|
|
Τεύχος 20, Ιανουάριος 2012 |
|
|
θέματα
|
|
Χρησιμοποιώ υπεύθυνα: ένα παιχνίδι για την υπεύθυνη κατανάλωση
|
Καθημερινά καταναλώνουμε και χρησιμοποιούμε πάρα πολλά προϊόντα. Ποια είναι όμως η σωστή επιλογή και χρήση τους; Τι προσέχουμε όταν επιλέγουμε τα είδη που χρειαζόμαστε και πώς τα χρησιμοποιούμε ώστε να προσέχουμε τον πλανήτη αλλά και την υγεία μας; Μια και το θεματικό έτος στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση αφορά την Υγεία και τις Παραγωγικές Διαδικασίες, το υλικό αυτό θα σας φανεί πολύ χρήσιμο.
Πρόκειται για ένα διασκεδαστικό παιχνίδι. Το σενάριο της ιστορίας έχει ως εξής: Δυο παιδιά, ο Λουκάς και η Άννα, ετοιμάζουν ένα πάρτυ για τους φίλους τους. Οι γονείς τους λείπουν και μένουν με τη γιαγιά. Ευκαιρία λοιπόν να αναλάβουν εκείνα το μεγαλύτερο μέρος της ετοιμασίας. Ψώνια, προετοιμασία του σπιτιού, παιχνίδια, συγύρισμα και πλύσιμο μετά το πάρτυ… Φυσικά στην πορεία αγοράζουν και χρησιμοποιούν πολλά προϊόντα. Σε κάθε λάθος τους, η Γη "τρυπάει". Οι αναγνώστες-παίκτες πρέπει να δράσουν γρήγορα και να μπαλώσουν τα λάθη των παιδιών!
Το σίγουρο είναι ότι οι μαθητές θα το διασκεδάσουν! Ωστόσο, μπορείτε να στήσετε ένα ολόκληρο πρόγραμμα ή ερευνητική εργασία γύρω από το παιχνίδι. Οι μαθητές μπορούν να αναλάβουν, σε μικρές ομάδες, να ερευνήσουν τις προδιαγραφές για μια ομάδα προϊόντων που θα επιλέξουν (π.χ. τα βιολογικά, τα απορρυπαντικά, τα προϊόντα ολοκληρωμένης διαχείρισης κλπ.) ή για ορθούς τρόπους χρήσης (μείωση παραγωγής σκουπιδιών, ανακύκλωση, εξοικονόμηση νερού και ενέργειας κλπ.). Μπορούν ακόμη να ερευνήσουν τα σήματα πιστοποίησης στις συσκευασίες αλλά και το σύστημα αξιών μας! Πίσω από κάθε καταναλωτική επιλογή κρύβονται και οι αξίες μας για τη ζωή.
Κατεβάστε το παιχνίδι, που δημιουργήσαμε με την ευγενική υποστήριξη του Βιταμ.
|
|
Το Πάντα αφαιρείται...
Απογοητευόμαστε καμιά φορά όταν αφηγούμαστε μια ιστορία ή ένα παραμύθι που έχουμε φτιάξει για να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον της τάξης. Ο Ροντάρι όμως μας παρηγορεί όταν γράφει ότι εκείνη την ώρα το παιδί… "ό,τι ακούει ακούει. Επιτρέπει όμως στον εαυτό του να αφαιρεθεί… Το παιδί παίρνει από το παραμύθι, από την κατάσταση, απ’ όλα τα γεγονότα της πραγματικότητας ό,τι το ενδιαφέρει, ό,τι του χρησιμεύει, με μια συνεχή εργασία επιλογής."
Τζ. Ροντάρι, Γραμματική της φαντασίας, Μεταίχμιο
|
|
To Πάντα θα βρίσκεται...
...το Σάββατο 21 Ιανουαρίου στο ΚΠΕ Λαυρίου με εργαστήριο για την υπεύθυνη κατανάλωση και την υγεία.
