Τεύχος 95, Ιούλιος 2018


Ένα είναι σίγουρο: Τα παιδια των Παμφίλων ΔΕΝ θα πεταξουν τη Γη στα σκουπίδια!

© Δημοτικό Σχολείο Παμφίλων

Τα τρία βραβευθέντα σχολεία στον διαγωνισμό Πρωταθλητές Βιώσιμης Διατροφής καταθέτουν την εμπειρία τους από το ταξίδι τους στην χώρα της διατροφής…

Πρώτο στη σειρά των παρουσιάσεων το Δημοτικό Σχολείο Παμφίλων Μυτιλήνης. Με τρεις λέξεις συνόψισαν την εμπειρία τους: ανακαλύψεις (γευστικές και μη), ενδιαφέρον, εκπαιδευτικά παιχνίδια… Όπως λέει η δασκάλα τους η κ. Δώρα Τσαγκάρη «Ένας ακόμη λόγος που με ενθάρρυνε να συνεχίζω το πρόγραμμα ήταν όταν τα παιδιά ζητούσαν ανυπόμονα να γυρίσουμε «το κουταλοπίρουνο» του ρολογιού της διατροφής για να μάθουν για την επόμενη διατροφική δράση.»

Τα παιδιά βρήκαν όλες τις δράσεις ενδιαφέρουσες και διασκεδαστικές αλλά η πιο συναρπαστική ήταν η δραματοποίηση με το ψάρεμα και στο εστιατόριο (το παιχνίδι ρόλων για την κατανόηση του μηνύματος της υπεραλίευσης). Επίσης αυτό που θυμούνται περισσότερο είναι «ο λυπημένος ουρακοτάγκος» και η σχέση του με το φοινικέλαιο που υπάρχει στις περισσότερες συσκευασίες τροφίμων. Και γι’ αυτό ήδη προτρέπουν τους γονείς τους να αποφεύγουν να αγοράζουν τρόφιμα με φοινικέλαιο.

Όλοι ανεξαιρέτως οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά και μοιράζονταν σχόλια και εμπειρίες τους. Σημαντικό, μας λέει η δασκάλα τους ήταν ότι οι παιγνιώδεις δραστηριότητες δημιουργούσαν ένα κλίμα άμιλλας και συνεργασίας και όχι ανταγωνιστικότητας. Για παράδειγμα, οι μαθητές συζητούσαν μεταξύ τους και συμβούλευαν συμμαθητές τους σε ποια κατηγορία (π.χ. τροφές με λίγη ή πολλή ζάχαρη) να αποθέσει ένα τρόφιμο. Και φαίνεται ότι κάποια από τα μαθήματα του εκπαιδευτικού πακέτου έγιναν ήδη στάση ζωής καθώς όπως μας λέει η κ. Δώρα «Οι μαθητές προς έκπληξη μου με ενημέρωναν καθημερινά για το κολατσιό τους περιμένοντας περήφανα την προφορική και ηθική επιβράβευση τους για την χρήση υγιεινών τροφών.»

Αλλά και οι γονεις μπήκαν στο παιχνίδι της διατροφής! Όχι μόνο ενδιαφέρθηκαν για τη μείωση των πλαστικών μπουκαλιών νερού και εφοδίαζαν τακτικά με εποχιακά φρούτα τα παιδιά τους στις «φρουτοημέρες» που εδραιώθηκαν αλλά επισκέφτηκαν και το απόγευμα την βιωματική έκθεση της WWF Ελλάς όταν βρέθηκε στην Λέσβο.

Εμείς στο WWF Ελλάς είμαστε περήφανοι για τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Παμφίλων και κρατάμε το ότι όταν είδαν το βίντεο «Δεν πετάω φαγητό», σοκαρισμένοι δήλωσαν ότι «δεν θα ξαναπετάξουν φαγητό γιατί έτσι θα πετάξουν τη Γη στα σκουπίδια».


"Με μια λέξη: Υπέροχη" η εμπειρία του 10ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας

© 10ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας

Μία συνέντευξη με την κ. Δωροθέα Λαμπρίδη, εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής του 10ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας, του δεύτερου από τα τρία τυχερά σχολεία που κληρώθηκαν, αποτυπώνει με τον πιο ωραίο τρόπο, όσα έγιναν κατά την υλοποίηση του εκπαιδευτικού πακέτου! Ευχαριστούμε θερμά εκπαιδευτικούς και μαθητές που μας ανοίγουν την όρεξη με τους για πιο υγιή παιδιά και πιο υγιή πλανήτη!

