Τεύχος 56, Ιανουάριος 2015

Πάντα Μέσα!

Η κρίση έφερε αλλαγές στον τρόπο που μετακινούμαστε. Ένα μεγάλο μέρος των πολιτών ανά την Ελλάδα χρησιμοποιεί τα μέσα αστικής συγκοινωνίας για τις καθημερινές μετακινήσεις του. Είναι πιο φθηνά, βοηθάνε στον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Παρόλα αυτά το αυτοκίνητο παραμένει το βασικό μέσο στις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών ανά την Ελλάδα. Το 2011, το 81,6% των επιβατοχιλιόμετρων που διανύθηκαν έγιναν με αυτοκίνητο και μόλις το 17,7% με τη δημόσια συγκοινωνία! Όμως μαζί με το αυτοκίνητο έρχονται οι επιπτώσεις στο περιβάλλον, το αυξημένο κόστος μετακινήσεων για τα νοικοκυριά, το μποτιλιάρισμα, τα νεύρα, τα ατυχήματα.

Στη WWF – Καλύτερη Ζωή λέμε ότι μπορούμε να αλλάξουμε τις μεταφορικές μας συνήθειες και να έρθουμε ακόμα πιο κοντά στα μέσα αστικής μετακίνησης. Λέμε Πάντα μέσα, πάντα με Μέσα!

Σας καλωσορίζουμε λοιπόν στη νέα θεματική μας «Panda με Μέσα» για τη βιώσιμη μετακίνηση και τη χρήση των μέσων αστικών συγκοινωνιών που ξεκινάμε σε συνεργασία με τις Συγκοινωνίες Αθηνών. Μάθετε εδώ περισσότερα γύρω από τα Μέσα σε συνάρτηση με την ποιότητα ζωής, το περιβάλλον αλλά και την τσέπη μας και μείνετε συντονισμένοι, επειδή σύντομα καταφθάνουν πολλές εκπλήξεις: Αναζητήστε το Panda που θα κυκλοφορεί μεταξύ συρμών και λεωφορείων και πάρτε μέρος σε πρωτότυπες εκδηλώσεις και διαγωνισμούς, εντοπίστε την καμπάνια ευαισθητοποίησης εντός των Μέσων συγκοινωνίας και πάρτε μέρος σε ξεναγήσεις στα άδυτα των αστικών μετακινήσεων και το πιο πρωτότυπο φεστιβάλ για τα οφέλη των Μέσων!

Σκοπός μας να αναδείξουμε τα οφέλη των μετακινήσεων με μέσα αστικής συγκοινωνίας στο περιβάλλον, την υγεία, την τσέπη, τον κοινωνικό ιστό! Σε αυτή προσπάθεια σας θέλουμε δίπλα μας!

Τα ΜΜΜ που θέλω!

Τι ΜΜΜ έχω στη γειτονιά μου; Πόσο τα γνωρίζω; Πόσο τα χρησιμοποιώ; Αν δεν τα επιλέγω, γιατι; Ποιές προτάσεις θα μπορούσα να καταθέσω; Ποιός φορέας τα διοικεί; Υπάρχει δημοτική συγκοινωνία και αν ναι πόσο με εξυπηρετεί;

Ας καταγράψουμε τα ΜΜΜ που υπάρχουν στη γειτονιά μας και τις προτάσεις μας για βελτίωση τους.

Ας εξετάσουμε κάθε μέσο χωριστά κι ας σκεφτούμε για καθένα: Εξυπηρετούν οι διαδρομές τους; Υπάρχουν κάποιες περιοχές που μένουν εντελώς "ακάλυπτες"; Οι στάσεις είναι σωστά τοποθετημένες; Τι θα τις εκανε πιο ευχάριστες; Τα ωράρια τους καλύπτουν τις ανάγκες της πλειοψηφίας; Είναι αρκετά συχνά τα δρομολόγια; Υπάρχει πρόβλεψη για ΑΜΕΑ και για γονείς με παιδικά καροτσάκια; Είναι αρκετά καθαρά; Ασφαλή;

Μετά την πρώτη καταγραφή θα κάνουμε συγκεκριμένες προτάσεις που θα καταθέσουμε στο δημοτικό συμβούλιο ή στον αρμόδιο φορέα (ΟΑΣΑ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ κοκ.) Είμαστε κι εμείς δημότες κι άρα έχουμε δικαιώματα!