...την Κυριακή 22 Ιανουαρίου στο ΚΠΕ Καστρίου με εργαστήριο για μεθόδους και τεχνικές ΠΕ στη φύση.
|
|
|
Το Πάντα σας συστήνει τους εθελοντές του...
|
"Όταν η ομάδα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του WWF μου ζήτησε να φτιάξω μάσκες απειλούμενων ζώων για να χρησιμοποιηθούν σε παιχνίδια με μικρούς μαθητές, ευχαριστήθηκα πολύ. Είχα κάνει άλλωστε κι άλλη μια φορά μάσκες-καπέλα για τον ίδιο σκοπό. Αυτή τη φορά χρειάζονταν ελαφρές μάσκες που να αφήνουν ελεύθερο το μισό πρόσωπο των παιδιών.
Στην αρχή σκέφτηκα να τις φτιάξω από ύφασμα. Μου αρέσει να ράβω και φυλάω κάθε κομματάκι ύφασμα που βρίσκω. Όταν μια φίλη μου είδε τις πρώτες μου προσπάθειες, πρότεινε να πάω στο εργαστήριό της και να χρησιμοποιήσω ό,τι ύφασμα μπορούσα να βρω εκεί. Είναι, βλέπετε, πρώην ιστιοπλόος και εξπέρ στην επισκευή πανιών. Ήταν λοιπόν πολύτιμη η συμβολή της. Συμφωνήσαμε, μάλιστα, να κάνουμε ανταλλαγή υπηρεσιών! Εγώ θα της έκανα δωρεάν reiki κι εκείνη θα έραβε τις μάσκες μου στην καταπληκτική της ραπτομηχανή. Φανταστείτε, μια μηχανή για να ράβει πανιά πλοίου. Ευτυχώς, μετά από τις πρώτες θεραπείες reiki που της έκανα, της έφυγαν και οι πόνοι αρθρίτιδας στα χέρια της!
Ξεκίνησα με τα πιο απειλούμενα είδη της Ελλάδας. Αλλά καθώς έψαχνα στο Internet και συγκέντρωνα πληροφορίες, εμπνεύστηκα και έφτιαξα μάσκες και για άλλα είδη, θηλαστικά, πουλιά κι έντομα από όλον τον κόσμο. Με κάθε μάσκα που έφτιαχνα, ένιωθα πως το αποτέλεσμα βελτιωνόταν και επιχειρούσα όλο και πιο δύσκολα πλάσματα. Ψάχνοντας στο Internet εικόνες ζώων που θα απέδιδα μετά με λίγες ραφές, συνειδητοποιούσα όλο και περισσότερο τη μοίρα αυτών των άτυχων ζώων, θύματα της απληστίας των ανθρώπων. Και πόσο ευαίσθητα είναι τα οικοσυστήματα στην καταπάτηση του ανθρώπου. Ίσως πρέπει να αρχίσουμε να δίνουμε προτεραιότητα στα απειλούμενα είδη αντί στον είδος "άνθρωπος", που δεν κινδυνεύει."
Ruth Deighton
Οι πάνω από 40 μάσκες απειλούμενων ειδών της Ruth είναι υπέροχες και περιμένουν να «παίξουν» στα πρόσωπα των μαθητών σας. Επικοινωνήστε μαζί μας για ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι με τις μάσκες, με θέμα τα απειλούμενα. Επίσης, οι μάσκες αυτές δίνουν θαυμάσια ερεθίσματα για χειροτεχνίες με ανακυκλώσιμα υλικά. Ας σημειωθεί ότι η Ruth Deighton, Καναδέζα, έχει κάνει και κληροδότημα στο WWF Ελλάς.
|
|
Το Πάντα πάει στο Οικολογικό Πάρκο Ψυχικού...
|
Κάτι συμβαίνει τις Τρίτες στο Οικολογικό Πάρκο Ψυχικού!
Ο δήμος Φιλοθέης-Ψυχικού σε συνεργασία με το WWF Ελλάς προσφέρει εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές όλων των ηλικιών στο Πάρκο αυτό που βρίσκεται ένα βήμα από το σταθμό του μετρό Εθνική Άμυνα.