1. Τρεις λέξεις που θα συνόψιζαν την εμπειρία της τάξης.
Αν μου ζητούσατε μια θα έλεγα υπέροχη.Πιο αναλυτικά θα πω διασκεδαστική, δημιουργική, ομαδική.

2.Ποια δράση ξεχώρισαν τα παιδιά; Τι θα θυμούνται έντονα και μετά τη λήξη του εκπαιδευτικού προγράμματος; Ένα στιγμιότυπο που θα θυμάστε εσείς;
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν σχεδόν με όλες τις δράσεις. Δεν μπορώ να πω μόνο μια που ξεχώρισαν. Τους άρεσαν πολύ οι κινητικές δράσεις με τα κρουστά και με τα τραγούδια του προγράμματος, τα παιχνίδια γευσιγνωσίας, τα παιχνίδια ρόλων , η καυτή πατάτα με το βασιλιά της ζάχαρης, το ότι φτιάξανε την ιστορία της μπανάνας, το υπερατού, τα ντόμινο με το χάμπουργκερ και τις φακές και η οργάνωση του πάρτυ. Νομίζω ότι θα θυμούνται πως η διατροφή μας έχει μεγάλη σχέση με το περιβάλλον μας και πως ότι κάνει καλό σε εμάς κάνει καλό και στο περιβάλλον. Θα θυμούνται ότι είναι καλό να μην χρησιμοποιούν στο σχολείο δεκατιανό και νερό συσκευασμένα ή από το κυλικείο αλλά να φέρνουν από το σπίτι τους. Ότι είναι καλύτερα να αγοράζουν προϊόντα από τον τόπο τους ή όσο πιό κοντά σε αυτόν γίνεται. Να ελέγχουν τις ετικέτες στις συσκευασίες όταν αγοράζουν συσκευασμένα τρόφιμα. Να μην πετάνε φαγητό και να ανακυκλώνουν τις άχρηστες συσκευασίες . Και σίγουρα θα θυμούνται ότι όλα αυτά τα έμαθαν δουλεύοντας σε ομάδες με τους συμμαθητές τους διασκεδάζοντας. Ότι συμμετείχαν όλοι σαν ομάδα σε έναν διαγωνισμό και κέρδισαν ένα πολύ ωραίο βραβείο για το σχολείο τους. Για να τους βοηθήσω να διατηρήσουν τις αναμνήσεις τους από το πρόγραμμα και τα παιδιά αλλά και οι γονείς τους, έφτιαξα ένα dvd που περιέχει: το WWF- Guide-for-Parents, το έντυπο της WWF προσέχω το περιβάλλον προσέχω την υγεία μου, ένα ενημερωτικό έντυπο στο οποίο αναφέρεται τι μάθαμε στο πρόγραμμα και ένα βιντεακι με φωτογραφίες και βίντεο από τις δράσεις μας. Εγώ θα θυμάμαι τη χαρά και τον ενθουσιασμό τους κάθε φορά που κάναμε οποιαδήποτε δραστηριότητα του προγράμματος και το πόσο πολύ θέλανε όλοι να συμμετέχουν. Μάλιστα σε κάποιο μάθημα έτυχε να φιλοξενήσουμε 6 μαθητές από άλλο τμήμα (όταν παίξαμε το υπερατού) γιατί έλειπε η δασκάλα τους και την επόμενη ώρα που είχα μαζί τους γυμναστική, μου ζητήσανε να μην κάνουνε γυμναστική και να παίξουν και αυτοί το υπερατού.