Κάποιες ιδέες για το πρόγραμμα υπάρχουν στο βαλιτσάκι του βιβλιοθηκάριου στη σελίδα Future LIbrary. Για να αναλάβουμε τη δράση κάνουμε εγγραφή του σχολείου μας και πατάμε εδώ.

10 λόγοι για να προτιμήσω τα ΜΜΜ

Θα ξεκινήσουμε μια ενημερωτική εκστρατεία σε γονείς, φίλους και συγγενείς για τα μαζικά μέσα μεταφοράς. Αλλά αντί να αναλωθούμε στα κλασικά επιχειρήματα, τόσα καύσιμα και τόσες εκπομπές θα προσεγγίσουμε το ζήτημα από μια λίγο διαφορετική σκοπιά.

Τι μας προσφέρουν τα μέσα που δεν μας το προσφέρει το ΙΧ; Τι είναι αυτό που μπορούμε να κάνεις σε ενα μετρό η σε ενα λεωφορείο που δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε στο δικό μας αυτοκίνητο; Να διαβάσουμε; Να χαλαρώσουμε και να χαζέψουμε από το παράθυρο; Να κάνουμε νέους φίλους;

Κάνουμε στην τάξη έναν καταιγισμό ιδεών, καταγράφουμε τις δέκα επικρατέστερες ή πιο πρωτότυπες ιδέες και φιλοτεχνούμε μια αφίσα. Στη συνέχεια προσεγγίζουμε τους εποπτεύοντες φορείς (ΣΤΑΣΥ κλπ) καθώς και τον δήμο μας και με την άδεια τους κολλάμε την αφίσα στις στάσεις της γειτονιάς μας και στα σημεία ενδιαφέροντος.

Δεν ξεχνάμε να κρατήσουμε φωτογραφικά ντοκουμέντα και να τα αναρτήσουμε εδώ μαζί με την ίδια την αφίσα που δημιουργήσαμε.

Για να αναλάβουμε τη δράση κάνουμε εγγραφή του σχολείου μας και πατάμε εδώ.

Ο γύρος της πόλης σε μια μέρα!

Θα μπορούσαμε να κάνουμε τον γύρο της πόλης (ή της γειτονιάς μας) μέσα σε μια μέρα χρησιμοποιώντας μόνο μέσα μαζικής μεταφοράς και ... τα ποδαράκια μας; Κι αν ναι τι θα θέλαμε να δούμε;

Ξεκινάμε με κάτι απλό. Βρίσκουμε στο ίντερνετ και τυπώνουμε ένα χάρτη της περιοχής (ή πόλης μας). Τοποθετούμε επάνω του σε κεντρική θέση το σχολείο μας.

Κάνουμε έναν περίπατο στη γειτονιά αποτυπώνουμε τι μας αρέσει, ό,τι αξιοθέατα, χώρους πρασίνου, μουσεία, βιβλιοθήκες, παιδικές χαρές, ποδηλατοδρόμους, σημεία αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος κλπ θέλουμε να συμπεριλάβουμε στον χάρτη που θα φτιάξουμε. Βγάζουμε φωτογραφίες. Σημειώνουμε τις βασικές διαδρομές και στάσεις ΜΜΜ (συμπεριλαμβανομένης της δημοτικής συγκοινωνίας αν υπάρχει).

Στην τάξη δουλευουμε σε ομάδες είτε θεματικά (πχ πράσινη διαδρομή, αρχιτεκτονική διαδρομή, πολιτιστική διαδρομή κλπ) είτε αν ατμήματα της περιοχής/πόλης και στη συνέχεια στην ολομέλεια καταλήγουμε σε ένα κοινό χάρτη για τη γειτονιά μας. Κρατάμε ότι μας άρεσε (κολλάμε στον χάρτη και τις αντίστοιχες φωτό). Ζωγραφίζουμε τον χάρτη της γειτονιάς μας και στη συνέχεια αποτυπώνουμε πάνω σε αυτόν τα σημεία που επιλέξαμε να προβάλλουμε.

