WWF newsletter


Τεύχος 21, Φεβρουάριος 2012

θέματα

 

Και ζήσαν αυτοί καλύτερα, κι εμείς καλύτερα!

Πολλοί ήταν οι μικροί και οι μεγάλοι που εμπνεύστηκαν από τον διαγωνισμό της καλύτερης απάντησης στο ερώτημα: Γιατί τα παραμύθια τελειώνουν πάντα με αυτή τη φράση; Ερώτημα που έθεσε το Μπενάκειο Παιδικό Ίδρυμα Κηφισιάς και μάλιστα οι μαθητές των Αιμιλία Καμπόλη, Αναστασία Μπέκα και Δήμητρα Μήτσικα. Κρατήστε την αναπνοή σας λοιπόν και διαβάστε τους νικητές…

Να παρατείνουμε όμως λίγο την αγωνία για να σχολιάσουμε το ερώτημα. Αφού οι ήρωες παντρεύονται, μένουν σε παλάτια και ζούνε ζωή χαρισάμενη, εμείς γιατί ζούμε καλύτερα από αυτούς; Μήπως μας διαφεύγει κάτι; Να πούμε επίσης ότι το παραμύθι είναι η μεγαλύτερη παραμυθία (παρηγοριά) στη ζωή των παιδιών. Αλλά και στη ζωή των μεγάλων, την εποχή που δεν υπήρχε τηλεόραση και ραδιόφωνο και Internet. Σήμερα γνωρίζει νέα άνθηση με πολλούς και καλούς επαγγελματίες παραμυθάδες να αφηγούνται παραμύθια σε βιβλιοθήκες, σχολεία, μουσεία, γκαλερί και άλλους χώρους. Πολλοί είναι και αυτοί που μαθητεύουν στην αφήγηση παραμυθιών. Εμείς πάντως, στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, έχουμε να διαλέξουμε από πολλά παραμύθια περιβαλλοντικού περιεχομένου και βιβλία μυθοπλασίας για μεγαλύτερα παιδιά στη διάθεσή μας για να ξεκινήσουμε ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Ή για να το τελειώσουμε, και να "ζήσουνε οι ήρωές μας καλά κι εμείς καλύτερα".

Οι συμμετοχές ήταν πολλές και εξαιρετικά ενδιαφέρουσες και εμπνευσμένες. Η επιλογή ήταν εξαιρετικά δύσκολη. Γι αυτό ένα τεύχος της εφημερίδας μας θα το αφιερώσουμε στις απαντήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών για να απολαύσετε κι εσείς τα κείμενα. Οι απαντήσεις που μας γοήτευσαν λίγο περισσότερο ήταν:

Α’ Βραβείο: Βασιλική Μαραγκού 5,5 χρονών, Μπενάκειο:
"'Ζήσαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα' γιατί: Εμείς οι άνθρωποι περπατάμε, παίζουμε και κινούμαστε και γι΄ αυτό περνάμε καλύτερα ενώ στα παραμύθια οι ήρωες δεν περνάνε καλά γιατί είναι ακίνητοι. Αυτοί μένουν σε ψεύτικα σπίτια ενώ εμείς στα αληθινά και έχουμε παιγνίδια, χαιρόμαστε και είμαστε αληθινοί ενώ οι ήρωες είναι μέσα στα παραμύθια."

Β’ Βραβείο: Εβελίνα Στραγαλάκη, 8 ετών, Γ’ Δημοτικού, 36ο Δ.Σ. Πειραιά
Γ’ Βραβείο: Γιώργος Ανδιανάκης, 12 ετών, Α’ Γυμνασίου, Γυμνάσιο Μελεσών Ηρακλείου Κρήτης
Έπαινος Α’: Άννα Ταξιαρχούλα Κελεσίδου, 14 ετών, Γ’ Γυμνασίου, Γυμνάσιο Συκέων
Έπαινος Β’: Χριστίνα Σαμαρά, 16 ετών, Β’ Λυκείου, 2ο ΓΕΛ Ευόσμου Θες/νίκης
Βραβεία εκπαιδευτικών: 1. Δέσποινα Κοσμίδου, 2ο ΓΕΛ Ευόσμου Θες/νίκης
2. Αθανασία Φατσή, Γυμνάσιο Μελεσών
3. Δήμητρα Μανούσου, Δημοτικό Σχολείο Μύτικα