3.Υπήρξαν παράλληλα οφέλη από την υλοποίηση του προγράμματος; (π.χ. ενδυνάμωση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών, κινητοποίηση των «αδιάφορων» μαθητών, άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία, καλλιέργεια της φαντασίας και της προσωπικής έκφρασης, κλπ); Αν ναι, ποια ήταν αυτά;
Αν και κάποια τα έχω ήδη αναφέρει, ναι υπήρξαν οφέλη από την υλοποίηση του προγράμματος. Κινητοποιήθηκαν και ενθουσιάστηκαν όλοι οι μαθητές ακόμη και οι αδιάφοροι γιατί όλες οι δράσεις του προγράμματος ήταν παιγνιώδεις και ενδιαφέρουσες και τα παιδιά δούλευαν ομαδικά έτσι ώστε κανένας δεν ένιωθε ότι ξεχώριζε αν δεν ήξερε κάτι. Όλοι είχαν κάτι να προσφέρουν. Μέσω της ζωγραφικής αλλά και των συζητήσεων για τα διάφορα θέματα τα παιδιά ενεργοποίησαν τη φαντασία τους και το καθένα εκφράστηκε με το δικό του προσωπικό τρόπο. Οι γονείς ενημερώθηκαν για θέματα διατροφής σε σχέση με το περιβάλλον τα οποία δεν γνώριζαν ή δεν τα είχαν σκεφτεί (όπως και εγώ άλλωστε). Η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα και η διάκρισή μας (κατόπιν κλήρωσης) ανακοινώθηκε στην ιστοσελίδα του σχολείου μας και στην ιστοσελίδα του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων στο facebook. Έγινε παρουσίαση του προγράμματος στις εκδηλώσεις λήξης του σχολικού έτους.

4.Βοήθησε καθόλου το πρόγραμμα στη συμμετοχή των γονιών στα σχολικά δρώμενα; Αν ναι, τι ήταν αυτό που τους κινητοποίησε;
Λόγω του ότι ξεκίνησε λίγο αργά η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα , σε μια περίοδο που παράλληλα είχα πολλές υποχρεώσεις (συμμετοχή του σχολείου σε αγώνες και προετοιμασία των ομάδων, προετοιμασία των τμημάτων για τις εκδηλώσεις λήξης της σχολικής χρονιάς κλπ.) δεν άνοιξα ιδιαίτερα το πρόγραμμα οπότε δεν είχαμε κάποια ιδιαίτερη συμμετοχή των γονιών στα σχολικά δρώμενα (παρότι οι γονείς μας είναι αρκετά συμμετοχικοί ).Έχοντας όμως ήδη μπει οι βάσεις (αρκετοί γονείς μου εξέφρασαν την ευχαρίστησή τους για το ότι ασχοληθήκαμε με το πρόγραμμα και για το πόσο ενθουσιάστηκαν τα παιδιά τους με αυτό καθώς και τον ενθουσιασμό τους για το ότι τα παιδιά τους κέρδισαν ένα τόσο ωραίο βραβείο για το σχολείο τους ) πιστεύω ότι την επόμενη σχολική χρονιά θα έχουμε την ενεργή συμμετοχή τους σε δράσεις που έχω σκεφτεί ήδη να κάνουμε σχετικές με το πρόγραμμα. Άλλωστε τέτοιου είδους προγράμματα πρέπει να γίνονται κάθε χρόνο για να γίνουν συνείδηση στους μαθητές μας ,στους γονείς τους αλλά και σε εμάς τους ίδιους έτσι ώστε σιγά σιγά να αλλάξουμε τον τρόπο ζωής και σκέψης μας.

5.Παρατηρήσατε κάποια αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες των μαθητών σας;
Αυτό που μπόρεσα να παρατηρήσω είναι ότι σχεδόν όλοι οι μαθητές του τμήματος φέρνουν πλέον δεκατιανό και νερό από το σπίτι τους.

6.Τέλος, υπάρχει κάτι που ακούσατε από έναν γονιό η από ένα παιδί, για το πρόγραμμα, και θα θέλατε να το μεταφέρετε;
Από τα παιδιά ότι πέρασαν τέλεια και από γονείς συγχαρητήρια για τη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα.


"Χαρά, γνώση και συνεργασία" για το 5ο Νηπιαγωγείο Αργοστολίου.

© 5ο Νηπιαγωγείο Αργοστολίου

Η κα Γεωργία Τασιούλη, προϊσταμένη του 5ου Νηπιαγωγείου Αργοστολίου Κεφαλονιάς, του τρίτου τυχερού σχολείου, μοιράζεται μαζί μας την εμπειρία μαθητών και εκπαιδευτικών, κατά την υλοποίηση του πακέτου δράσεων του διαγωνισμου “Πρωταθλητές Βιώσιμης Διατροφής”.