Πάνω στον χάρτη που φτιάξαμε προτεινουμε τώρα διαδρομές που να συνδυάζουν τη χρήση μέσων με το περπάτημα. Τι μπορώ να δώ από ένα λεωφορείο. Που θέλω να κάνω στάση και να επισκεφθώ ένα πάρκο ή ένα μουσείο. Φτιάχνουμε μια η περισσότερες διαδρομες. Έχουμε στο μυαλό ότι αυτές τις διαδρομές θα θέλαμε να τις κάνουμε εμείς με την τάξη μας, με την οικογένεια μας αλλά και να τις προτείνουμε σε κάποιον φίλο από άλλη περιοχή για να γνωρίσει την πόλη μας.

Σκεφτόμαστε τι μπορούμε να κάνουμε με τον χάρτη που φτιάξαμε. Καταρχήν θα τον παρουσιάσουμε στην υπόλοιπη σχολική κοινότητα, τους γονείς και στους φορείς της περιοχής. Μπορεί να τους αρέσει τόσο ώστε να τον αναπαράγουν για να τον χρησιμοποιήσουν οι ίδιοι ή να τον τοιχοκολλήσουν σε κάποια σημεία όπως το σχολείο, τις στάσεις των ΜΜΜ, το δημαρχείο κοκ.

Κάποιες ιδέες για δημιουργία χάρτη θα βρειτε εδώ http://makingmaps.net/.

Για να αναλάβουμε τη δράση κάνουμε εγγραφή του σχολείου μας και πατάμε εδώ.

Πως μετακινείται το Πάντα;

Τον Ιούνιο του 2014, η Public Issue υλοποίησε έρευνα κοινής γνώμης για τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών σε 5 μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο, Λάρισα). Εδώ παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα που αφορούν την Αθήνα. Παρουσιάζουμε δηλαδή τις απαντήσεις των κατοίκων της πρωτεύουσας σε ερωτήσεις που αφορούν τους τρόπους με τους οποίους μετακινούνται στην πόλη.

Τα ευρήματα είναι ιδιαίτερα ενδιαφέροντα:

  • Το λεωφορείο κονταροχτυπιέται με το ΙΧ για τη θέση του συχνότερου μέσου μετακίνησης των Αθηναίων, καθώς το 33% των πολιτών προτιμά το πρώτο έναντι του 34% που επιμένει στο αυτοκίνητο.
  • Δεύτερος πλέον προσφιλής τρόπος μετακίνησης αναδεικνύεται το Μετρό με ποσοστό 31%, ενώ το 27% των κατοίκων της πρωτεύουσας φαίνεται πως εμπιστεύεται… τα πόδια του για τις καθημερινές του μετακινήσεις.
  • Ηλεκτρικός, τρόλεϊ και τραμ συγκεντρώνουν το 21% των προτιμήσεων, με τα ποσοστά να κινούνται στο 10%, 9% και 2% αντίστοιχα.
  • Οι σημαντικότεροι λόγοι μη χρήσης των Μέσων, σύμφωνα με τους Αθηναίους, είναι το γεγονός πως «δεν τα χρειάζονται/είναι όλα κοντά» (38%) και «δεν τους εξυπηρετούν τα δρομολόγια» (34%).
  • Το ΙΧ φαίνεται να επιμένει, καθώς το 56% των νοικοκυριών της Αττικής δηλώνει ότι κατέχει ένα αυτοκίνητο, ενώ το 22% διαθέτει δύο.
  • Σημαντικές είναι οι διαφοροποιήσεις στις επιλογές μετακίνησης των κατοίκων της Αττικής ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή κατοικίας. Για παράδειγμα, για το 56% των κατοίκων των βορείων προαστίων το αυτοκίνητο αποτελεί το συχνότερο μέσο μετακίνησης, ενώ το ποσοστό πέφτει στο 21% για τους κατοίκους του Δήμου Αθηναίων.
  • Τέλος, πρωταθλητές στη χρήση λεωφορείου αναδεικνύονται οι κάτοικοι των δυτικών προαστίων και του Πειραιά.

Δειτε την ερευνα της Public Issue για τις μετακινήσεις στην Αθήνα εδώ.