Τα πρώτα βραβεία κέρδισαν μία συνδρομή στο WWF με συμβολική υιοθεσία ενός πάντα! Τα δεύτερα βραβεία ένα T shirt και τα τρίτα ένα εικονογραφημένο βιβλίο με τα πάντα για το πάντα! Οι νικητές στείλτε μας μήνυμα με τη διεύθυνση του σπιτιού σας για να λάβετε τα δώρα (εκτός αν περνάτε από τα γραφεία μας, στο Σύνταγμα οπότε μπορείτε να τα παραλάβετε αυτοπροσώπως).

Αλλά φυσικά το ταξίδι για την Ιθάκη, η διαδικασία του διαγωνισμού ήταν που σας χάρισε το καλύτερο δώρο. Με την ευχή να φτιάξετε το δικό σας παραμύθι από το 2012, ευχαριστούμε πολύ όλους για τη συμμετοχή σας. Γιατί τα παραμύθια δε λένε ποτέ ψέματα.

Το Πάντα ταξιδεύει στην Πόλη του Μέλλοντος online...

Όμορφο το "Ταξίδι στην Πόλη του Μέλλοντος" που κάνουμε με μαθητές όλων των ηλικιών στις τάξεις. Φυσικά οι δυσκολίες που έχουν να αντιμετωπίσουν οι "πολίτες του μέλλοντος" με τα ορυκτά καύσιμα να λιγοστεύουν, δεν είναι λίγες. Τι να θυσιάσουν από ηλεκτρικές συσκευές στο σπίτι τους; Το σίδερο ή την κουζίνα; Το ψυγείο ή το πιστολάκι μαλλιών; Κάθε επιλογή κρύβει και ένα σύστημα αξιών, έναν τρόπο ζωής! Οι μαθητές διασκεδάζουν επιλέγοντας συσκευές, προσθέτοντας ΚWh, και επιλέγοντας ανάμεσα σε συσκευές υψηλής και χαμηλής ενεργειακής απόδοσης. Με αφορμή το "ταξίδι" βέβαια, ανακεφαλαιώνουμε το ζήτημα της ενέργειας, της υπερκατανάλωσης, των μηχανισμών που προσπαθούν μας παρουσιάσουν τις επιθυμίες μας ως ανάγκες και το κρίσιμο ζήτημα: "μπορούμε να ζήσουμε με λιγότερα;" Κι αν, μοιραία, η συζήτηση μας οδηγήσει στην κρίση, ας μην το φοβηθούμε. Ευκαιρία να σκεφτούμε πώς συνδέονται όλα τα κομμάτια του παζλ: κατανάλωση, ενέργεια, κλιματική αλλαγή, κρίση… Οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μας χαρίζουν πολύ ενδιαφέρουσες ιδέες και προσεγγίσεις.

Κι ένα ευτράπελο στιγμιότυπο από το "Ταξίδι" που κάναμε σε μια τάξη του δημοτικού. Καθώς οι μαθητές βιάζονται, στην ομάδα τους, να τελειώσουν γρήγορα και να διαλέξουν τις κάρτες με τις συσκευές που τους είναι εντελώς απαραίτητες για να ζήσουν, δυο παιδιά διαφωνούν σχετικά με τον θερμοσίφωνα:
- Να μην τον κρατήσουμε, λέει το ένα.
- Πως θα κάνουμε μπάνιο; Αντιτείνει το άλλο.
- Ε, θα φοράμε ζεστά ρούχα!

Κάντε κλικ λοιπόν εδώ και οργανώστε το δικό σας ταξίδι.

To Πάντα ερευνά...

