|
|
|
θέματα
|
|
Ένα πρόγραμμα για την βιοποικιλότητα με αφορμή ένα βίντεο
|
Με αφορμή το βίντεο που ετοίμασε το WWF Ελλάς για την φωτογραφική έκθεση του Andrea Bonetti στο Μουσείο Ηρακλειδών για το Έτος Βιοποικιλότητας με τίτλο «Οι θησαυροί της Ελληνικής Φύσης», μπορείτε να ξεκινήσετε στην τάξη μία συζήτηση για τη βιοποικιλότητα και τα απειλούμενα είδη και να την εμπλουτίσετε με δραστηριότητες.
Δείτε το βίντεο.
Παρακινείστε τα παιδιά να αναφέρουν όσα περισσότερα είδη βιοποικιλότητας θυμούνται από το βίντεο. Ζητήστε τους να αναφέρουν αριθμούς ειδών πχ, πόσα τσακάλια έχουν μείνει στην Ελλάδα, πόσες φώκιες σε όλο τον κόσμο, πόσα είδη ερωδιών υπάρχουν, ποια είναι η πατρίδα του χαμαιλέοντα κλπ.
Ζητείστε τους να χωρίσουν σε κατηγορίες τα είδη στο βίντεο (ερπετά, πτηνά, θηλαστικά, φυτά, έντομα, αμφίβια). Συζητείστε ποιες είναι οι βασικές διαφορές μεταξύ τους. Ρωτήστε τους πόσα είδη θηλαστικών υπάρχουν κατά τη γνώμη τους
Ζητείστε να ονομάσουν όσο περισσότερα είδη μπορούν σε ένα λεπτό.
Ζητείστε τους να αναφέρουν και άλλα είδη από κάθε κατηγορία και στη συνέχεια σχηματίστε μαζί τους στο χώρο την τροφική πυραμίδα, ξεκινώντας στη βάση με τα φυτά και καταλήγοντας στην κορυφή με τα σαρκοφάγα. Παρατηρείστε τι θα συμβεί αν ένα είδος της πυραμίδας κινδυνέψει να χαθεί.
Συζητείστε:
Αν τα είδη σχηματίζουν μια αλυσίδα ή πλέγμα πού θα τοποθετούσατε τον άνθρωπο;
Ποιοι είναι οι λόγοι εξαφάνισης των ειδών σήμερα;
Γιατί νομίζετε εξαφανίστηκαν οι δεινόσαυροι;
Γράψτε ένα γράμμα στο μελλοντικό εγγόνι σας για να περιγράψετε ένα ζώο που θα έχει εξαφανιστεί (πχ φώκια)
Τι νομίζετε θα σας απαντούσαν οι επιστήμονες αν τους ρωτούσατε πόσα είδη υπάρχουν στον κόσμο;
Τι θα σας απαντούσαν για τον ρυθμό εξαφάνισης των ειδών σήμερα;
Γιατί νομίζετε ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών ανακήρυξε τη φετινή χρονιά 2010 «Έτος Βιοποικιλότητας»
Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε την άγρια φύση;
Πώς μπορούμε να κάνουμε τις απόψεις μας γνωστές;
Πώς μπορούν να αλλάξουν οι άνθρωποι τις απόψεις τους;
Τι κάνει το WWF Ελλάς για την προστασία της βιοποικιλότητας;
Περισσότερες πληροφορίες:
WWF Ελλάς και WWF International
|
|
Σχολεία με φτερά
|
Ευτυχώς υπάρχουν αρκετά σχολεία σε όλη την Ελλάδα που δουλεύουν υποδειγματικά και κάνουν πρωτοποριακές δράσεις. Εμείς επισκεφθήκαμε με πρόγραμμα και εντυπωσιαστήκαμε από το 4ο Δημοτικό Σχολείο Καρπενησίου, το Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Πορταριάς και το Τετραθέσιο Δημοτικό Σχολείο Πετρίνας (Λακωνίας). Το πρώτο πράγμα που παρατηρείς είναι το πνεύμα συνεργασίας που υπάρχει ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς μεταξύ τους και με τον διευθυντή. Ο οποίος διευθυντής είναι, όπως επισημαίνεται συχνά, ο καταλύτης, ο ενορχηστρωτής της συνεργατικής δουλειάς.
Στο 4ο Δημοτικό Καρπενησίου μπαίνεις στο γραφείο των δασκάλων και χαίρεσαι την ατμόσφαιρα. Τα γραφεία είναι κυκλικά τοποθετημένα, σε ετοιμότητα για «συνεργασία». «Αν και δε χρειάζεται», μας λέει ο διευθυντής, «εδώ συνεννοούμαστε με τα μάτια. Περνάμε όμορφα.» Το είδαμε αυτό στα πρόσωπα των παιδιών.