1. Μία σχολική χρονιά πέρασε με το πρόγραμμα «Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης»! Τρεις λέξεις που θα συνόψιζαν την εμπειρία της τάξης:
Χαρά-Γνώση-Συνεργασία

2. Ποια δράση ξεχώρισαν τα παιδιά; Τι θα θυμούνται έντονα και μετά τη λήξη του εκπαιδευτικού προγράμματος; Ένα στιγμιότυπο που θα θυμάστε εσείς;
Η ιδέα του φανταστικού παιχνιδιού με τα εισιτήρια και τη μουσική τα ενθουσίασε πολύ, όπως και το παιχνίδι της τυφλής γευσιγνωσίας. Θα θυμούνται το μαγικό κουτάκι με τις λέξεις-κλειδιά για τη διατροφή καθώς και η ιδέα του να μοιραστούμε όλοι μαζί ένα υγιεινό πρωινό. Επίσης, τους εντυπωσίασε πολύ η δραστηριότητα όπου έπρεπε να υποδηθούν τον εστιάτορα, τον λιμενικό, τον ψαρά τον πελάτη και τη μαγείρισσα του εστιατορίου. Τέλος, το παιχνίδι της διελκυστίνδας έξω στην αυλή όπου η μία ομάδα τραβούσε την άλλη. Πραγματικά, ήταν δύσκολο για εμάς να μπορέσουμε να ξεχωρίσουμε κάποια δράση γιατί η πλειοψηφία των δραστηριοτήτων εντυπωσίασε και ενθουσίασε τα παιδιά.

3. Υπήρξαν παράλληλα οφέλη από την υλοποίηση του προγράμματος; (π.χ. ενδυνάμωση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών, κινητοποίηση των «αδιάφορων» μαθητών, άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία, καλλιέργεια της φαντασίας και της προσωπικής έκφρασης, κλπ); Αν ναι, ποια ήταν αυτά;
Τα οφέλη από την υλοποίηση του προγράμματος ήταν μεγάλα σε όλους τους τομείς. Η ενεργή και βιωματική συμμετοχή των παιδιών στις δραστηριότητες τους επέτρεψε να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους και την ικανότητά τους για συνεργασία και αυτενέργεια. Μέσα από το πρόγραμμα τα παιδιά απέκτησαν συνήθειες υγιεινής διατροφής, αντιλήφθηκαν το πόσο σημαντικό είναι για την ανάπτυξή τους η σωστή διατροφή και άσκηση, γνώρισαν τη πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής, έμαθαν να διαβάζουν βασικές πληροφορίες στις ετικέτες των τροφίμων και για τη διαδρομή της τροφής «από το χωράφι στο ράφι». Τα κινητικά παιχνίδια κινητοποίησαν όλους τους μαθητές ακόμη και τα παιδάκια που ήταν πιο συνεσταλμένα και απόμακρα. Επίσης, τα παιδιά υιοθέτησαν τη πρακτική της κομποστοποίησης μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς και βοήθησαν την ανάπτυξη των φυτών της αυλής μας.

4. Βοήθησε καθόλου το πρόγραμμα στη συμμετοχή των γονιών στα σχολικά δρώμενα; Αν ναι, τι ήταν αυτό που τους κινητοποίησε;
Το περιεχόμενο των δραστηριοτήτων που υλοποιήσαμε ακολούθησε μία ενιαία γραμμή εφαρμογής, καταργώντας τα ξεχωριστά όρια μεταξύ των γνωστικών αντικειμένων δίνοντας έμφαση στην ολιστική προσέγγιση της γνώσης, στις διερευνητικές διαδικασίες μάθησης και στο άνοιγμα του σχολείου στην ευρύτερη κοινωνία. Οι γονείς εκδήλωσαν μεγάλο ενδιαφέρον από την αρχή για το πρόγραμμα καθώς πριν την υλοποίησή του ενημερώθηκαν για το πρόγραμμα, τους στόχους και σκοπούς του και τους ζητήσαμε να φέρουν τα παιδιά σχολείο ο,τιδήποτε ενημερωτικό-φωτογραφικό υλικό είχαν στο σπίτι σχετικό με το θέμα μας. Κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος τους καλέσαμε το απόγευμα στο Νηπιαγωγείο σε ενημερωτική ομιλία με τη Παιδίατρο, Επιμελήτρια Α’, του Γενικού Νοσοκομείου Κεφαλληνίας κ.Γεωργοπούλου Βασιλική με θέμα ομιλίας «Διατροφή στη παιδική ηλικία…μια οικογενειακή υπόθεση». Οι γονείς ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας, άκουσαν όσα τους είπε η παιδίατρος και συμμετείχαν ενεργά με ερωτήσεις και απορίες στην ομιλία. Επίσης, στα πλαίσια του προγράμματος επισκεφθήκαμε ένα βιολογικό ελαιοτριβείο με τους μαθητές και είδαμε όλη τη διαδικασία παρασκευής λαδιού και την διατροφική του αξία σε μια ισορροπημένη διατροφή.