Προβληματισμός, διαβάζουμε και ακούμε υπάρχει για την εφαρμογή της ερευνητικής εργασίας στο Λύκειο. Εμείς είχαμε την τύχη να ακούσουμε την Δρ. Κωνσταντίνα Σχίζα, από τους 'αρχιτέκτονες' του μαθήματος να παρουσιάζει, μαζί με άλλους εκλεκτούς επιστήμονες και παιδαγωγούς, τη λογική της ερευνητικής εργασίας σε σχετική εκδήλωση που έγινε στην Αθήνα. Μας έκανε εντύπωση ότι η αίθουσα ήταν κατάμεστη. Οι διοργανωτές μας πληροφόρησαν ότι αναγκάστηκαν να αρνηθούν τη συμμετοχή σε άλλους τόσους εκπαιδευτικούς που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον. Μοιάζει να υπάρχει ανάγκη ενδιαφέρον και ανάγκη μιας καθοδήγησης για την εφαρμογή της ερευνητικής εργασίας. Ωστόσο οι "παροικούντες την Ιερουσαλήμ" της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης θα πρέπει να αισθάνονται πολύ οικείες τις αρχές και τις μεθόδους της ερευνητικής εργασίας. Κριτική σκέψη, συνδυασμός πηγών, ομαδοσυνεργατική εργασία, επιλογή θεμάτων πρόσφορων για αντιπαράθεση απόψεων, αξιολόγηση…όλα αυτά μας είναι οικεία. Ευτυχώς.

Θα σταθούμε σε δυο επισημάνσεις της κ. Σχίζα που μας βρίσκουν απόλυτα σύμφωνους. Αφορούν τις πιο συνηθισμένες αδυναμίες των προγραμμάτων Π.Ε., των projects και ίσως των ερευνητικών εργασιών. Η πρώτη αφορά την επιλογή του θέματος. Το θέμα πρέπει να αφορά τους μαθητές και να είναι πρόσφορο για αντιπαράθεση απόψεων. Ένα καθαρά ιστορικό θέμα ή 'επιστημονικό' μάλλον δεν προσφέρεται. Η συλλογή και παράθεση πληροφοριών δεν αρκεί. Χρειαζόμαστε το θέμα που 'καίει'. Εντάξει τα σκουπίδια και η ανακύκλωση. Αλλά μήπως να δούμε γιατί μια χώρα δεν μπορεί να διαχειριστεί τα σκουπίδια της αντί να παραθέτουμε πληροφορίες για τα ανακυκλώσιμα υλικά; Δεύτερον, ο τρόπος παρουσίασης των εργασιών από τους μαθητές. Όχι κατεβατά κειμένων στο powerpoint που τα διαβάζουν οι μαθητές χωρίς να καταλαβαίνουν καλά καλά τι λένε. Από στήθους παρουσιάσεις, με ζωντανό λόγο, όχι ξύλινο, που να δείχνει ότι αφορά τους ομιλούντες και τελικά το κοινό. Και το powerpoint ας συνοδεύει τη δροσιά της ομιλίας των νέων. Ακόμη και την οργή τους!

Έχουμε ήδη συνεργαστεί με ομάδες σχολείων, με μαθητές της Α’ Λυκείου, στο πλαίσιο της ερευνητικής εργασίας. Γιατί όχι και μαζί σας; Επιλέξτε κάποιο περιβαλλοντικό θέμα, είναι συνήθως 'καυτό'!

Το Πάντα φωνάζει Bingo!

Θέλετε να σηκώσετε τους μαθητές από τα θρανία για να ξεκινήσει ευχάριστα ένα πρόγραμμα για την κλιματική αλλαγή; Κατεβάστε από εδώ το Bingo! Φωτοτυπήστε και μοιράστε στους μαθητές τη σελίδα αυτή με τις ερωτήσεις. Ζητήστε τους να κυκλοφορήσουν στον χώρο και να βρούνε ένα συμμαθητή τους που θα τους απαντήσει την κάθε ερώτηση. Πρέπει να πάρουν απαντήσεις από διαφορετικούς συμμαθητές τους. Φυσικά στο μεταξύ συζητάνε για να βρούνε τη σωστή απάντηση. Όποιος τελειώσει πρώτος φωνάζει Bingo. Κερδίζει όμως αν τα έχε όλα σωστά. Λίγη κίνηση πάντα χρειάζεται στην τάξη.

Το Πάντα θα βρίσκεται...