Στο Πειραματικό Πορταριάς, πάλι, νοιώθεις ότι ο όρος «πειραματικό» βρίσκει το νόημά του. Δεν είναι ο αριθμός των προγραμμάτων που εκπονούν, είναι η ατμόσφαιρα που υπάρχει στις τάξεις και τα γραφεία. Είναι η περίφημη «σχολική κουλτούρα» που δεν μετριέται με προγράμματα και projects (μόνο).
Τέλος, στη μικρή Πετρίνα Λακωνίας το πρώην διθέσιο σχολείο έγινε τετραθέσιο, απέκτησε καντίνα που λειτουργούν τα ίδια τα παιδιά φτιάχνοντας και διαθέτοντας στους συμμαθητές τους σάντουιτς ενώ η σχολική εφημερίδα Ανακαλύπτωντας την Πετρίνα ήρθε πρώτη ανάμεσα σε 400 σχολικά μαθητικά έντυπα (βραβείο Ιδρύματος Μπότση).
|
|
Το Πάντα διαβάζει…
|
...το βιβλίο του Ρομπέρ Μπαρμπώ «Ο ελέφαντας που έπαιζε με τις κορίνες: Ο άνθρωπος μέσα στη βιοποικιλότητα.» από τις εκδόσεις Ενάλιος.
Διανύουμε το Έτος Βιοποικιλότητας και αρκετά εκπαιδευτικά προγράμματα στα σχολεία εστίασαν στη βιοποικιλότητα και τα απειλούμενα είδη. Άλλωστε το θέμα είναι από τα αγαπημένα των παιδιών και της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Συχνά όμως παραμένουμε στο επίπεδο μιας συναισθηματικής προσέγγισης απέναντι στα απειλούμενα είδη και, σε γνωστικό επίπεδο, επιστρατεύουμε την αφηρημένη κάπως έννοια της «αλυσίδας της ζωής» για να δικαιολογήσουμε τη σημασία της προστασίας των ειδών.
Το θαυμάσιο αυτό βιβλίο μας δίνει την ευκαιρία να εμβαθύνουμε στο θέμα της βιοποικιλότητας και να μη στεκόμαστε αμήχανοι απέναντι σε ερωτήματα όπως «Τι ακριβώς στοιχίζει στη ζωή μας η απώλεια ενός είδους;», «Τι πειράζει αν χαθεί ένα είδος, αφού το 90% των ειδών που εμφανίστηκαν στη Γη έχουν εξαφανιστεί; Η ζωή δεν ξαναβρίσκει τον δρόμο της;», «Αφού κάποια είδη κάνουν κακό στον άνθρωπο και πρέπει να τα σκοτώσουμε, πως αξιολογούμε τι πρέπει να διασωθεί και τι όχι;». Με απλό και κατανοητό τρόπο ο συγγραφέας εξηγεί βασικές έννοιες και μηχανισμούς που διέπουν τη ζωή στη Γη και τις συνδέει με την κατάσταση του πλανήτη σήμερα. Δεν είναι ένα βιβλίο καθαρά επιστημονικό. Είναι ένα βιβλίο που αξιοποιεί τα πορίσματα της επιστήμης για να μας βοηθήσει να καταλάβουμε τι ακριβώς σημαίνει βιοποικιλότητα, ποιο είναι το περιβαλλοντικό πρόβλημα σήμερα και τι είδους μέλλον μπορούμε να οραματιστούμε ώστε να ζήσουμε αρμονικά με τη φύση (αλλά και για να επιβιώσουμε).
|
|
|
Το Πάντα θα βρίσκεται κοντά σας…
Την Παρασκευή 4 Ιουνίου στον πεζόδρομο της Διονυσίου Αεροπαγίτου για να γιορτάσει με τα οικολογικά σχολεία της Α’ Δ/νσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών τις επιτυχίες τους, να μάθει πως μπορεί να πρασινίσει τη ζωή του και να παίξει επιδαπέδια παιχνίδια με τους μαθητές.
Επίσης την ίδια μέρα θα βρίσκεται λίγο έξω από το Αίγιο, στα Σελιανίτικα, στη γιορτή «Οικοχωριό»: όπου το πρωί θα παίξει εκπαιδευτικά παιχνίδια με μαθητές με θέμα τη βιοποικιλότητα (10.00 – 13.00) και το απόγευμα, στις 19.00, θα αφηγηθεί (μέσα από τη φωνή της Ελένης Σβορώνου) μύθους και παραμύθια για τη φύση, σε μια ανοιχτή εκδήλωση για μικρούς και μεγάλους.