5. Παρατηρήσατε κάποια αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες των μαθητών σας;
Οι αλλαγές που παρατηρήθηκαν ήταν μεγάλες. Το ανθυγιεινό κολατσιό πολλών παιδιών που έφερναν για πρωινό συσκευασμένα προϊόντα και σοκολατοειδή αντικαταστάθηκε με ένα υγιεινό πρωινό όπως φρούτα και γιαούρτι και το μεσημέρι πρόσθεσαν στο φαγητό τους τη σαλάτα.

6. Τέλος, υπάρχει κάτι που ακούσατε από έναν γονιό η από ένα παιδί, για το πρόγραμμα, και θα θέλατε να το μεταφέρετε;
Οι γονείς εντυπωσιάστηκαν με τη πρωτοβουλία των νηπιαγωγών να συμμετέχουν σε ένα τέτοιο καινοτόμο και καλά δομημένο πρόγραμμα και μάλιστα μας ανέφεραν χαρακτηριστικά παραδείγματα από το σπίτι όπου τα παιδιά τους ¨έκαναν παρατήρηση¨ όταν έτρωγαν κάτι ανθυγιεινό ή άλλο παράδειγμα τους επεσήμαναν στο σούπερ μάρκετ τις ετικέτες των προιόντων και τα¨Έ ¨.Η ευχαρίστηση των γονέων όταν κατά τη διάρκεια της αποχαιρετιστήριας καλοκαιρινής γιορτής ενημερώθηκαν για τη διάκριση του Νηπιαγωγείου μας στο Διαγωνισμό ήταν απερίγραπτη. Το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι τα παιδιά μέσα από αυτές τις βιωματικές δραστηριότητες οδηγήθηκαν στη δημιουργία συνηθειών που προάγουν την υγεία και την άσκηση. Στο τέλος του προγράμματος, οι αντιλήψεις τους ήταν πιο βελτιωμένες και πιο έγκυρες σε σχέση με τις αρχικές και παρατηρήθηκε μια αλλαγή στον καθημερινό τρόπο ζωής τους. Θεωρούμε ότι με τον τρόπο που αναπτύχθηκε το πρόγραμμα εξελίχθηκε σε ενδιαφέρουσα, θετική και χρήσιμη εμπειρία μέσα από την οποία τα παιδιά έμαθαν, δημιούργησαν και διασκέδασαν.


Καλοκαίρι χωρίς πλαστικά σε 6 βήματα

© naturepl.com/ Sue Daly/ WWF

Καλοκαίρι σημαίνει θάλασσα και ξέγνοιαστες, μοναδικές στιγμές. Τόσο μοναδικές που θα θέλαμε να τις κρατήσουμε ζωντανές για πάντα! Για να κρατήσουμε ζωντανή τη θάλασσα πρέπει να μάθουμε πώς μπορούμε να την προστατεύουμε καθημερινά από τον τεράστιο όγκο πλαστικών απορριμμάτων που την κατακλύζουν κάθε χρόνο.