...το Σάββατο 6 Φεβρουαρίου στο 6ο Γυμνάσιο Ν.Σμύρνης στο πλαίσιο του σεμιναρίου της Δ' Αθηνών με εργαστήριο για την καθημερινότητά μας, την υγεία και το οικολογικό αποτύπωμα.

...την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου στο Δημοτικό Σχολείο Οξύλιθου, στην Κύμη, με εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το βιοκλιματικό σπίτι και την κατοικία.

...το Σάββατο 18 Φεβρουαρίου στο ΚΠΕ Λαυρίου, με εργαστήριο για την υγεία, την υπεύθυνη κατανάλωση.

την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου στο Δημοτικό Σχολείο Μετσόβου με εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την ενέργεια και τις αξίες.

Το Πάντα διαβάζει...

…Toν Kύριο Οξυγόνο της Μαρίας Αναστασιάδου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ουράνιο Τόξο, σε εικονογράφηση Γιώργου Αγαδάκου. Η Μαρία Αναστασιάδου, χημικός, στέλεχος στο Γενικό Χημείο του Κράτους και συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας, συνδυάζει τις δυο ιδιότητές της, του επιστήμονα και της συγγραφέως, και δημιουργεί αυτό το θαυμάσιο βιβλιαράκι για το Οξυγόνο. Οι "χορταστικές" εικόνες, με τα έντονα πλακάτα χρώματα και το ελάχιστο κείμενο συντελούν σε ένα πολύ ελκυστικό αποτέλεσμα.

Ο κύριος Οξυγόνος, λοιπόν, βρίσκεται παντού κι ας μην τον βλέπουμε. Μέσα από τις περιπέτειές του γνωρίζουμε την καλή και την κακή εκδοχή του. Απαραίτητος για τη ζωή, αφού είναι συστατικό του αέρα και του νερού που πίνουμε, της τροφής μας , του σώματός μας, των φαρκάκων, της άμμου… Παντού οξυγόνο που δίνει ζωή. Αλλά και οξυγόνο βλαβερό, όπως στα τοξικά αέρια ή ως βασικός καταλύτης μιας πυρκαγιάς… Τελικά από μας εξαρτάται να έχουμε παρέα τον καλό κύριο Οξυγόνο και να μην τον αφήνουμε να δείξει την άλλη του πλευρά.

Χημικοί τύποι, όσοι χρειάζονται, και απλά πειράματα που περιλαμβάνονται στο τέλος του βιβλίου θα λύσουν τα χέρια κάθε εκπαιδευτικού που θέλει να προσεγγίσει τη Χημεία με τους μικρούς μαθητές του. Ιδανικός συνδυασμός επιστήμης και οικολογίας σε αυτό το βιβλίο που εκδόθηκε με αφορμή το Διεθνές Έτος Χημείας (2011).

To Πάντα εντυπωσιάστηκε...

Ενθουσιαστήκαμε με την εξαιρετική δουλειά που κάνει εδώ και τρία χρόνια η περιβαλλοντική ομάδα του Γυμνασίου Καρύστου. Τόσο οι μαθητές αλλά και οι καθηγητές που έχουν αναλάβει την περιβαλλοντική ομάδα αποδεικνύουν έμπρακτα πως η σχολική κοινότητα μπορεί ν’ αποτελέσει ενεργό μέρος της τοπικής κοινωνίας.

Πολλές είναι οι δράσεις που έχει κάνει η συγκεκριμένη ομάδα όπως τη δημιουργία σχολικού κήπου, την εγκατάσταση κάδων ανακύκλωσης αλουμινίου(σε συνεργασία με τοπική περιβαλλοντική ομάδα) ενώ έχουν πιέσει τους τοπικούς φορείς για να φέρουν την ανακύκλωση στην πόλη τους. Με πολύ μεράκι και καλή διάθεση η προσπάθεια από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές συνεχίζεται.

Ευχαριστούμε πολύ τους εκπαιδευτικούς και τη διεύθυνση του σχολείου που μας έδωσαν την ευκαιρία να επισκεφτούμε στις 20/12/11 το σχολείο τους και να δουλέψουμε παρέα την ‘Πόλη του Μέλλοντος’ ένα πρόγραμμα που αφορά την εξοικονόμηση ενέργειας στα σπίτια μας και παρακολούθησαν οι μαθητές της Α’ γυμνασίου και η περιβαλλοντική ομάδα του ίδιου σχολείου.