Τι διαβάζουμε στα ΜΜΜ;

Αν αντί να κάνουμε τις μετακινήσεις μας με το ΙΧ μας κινηθούμε με τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα έχουμε την ευκαιρία να χαλαρώσουμε, να ακούσουμε μουσική, να μιλήσουμε στο τηλέφωνο, να διαβάσουμε αλλά και να παρατηρήσουμε τους ανθρώπους γύρω μας.

Εχετε παρατηρήσει πόσοι από τους συνεπιβάτες μας μοιράζονται τη διαδρομή με ένα βιβλίο στο χέρι; Άραγε τι πρωτιμάει το μετακινούμενο αναγνωστικό κοινό; Ας γίνουμε λοιπόν κι εμείς bookarazzi (από το “paparazzi”) και ας δούμε ποιά βιβλία εχουν την τιμητική τους στα ΜΜΜ. Για να πάρουμε κάποιες ιδέες μπορούμε να δούμε την δημοφιλή ομάδα του Facebook που λέγεται «Τι διαβάζουν οι άνθρωποι στο μετρό και στο λεωφορείο; Ε;». Να θυμηθούμε μόνο μόνο αν παίρνουμε φωτογραφίες να αποφύγουμε να βγάζουμε τα πρόσωπα των ανθρώπων αλλά να εστιάσουμε στα βιβλία. Μπορεί άλλωστε κάποιο να μας εμπνευσει ώστε να το διαβάσουμε κι εμείς!

Το βασικό δεν είναι φυσικά οι φωτογραφίες των βιβλίων που διαβάζει ο κόσμος στα μέσα μαζικής μεταφοράς αλλά οι συζητήσεις που θα προκύψουν, για το συγκεκριμένο βιβλίο, τον συγγραφέα, τις προτιμήσεις του κοινού κ.ο.κ. Διαβάζουν περισσότερο οι άνδρες ή οι γυναίκες; Ποιές ηλικίες έχουν οι βασικοί βιβλιοφάγοι; Τι ειδους βιβλία εχουν την τιμητική τους; Προφανώς, δε διαβάζουν όλοι βιβλία: Κάποιοι θα διαβάζουν εφημερίδες, άλλοι τα μαθήματα τους κι άλλοι σημειώσεις από τη δουλειά. Κάντε μια μικρή έρευνα και συζητήστε ό,τι σας εκανε εντύπωση.

Για να αναλάβουμε τη δράση κάνουμε εγγραφή του σχολείου μας και πατάμε εδώ.

Βιβλία με πλοία…

...και όχι μόνο. Θαυμάσιο συμπλήρωμα στο εκπαιδευτικό σας πρόγραμμα για τα ΜΜΜ είναι το ολόφρεσκο βιβλίο των Αντώνη Παπαθεοδούλου-Ίριδας Σαμαρτζή «Ο γύρος του κόσμου σε 80 μέρες ή Ποιος είναι ο πιο πλουσιος!» Πρόκειται βέβαια για μια μεταγραφή του κλασικού έργου του Ιουλίου Βερν, στη σειρά «Μικρά ταξίδια με τη φαντασία του Ιουλίου Βερν», εκδόσεις Παπαδόπουλος. Μέσα από τις πρωτότυπες εικόνες-κολάζ της εικονογράφου και τον λιτό, περιεκτικό και εύστοχο λόγο του Αντώνη Παπαθεοδούλου ταξιδεύουν οι μικροί αναγνώστες, έως 8 ετών, μαζί με τον Φιλέα Φογκ και τον Πασπαρτού στον κόσμο. Ένα εικονογραφημένο βιβλίο που προσφέρεται για ανάγνωση στην τάξη.

