριο σεμινάριο με θέμα "Προστατευόμενες περιοχές και οικοτουρισμός" που διοργανώνει το ΚΠΕ Αρχανών.
21 Φεβρουαρίου στην Πάτρα σε σεμινάριο που συνδιοργανώνει με το Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Α’βάθμιας και B’βαθμιας Αχαίας με θέμα "Ανθρώπινα δικαιώματα και δάσος".
26 & 27 Φεβρουαρίου στο σεμινάριο εκπαιδευτικών με θέμα "Τεχνικές Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης" που διοργανώνει το Σύγχρονο Νηπιαγωγείο στην Αθήνα.
28 Φεβρουαρίου στην Τρίπολη σε σεμινάριο που συνδιοργανώνει με το Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Β’βάθμιας Αρκαδίας με θέμα "Ανθρώπινα δικαιώματα και δάσος".

Το Πάντα και η μπανάνα...

"Μπανάνες δεν υπάρχουν πια…" διαβάζουμε εξαιτίας ενός μύκητα που αφανίζει στην Ασία και την Αυστραλία τη μοναδική ποικιλία που καταναλώνει η Ευρώπη. Αν ο μύκητας περάσει στη Λατινική Αμερική, το φρούτο αυτό θα εξαφανιστεί! Η ιστορία είναι όμως χαρακτηριστικό παράδειγμα μη αειφόρου ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του αδυνάτου από τον δυνατό. Μια πανίσχυρη πολυεθνική, η Chiquita, εκμεταλλεύτηκε τις απέραντες φυτείες μπανάνας της Λατινικής Αμερικής χρησιμοποιώντας αθέμιτα μέσα, μεταξύ των οποίων τη στήριξη δικτατορικών καθεστώτων. Στη συνέχεια η στροφή στις γενετικά τροποποιημένες ποικιλίες μπανάνας, στείρες, και απόλυτα εξαρτημένες από φυτοφάρμακα, αποδεικνύονται ευάλωτες στις ασθένειες. Φυσικά οι άνθρωποι που δουλεύουν στις φυτείες, οι φτωχοί χωρών που αποκαλούνται "Μπανανίες" είναι εκτεθειμένοι όχι μόνο στις αλόγιστες ποσότητες φυτοφαρμάκων που χρησιμοποιούνται στις καλλιέργειες αλλά και στην απόλυτη φτώχεια. Πεντακόσια εκατομμύρια φτωχοί θα πεινάσουν εάν εξαφανιστεί η συγκεκριμένη ποικιλία μπανάνας. Κι όμως υπάρχουν κι άλλες ποικιλίες που δεν είναι στείρες.

Απώλεια βιοποικιλότητας, φτώχεια, άδικο εμπόριο, ο ρόλος των πολυεθνικών και της αγοράς…πόσα θέματα Εκπαίδευσης για την Αειφορία σε μια μπουκιά μπανάνα….

Πηγή: Το ΒΗΜΑ.

Το Πάντα, η επισιτιστική κρίση και η κλιματική αλλαγή.

Το δικαίωμα στη ζωή, σε ένα ανεκτό επίπεδο διαβίωσης και σε "ένα πιάτο φαί" απειλείται από την κλιματική αλλαγή και τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Ειδικοί στο θέμα της διασφάλισης αποθεμάτων τροφίμων ανησυχούν για μια επικείμενη επισιτιστική κρίση. Ανάμεσα στις αιτίες είναι και η κλιματική αλλαγή. Η ξηρασία και τα ακραία καιρικά φαινόμενα ευθύνονται για τη μείωση της σοδειάς σε πολλές χώρες. Η Ρωσία έχει την 3η θέση παγκοσμίως στην παραγωγή σιτηρών. Εξαιτίας όμως των καταστροφικών πυρκαγιών του καλοκαιριού, που με τη σειρά τους οφείλονται σε παρατεταμένη περίοδο ξηρασίας, η παραγωγή μειώθηκε δραματικά. Η κυβέρνηση απαγόρευσε την εξαγωγή σιτηρών προκαλώντας παγκόσμια αναταραχή. Άλλη μία αιτία επίσης είναι η παραγωγή βιοκαυσίμων. 119 εκατομμύρια τόνοι καλαμποκιού καταναλώθηκαν για την παραγωγή βιοκαυσίμων, ποσότητα που θα ήταν ικανή να θρέψει περισσότερους από 350 εκατομμύρια ανθρώπους στον κόσμο.

Όταν δουλεύουμε στο σχολείο το θέμα "διατροφή" καλό είναι να μην παραλείπουμε αυτές τις παγκόσμιες διαστάσεις του προβλήματος.

Πηγή: Καθημερινή.

Η φωτογραφία του μήνα

"Το αναπλασμένο Πεδίον του Άρεως παραδόθηκε και περιμένει τους μαθητές..."


Ευχαριστούμε πολύ την εθελόντριά μας Φαίη Ορφανίδου, που επιμελείται γλωσσικά το newsletter

© All photos, graphics and images on this site remain the copyright of WWF, unless otherwise noted, and should not be downloaded without prior permission.
© 1986 Panda symbol WWF; ® "WWF" and "living planet" are WWF Registered Trademarks.