Επειδή ξέρουμε ότι όλοι κάνετε θαυμάσια δουλειά (υπάρχουν πολλές τέτοιες δραστήριες και εμπνευσμένες περιβαλλοντικές ομάδες, τάξεις και σχολεία) μη διστάζετε να μας στέλνετε αναφορές και φωτογραφίες από τις δραστηριότητές σας. Χρειαζόμαστε όλοι τα καλά παραδείγματα για έμπνευση, στήριξη και ιδέες.

Το Πάντα και η Παγκόσμια Ημέρα Υγροτόπων

Παντού, σχεδόν, υπάρχει κι ένας υγρότοπος! Δεν μιλάμε μόνο για τους υγρότοπους Ramsar που έχει η χώρα μας αλλά και για κάθε μικρό υγρότοπο, ακόμη και τεχνητό. Έχει ιδιαίτερη αξία για την ισορροπία του κλίματος, των υδάτινων αποθεμάτων, για το μικροκλίμα, τη βιοποικιλότητα, την αισθητική απόλαυση, τις δυνατότητες αναψυχής που προσφέρει και για άλλους πολλούς λόγους που μπορείτε να ανακαλύψετε με τους μαθητές σας.

Κάντε κλικ στο πρόγραμμά μας για τους νησιωτικούς υγροτόπους.

Για έμπνευση και στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες που θα βρείτε εδώ και εδώ.

Μια γεύση από Πρέσπες, αν θέλετε και έναν υγρότοπο διεθνούς σημασίας, θα πάρετε εδώ.

Το Πάντα προσφέρει...

Τα παλιά του ρούχα, βιβλία παιχνίδια σε αυτούς που τα έχουν περισσότερο ανάγκη.

Η πρώτη πρόταση αφορά τα παιδάκια στη μονάδα κοινωνικής φροντίδας του Αναρρωτηρίου Πεντέλης (ΠΙΚΠΑ, τηλ. 213 2059800), ηλικίας από 4 μηνών-10 ετών. Τα παιδιά χρειάζονται ρούχα, παπούτσια, σεντόνια, παπλώματα, πετσέτες και είδη φροντίδας μωρών.

Η δεύτερη αφορά τα εγκαταλελειμμένα μωρά στο νοσοκομείο Αλεξάνδρα, τηλ 213-2162000. Τα μωρά είναι ηλικίας 1 μηνός-1 έτους. Χρειάζονται ρούχα, κουβέρτες, πετσέτες, σαλιάρες, και οποιος θελει παιχνιδακια για αυτές τις ηλικίες. Τα πράγματα παραδίδονται στον 4ο όροφο στο "Γαλακτοκομείο".

Μια ωραία ιδέα για τα παλιά βιβλία και παιχνίδια είναι να τα χαρίσετε στις βιβλιοθήκες των κοντινών σας σχολείων. Τα παιδιά αλλά και οι εκπαιδευτικοί θα τα χαρούν ιδιαίτερα.

Τέλος μην ξεχνάτε ότι υπάρχει πάντα ανάγκη για ρούχα παιδιών και ενηλίκων στο Ίδρυμα Αστέγων του Δήμου Αθηναίων, το Ελληνικό Συμβούλιο για τους πρόσφυγες, το Στέκι Μεταναστών (210.38.13.928) , το Ελληνικό Καραβάνι Αλληλεγγύης (210 3314334) αλλά και πολλούς ακόμα συλλόγους και ιδρύματα. Ας μην πετάξουμε όσα μπορούν να φανούν πιο χρήσιμα κάπου αλλού.

Η φωτογραφία του μήνα

Φωτογραφία: Ελένη Σβορώνου

© All photos, graphics and images on this site remain the copyright of WWF, unless otherwise noted, and should not be downloaded without prior permission.
© 1986 Panda symbol WWF; ® "WWF" and "living planet" are WWF Registered Trademarks.