Το Πάρκο προσφέρει πολλές δυνατότητες αναψυχής και εκπαίδευσης. Το κύριο θέμα είναι η ανακύκλωση, έχει όμως και έναν ενδιαφέροντα βοτανικό κήπο με φυτά της ελληνικής χλωρίδας και καλλωπιστικά είδη, έναν θαυμάσιο «λαβύρινθο» πρασίνου, χώρο για φύτευση, ένα ζεστό χώρο υποδοχής των μαθητών και άλλες εκπλήξεις.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα που έχουμε ετοιμάσει για σας είναι:
"Από το σπίτι των ζώων στο σπίτι των ανθρώπων: η βιοποικιλότητα κι εμείς."
Για τα παιδιά του νηπιαγωγείου και των πρώτων τάξεων του δημοτικού.
"Τι κρύβεται πίσω από το αλουμινένιο κουτί που πέταξε ο κύριος Χ στο Πάρκο;"
Για τους μαθητές των μεγάλων τάξεων του δημοτικού και το γυμνάσιο.
Επιπλέον δραστηριότητες που εντάσσονται στα προγράμματα, ανάλογα με το διαθέσιμο χρόνο της ομάδας: "Ταξίδι στην πόλη του μέλλοντος", "ECO2POLIS".
Τα προγράμματα διαρκούν από μία έως τρεις διδακτικές ώρες, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα χρόνου της κάθε ομάδας. Μέγιστος αριθμός μαθητών: 40
Επικοινωνήστε μαζί μας ή στο τηλέφωνο του Δήμου: 210 6855095
Προσοχή! Για το ταξίδι με το τρενάκι κάθε μαθητής φέρνει κάτι για ανακύκλωση (μια ανακυκλώσιμη συσκευασία, λάμπα ή μπαταρία).
Περισσότερα για το Πάρκο εδώ.
|
|
|
Το Πάντα και το Κόκκινο Βιβλίο...
Αγαπημένο θέμα στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση είναι τα Απειλούμενα Ζώα. Αξίζει λοιπόν να αναφέρουμε τη βράβευση από την Ακαδημία Αθηνών του Κόκκινου Βιβλίου των Απειλούμενων Ζώων της Ελλάδας που εξέδωσε η Ελληνική Ζωολογική Εταιρεία με τη συμμετοχή της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας, της Ελληνικής Ερπετολογικής Εταιρείας, του Ινστιτούτου Σπηλαιολογικών Ερευνών και του WWF Eλλάς. Την επιμέλεια της έκδοσης είχαν οι Παναγιώτα Μαραγκού (WWF Ελλάς) και Αναστάσιος Λεγάκις (Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών).
Μπορείτε να αναζητήστε το είδος που σας ενδιαφέρει με το «search» στο αντίστοιχο κεφάλαιο του βιβλίου. Π.χ. στο κεφάλαιο «πουλιά», πληκτρολογείτε το όνομα του είδους που σας ενδιαφέρει στο ειδικό πεδίο. Μπορείτε επίσης να παίξετε με τους μαθητές σας το κουίζ της βιοποικιλότητας που βασίζεται στον πρόλογο του βιβλίου.
Παίξτε επίσης τον κώδικα BioDaVersity
|
|
To Πάντα φιλοσοφεί...
Καλές οι νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση, απαραίτητες, αλλά ας μην τις υπερτιμάμε. Δεν κάνουν απαραίτητα τους μαθητές εξυπνότερους. Αντίθετα, μάλιστα, επισημαίνει ο κορυφαίος ψυχίατρος Δρ. Σπίτσερ: η ασφελέστερη οδός για τη γνώση είναι… ο μαυροπίνακας και το βιβλίο. Σύμφωνα με τον αυστριακό ψυχίατρο "τα παιδιά μαθαίνουν κάτι όχι χάρη στις τεχνολογίες αλλά επειδή συνδέουν τα νέα στοιχεία με τον πραγματικό –και όχι τον εικονικό- κόσμο". Διαβάστε την πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη εδώ.