  1. Αφήνουμε το πλαστικό μπουκάλι σπίτι και πάμε παραλία. Τα πλαστικά μπουκάλια είναι ένας από τους συχνότερους τύπους απορριμμάτων που εντοπίζονται σε καθαρισμούς παραλιών. Και επειδή τις ζεστές μέρες θέλουμε να μείνουμε στην δροσιά της παραλίας όσες περισσότερες ώρες μπορούμε, το σίγουρο είναι ότι θα χρειαστούμε νερό. Το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε είναι να θυμηθούμε να γεμίσουμε το παγούρι μας με δροσερό νερό και να το πάρουμε μαζί!
  2. Plastic-free party time! Ας αποφύγουμε τα πλαστικά ποτήρια και καλαμάκια για τους χυμούς, τα κοκτέιλ και τα ποτά μας. Μήπως ήρθε η ώρα να βγάλουμε εκείνα τα ξεχασμένα γυάλινα ποτήρια από τα ντουλάπια μας; Αλλιώς ας καταφύγουμε σε χάρτινα και την πολύ απλή λύση ενός… μαρκαδόρου για να γράφουμε το όνομα κάθε καλεσμένου στο ποτήρι του κι έτσι να μην χρειάζεται να υπολογίσουμε πενταπλάσια ποτήρια για όσους ξεχνάνε που το άφησαν… Όσο για τα καλαμάκια, δεν είναι απαραίτητα για να απολαύσουμε το ποτό μας κι αν σκεφτούμε πόσο κακό κάνουν μπορούμε απλά να τα …ξεχάσουμε..
  3. Πάμε μια βόλτα στη λαϊκή… To καλοκαίρι είναι η εποχή της αφθονίας σε λαχταριστά φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Με μια πρωινή βόλτα στη λαϊκή αγορά της γειτονιάς μπορούμε να τα βρούμε όλα σε μεγάλες ποσότητες καλές τιμές και χωρίς πλαστικές συσκευασίες. Προσοχή! Κλείνουμε τα μάτια στον πειρασμό της δωρεάν πλαστικής σακούλας που διατίθεται στη λαϊκή …
  4. ...και βάζουμε τα ψώνια μας σε τσάντες πολλαπλών χρήσεων. Υπάρχουν σε διάφορα είδη και σχέδια και συνήθως είναι αρκετά εργονομικές ώστε να χωράνε μέσα στην προσωπική μας τσάντα ή ακόμα και στην τσέπη μας. Γι’αυτό παίρνουμε πάντα μαζί μια τσάντα πολλαπλών χρήσεων πριν φύγουμε από το σπίτι!
  5. Αντιστεκόμαστε στο πλαστικό ποτήρι και όχι στον κρύο καφέ! Καλοκαίρι στην Ελλάδα σημαίνει παγωμένος απολαυστικός καφές! Αλλά όχι πια σε πλαστικό ποτήρι. Τα coffee to go cups από μπαμπού ή γυαλί, έχουν γίνει η νέα τάση και κυκλοφορούν σε διάφορα σχέδια και χρώματα. Διαλέγουμε το αγαπημένο μας, και ζητάμε από το cafe κοντά στο γραφείο ή στο σπίτι να μας σερβίρουν τον καφέ εκεί.
  6. Στην παραλία η στο camping φροντίζουμε την αμμουδιά όπως το δωμάτιό μας. Θα αφήναμε ποτέ σκουπίδια διάσπαρτα στο υπνοδωμάτιο μας; Μάλλον όχι. Το ίδιο κάνουμε και με την παραλία που θα κάνουμε το μπάνιο μας η στήνουμε τη σκηνή για τις καλοκαιρινές μας διακοπές. Ας προσέχουμε να μην αφήνουμε τίποτα στην αμμουδιά... παρά μόνο πατημασιές.

Το πάντα προτείνει… γαλάζια εξερεύνηση στις διακοπές!

© Νάνσυ Κουταβά/ WWF Ελλάς

Η θάλασσα φιλοξενεί πάνω από 100 εκατομμύρια είδη σε παγκόσμιο επίπεδο. Μερικά από αυτά ζουν άλλοτε βυθισμένα στο νερό και άλλοτε έξω από το νερό. Είναι αυτά που ζουν στην ακροθαλασσιά και έχουν προσαρμοστεί στις συνθήκες της ακτής.

Ακτές με βράχια σφύζουν από ζωή γιατί προσφέρουν μία σταθερή βάση σε ένα κόσμο με διαρκή κίνηση, όπως ο θαλάσσιος. Όταν τα κύματα σπάνε τα βράχια σε βότσαλα και κροκάλες τα πράγματα δεν είναι ευνοϊκά για τα φυτά και τα ζώα της παραλίας, που παρασύρονται από τα κύματα και καταστρέφονται από τα χτυπήματα. Ενώ όταν οι παραλίες είναι αμμώδεις, τα είδη που προσαρμόζονται και επιβιώνουν είναι λιγότερα, αλλά μπορούν να αναπαραχθούν σε τεράστιους αριθμούς.