Μετά το πέρας της ανάγνωσης οι μαθητές μπορούν να ανακαλέσουν τα μέσα μεταφοράς που άκουσαν και είδαν στις εικόνες: τρένο, ατμόπλοιο, ιστιοφόρο, ελέφαντας, ακόμη και έλκηθρο με πανιά! Τα παιδιά μπορούν να εντοπίσουν στις εικόνες και άλλα μέσα, όπως ένα παλιό ποδήλατο με μία μεγάλη ρόδα, και να σχολιάσουν τον θαυμασμό του κ. Φογκ για τα μέσα της εποχής του. Ο ατμός ήταν στις δόξες του και υποσχόταν ταχύτητα! Μια ωραία αρχή για συζήτηση για τα σύγχρονα μέσα, τα καύσιμα, την ταχύτητα, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της εποχής μας. Η τεχνική της εικονογράφου προσφέρεται για έμπνευση για τα παιδιά, για να φτιάξουν το δικό τους κολάζ με τα μέσα μεταφοράς χρησιμοποιώντας εισιτήρια, αποκόμματα εισιτηρίων μουσείων, καρτ ποστάλ , διαφημίσεις από ταξιδιωτικά γραφεία και άλλα υλικά που παραπέμπουν σε ταξίδι με όλα τα μέσα. Στην πόλη και στον κόσμο.

Παράλληλα από τις εκδόσεις Ίκαρος κυκλοφόρησε η νέα σειρά βιβλίων της Μαρίας Αγγελίδου και του Αντώνη Παπαθεοδούλου με θέμα «πλοία». Πλοία πάσης φύσεως. Πλοία που έγραψαν ιστορία, πλοία του μύθου και της φαντασίας. Η σειρά λέγεται «Καράβια που ταξίδεψαν τη φαντασία». Αναζητήστε την.

Βρείτε το Πάντα στα ΜΜΜ!

Από τις 16 Δεκεμβρίου και μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου όσοι χρησιμοποιούν μετρό, λεωφορεία, τρόλεϊ θα βρεθούν μπροστά σε μια έκπληξη. Συρμοί και σταθμοί του μετρό, καθώς και λεωφορεία και τρόλεϊ ντύνονται στα χρώματα της WWF - Καλύτερης Ζωής σε μια καμπάνια ευαισθητοποίησης των πολιτών υπέρ των Μέσων Αστικών Συγκοινωνιών.

Νιώθεις η εξαίρεση όταν χρησιμοποιείς τα Μέσα; Έλα να γίνουμε ο κανόνας! Εμείς Πάντα μέσα, πάντα με Μέσα!!!

Η καμπάνια διεξάγεται σε συνεργασία με τις Συγκοινωνίες Αθηνών. Ευχαριστούμε την Tribe που ανέλαβε και υλοποίησε αφιλοκερδώς το δημιουργικό της καμπάνιας. Ευχαριστούμε την Interbus, για την ευγενική χορηγία στην εκτύπωση και τοποθέτηση του εικαστικού.

Ένα τόσο... μεταφορικό έργο

Ζήτω τα ΜΜΜ! Είναι φτηνά, φιλικά προς το περιβάλλον και μας επιτρέπουν να κάνουμε τόσα πράγματα που δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε σε ένα ΙΧ.

Ήρθε όμως η ώρα να γίνουν και η αφορμή για ένα καλλιτεχνικό έργο.

Ας κινηθούμε λοιπόν με μέσα μαζικής μεταφοράς, θυμόμαστε να κρατήσουμε το εισητήριο μας ή τη μηνιαία κάρτα μας και δημιουργούμε με αυτά ένα πρωτότυπο κολλάζ που θα απεικονίζει με τη σειρά του ένα λεωφορείο, ένα τραμ, το μετρό ή όποιο άλλο είναι το αγαπημένο μας μέσο μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ)!

Δεν ξεχνάμε να ανεβάσουμε φωτογραφίες από τα εργα μας εδώ και να τις μοιραστούμε με τους φίλους μας. Μπορούμε μάλιστα να διοργανώσουμε στο σχολείο μια έκθεση και να καλέσουμε τους γονεις να απολαύσουν τα έργα μας.

Για να αναλάβουμε τη δράση κάνουμε εγγραφή του σχολείου μας και πατάμε εδώ

Η φωτογραφία του μήνα

Φωτογραφία: Ελένη Σβορώνου από το 1ο Δημοτικό Σχολείο Λιβαδειάς

Λεμπέση 21, 117 43 Αθήνα - Τηλ.: 210 3314893, Fax: 210 3247578 - www.wwf.gr

Σε περίπτωση που δεν θέλετε να λαμβάνετε email από το WWF, παρακαλούμε ενημερώστε μας στη διεύθυνση support@wwf.gr

EAN DEN BOREITE NA DIAVASETE TO EMAIL DEITE TO EDO