Και ύστερα από την ανάγνωση του άρθρου, ας οργανώσουμε μια εκπαιδευτική εξόρμηση στη φύση ή ένα πραγματικά βιωματικό εργαστήριο!
|
|
|
Μύρισε δάσος...
|
Ολοκληρώθηκε η σειρά από τις 10 εκπαιδευτικές αφίσες για τα δάση και τις Προστατευόμενες Περιοχές της Ελλάδας που ετοιμάσαμε για τα σχολεία, στο πλαίσιο του προγράμματος "Το μέλλον των δασών". Είναι μια πρωτότυπη δουλειά καθώς οι αφίσες απεικονίζουν όλες τις βασικές δασικές διαπλάσεις της Ελλάδας (αλπική και υποαλπική βλάστηση, ορεινά κωνοφόρα δάση, δρυοδάση, θερμόβια κωνοφόρα δάση, δάση οξιάς, παρόχθια δάση, μακία βλάστηση και φρύγανα), την κατανομή τους στον χάρτη και προτείνουν δημιουργικές δραστηριότητες.
Οκτώ αφίσες αφορούν τις δασικές διαπλάσεις, μία τις απεικονίζει συνολικά και άλλη μία απεικονίζει τις Προστατευόμενες Περιοχές. Να σημειώσουμε ότι για πρώτη φορά απεικονίζονται σε έναν χάρτη όλες (ή καλύτερα σχεδόν όλες) οι Προστατευόμενες Περιοχές: Περιοχές Απολύτου Προστασίας, Περιοχές Προστασίας της Φύσης, Εθνικά Πάρκα και Περιοχές Προστασίας Οικοτόπων και Ειδών. Η μόνη κατηγορία που δεν καλύπτεται είναι τα προστατευόμενα τοπία και οι φυσικοί σχηματισμοί (που πάντως επικαλύπτονται σε μεγάλο βαθμό με το δίκτυο Natura ή πρόκειται για πολύ μικρές περιοχές).
Οι αφίσες δίνουν πάρα πολλά ερεθίσματα και ευκαιρίες για δραστηριότητες για μαθητές όλων των ηλικιών.
|
|
Το Πάντα μαθαίνει από εσάς...
|
Μαθητές από το Κολλέγιο Ψυχικού προτείνουν πλήρεις οδηγίες για να φτιάξετε τη δική σας μακέτα βιοκλιματικού σπιτιού και όχι μόνο. Αν θέλετε να μάθετε τα επιστημονικά στοιχεία και τα οφέλη της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής αλλά και αν υπήρχε βιοκλιματικό παλάτι στην αρχαία Ελλάδα ή ακόμα από πότε ξεκινάει η ιστορία της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής και σε ποιες αρχές στηρίχτηκε…
Όλα αυτά θα τα βρείτε στην εξαιρετική παρουσίαση που ετοίμασε ο μαθητής Βασίλης Καρόκης με την ομάδα εργασίας από το Α7 τμήμα του Γυμνασίου που θα βρείτε εδώ.
Ο Βασίλης, παλιός φίλος του WWF από το προηγούμενο σχολείο του, μας κάλεσε και στο νέο του σχολείο με αφορμή την Ώρα της Γης για να συζητήσουμε και να προβληματιστούμε, μέσα από παιχνίδι και δραστηριότητες, για τα δικαιώματα του ανθρώπου σε σχέση με το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή.
Μας εντυπωσίασε η επιστημονική δουλειά της ομάδας εργασίας, ο ενθουσιασμός της και του Βασίλη ιδιαίτερα για το θέμα και για την ενημερωτική επίσκεψη, η άψογη συνεργασία και συμμετοχή των παιδιών όλης της τάξης. Συγχαρητήρια στο Α7, στην εκπαιδευτικό κ. Κωνσταντίνου και φυσικά στο Βασίλη. Ραντεβού στις 31 Μαρτίου 2012, τη φετινή Ώρα της Γης!
|
|
|
Η φωτογραφία του μήνα
Φωτογραφία: Παναγιώτης Λατσούδης
|
|
|
|