Η Ελλάδα διαθέτει 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής που όμως λόγω της φυσικής ομορφιάς τους επιβαρύνονται ιδιαίτερα από τον τουρισμό και τη ρύπανση. Χρειάζεται να ληφθούν άμεσα ειδικά μέτρα προστασίας από τους θεσμικούς φορείς αλλά και από τους χρήστες, επαγγελματίες και ευρύ κοινό. Από την αρχή της ίδρυσής του το WWF Ελλάς εργάζεται εντατικά για την προστασία της θάλασσας και των ακτών στη Μεσόγειο

Το πάντα, στον αγώνα του για ‘ζωντανές θάλασσες’ είχε την ευκαιρία φέτος να εξερευνήσει τις ακτές και τις παραλίες της πανέμορφης Αμοργού. Με οικογένειες από τα Κατάπολα και την Χώρα και με τους μαθητές του νηπιαγωγείου και του δημοτικού σχολείου της Αιγιάλης στις 29 και στις 30 Μαΐου αντίστοιχα, ακολούθησε τα βήματα του παιχνιδιού "Γαλάζια Εξερεύνηση” και πέρασε φανταστικά, στην 4η αποστολή του Ομίλου Φουσκωτών και Ταχύπλοων Σκαφών Σύρου με τον οποίον συνεργάζεται με επιτυχία τα τελευταία χρόνια στα πλαίσια του προγράμματος Κυκλάδες LIFE.

Κι επειδή η πιθανότητα να βρεθείτε σε παραλία αυτόν τον καιρό είναι μεγάλη, δείτε εδώ όλη την εξερεύνηση και επιλέξτε τα δικά σας παιχνίδια. Δεν χρειάζεται να πάτε μέχρι την Αμοργό αν δεν το ΄χετε προγραμματίσει. Οι κοντινές σας παραλίες σίγουρα κρύβουν πολλά μυστικά που δεν γνωρίζετε. Η ανακάλυψή τους είναι το πρώτο βήμα για την επιτυχημένη προστασία τους!


Το Πάντα διαβάζει...

© Creative Commons

…το βιβλίο του Bear Grylls "Επιβίωση στη φύση", μτφρ. Αγγελική Τζαβάρα, εκδόσεις Πατάκης.

Στη χώρα του, ο Bear Grylls, τηλεοπτικός αστέρας με φανατικούς θεατές, θεωρείται ο μετρ των επικίνδυνων σπορ στην άγρια φύση. Η φήμη του όμως δεν τον προστάτεψε από τις κατηγορίες όταν έβαλε το γιο του να βιώσει μια ακραία κατάσταση επιβίωσης και να ανταπεξέλθει. Το συγκεκριμένο βιβλίο είναι πολύ πιο συντηρητικό αφού, προβλέποντας τις πιθανές τρέλες των νέων που υπερεκτιμούν τις δυνάμεις και τις ικανότητές τους ρίχνονται απροετοίμαστοι σε περιπέτειες σε θάλασσες, ερήμους και βουνά, προτείνει λύσεις που θα τους βγάλουν από τη δύσκολη θέση όταν προκύψει κάτι απρόβλεπτο. Σ’ αντίθεση με τα παλιά προσκοπικά βιβλία συμβουλών για τη ζωή στη φύση, το βιβλίο του Grylls είναι κάτι πολύ παραπάνω αφού τα περιβάλλοντα στα οποία αναφέρεται απλώνονται από τη ζούγκλα και τη σαβάνα ως την έρημο και τις πολικές περιοχές, περνώντας από δάση, βουνά και ωκεανούς.

Εκτός από ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το κάθε οικοσύστημα, ο νεαρός αναγνώστης θα βιώσει, έστω μέσα από τις σελίδες του βιβλίου, την πρόκληση της εμπειρίας στη φύσης. Η ανάληψη ρίσκου είναι πράγματι στη φύση του εφηβικού και νεανικού εγκεφάλου. Αντί άλλων, πολύ πιο επικίνδυνων συμπεριφορών, καλύτερα λοιπόν η εξερεύνηση της φύσης!

Τα σκίτσα εναλλάσσονται με φωτογραφίες, το κείμενο συνοδεύει τις εικόνες, δεν κυριαρχεί στη σελίδα, και το αποτέλεσμα είναι πως ναι, θέλουμε να δαμάσουμε μια καμήλα τώρα!


Η φωτογραφία του μήνα

© Simon Pierce/ Megafauna Foundation


Unsubscribe | Δες το email online