Την επόμενη εβδομάδα, 7-11 Ιουνίου στην Ερμούπολη όπου διεξάγεται το 1ο Μαθητικού Φεστιβάλ Α/θμιας Εκπ/σης Κυκλάδων. Το κάθε σχολείο ή τάξη των Δημοτικών Σχολείων καθώς και τα Νηπιαγωγεία της Σύρου θα έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν - κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ- θεατρικά , χορευτικά, μουσικά-χορωδιακά δρώμενα, καθώς και τις δημιουργίες τους - στο πλαίσιο της υλοποίησης καινοτόμων προγραμμάτων - σε πόστερ, εικαστικά έργα, φωτογραφίες, βίντεο, παρουσίαση ιστοσελίδων, κατασκευές, παιχνίδια, μαθητικά έντυπα .Η έκθεση έργων των μαθητών θα φιλοξενηθεί στην Πινακοθήκη Κυκλάδων.
Τέλος την Τετάρτη 16 και την Τετάρτη 23 Ιουνίου θα παραδώσει σεμινάρια με θέμα «Σχεδιάζοντας εκπαιδευτικά προγράμματα στη φύση και στο ιστορικό κέντρο της πόλης». Ώρα 18.00-21.00, στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και στου Φιλοπάππου. Τα σεμινάρια απευθύνονται στους φοιτητές του Παιδικού Μουσείου (Σεμινάριο εμψυχωτών). Αν κάποιος επιθυμεί να παρακολουθήσει, ας επικοινωνήσει στο e.svoronou@wwf.gr
|
|
Μοιραστείτε μαζί μας
|
Στη Σχολή Χιλλ η εκπαιδευτικός Τίνα Νάντσου φέτος δούλεψε με τα παιδιά της Στ’ τάξης το θέμα Κλιματική Αλλαγή. Τα παιδιά χωρίστηκαν στις παρακάτω ομάδες εργασίας:
Α. ανακύκλωση και σκουπίδια
Β. θέρμανση φωτισμός - ήπιες μορφές ενέργειας
Γ. ηλεκτρικές συσκευές – οικολογική αρχιτεκτονική
Δ. φαγητό – βιολογικά τρόφιμα
Ε. μεταφορές – χρήση μαζικών μέσων μεταφοράς – ποδήλατο
Στόχος του προγράμματος ήταν να μειώσουν το ενεργειακό τους αποτύπωμα τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι με μία σειρά δράσεων όπως:
• δημιουργία αφισών για την εξοικονόμηση χαρτιού, νερού, ρεύματος, την ανακύκλωση σε όλους τους χώρους του σχολείου
• πειράματα για την ενεργειακή κατανάλωση των καλοριφέρ
• καταγραφή του τι πετάμε στα σκουπίδια μας
• την καθημερινή καταγραφή των συνηθειών μας σε ημερολόγιο
Παράλληλα, έφτιαξαν αυτοσχέδιο θερμοκήπιο, φύτεψαν βιολογικό μποστάνι στην αυλή του σχολείου, μαγείρεψαν, έφτιαξαν ηλιακούς φούρνους, σχεδίασαν ποδηλατόδρομους για την γειτονιά τους, ηλιακά αυτοκίνητα, μακέτες για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, μοντέλα ηλιακών σπιτιών, οικολογικά παιχνίδια, παρουσίασαν θεατρικά δρώμενα και στο τέλος οργάνωσαν μία μεγάλη γιορτή με θέμα την κλιματική αλλαγή, από την οποία φυσικά δεν έλειψε ούτε το Πάντα!
|
|
|
To Πάντα άκουσε...
Κλείνοντας την ομιλία της στο ετήσιο Διεθνές Συνέδριο του WWF η πρόεδρος του WWF's International Yolanda Kakabadse επεσήμανε ότι πρέπει να εστιάσουμε στους νέους ανθρώπους βαδίζοντας μπροστά...
«Τα παιδιά κι οι νέοι σε αυτόν τον πλανήτη είναι πολύ σοφότεροι από εμάς,» είπε. «Έχουν διαφορετικά οράματα που πρέπει να λαμβάνουμε υπόψιν μας και ανάγκες που είναι τελείως διαφορετικές από τις δικές μας και πρέπει να τις κατανοήσουμε.»
|
|
Τα παιδιά έγραψαν για εμάς…
|
|
|
Το Πάντα κάνει "κλικ"...
...στην ιστοσελίδα του WWF International και χαζεύει την ολοκαίνουρια σελίδα για εκπαιδευτικούς όπου έχουν συγκεντρώσει χρήσιμα εργαλεία για όλους μας.
Συγκεκριμένα θα βρείτε:
• Ιδέες περιβαλλοντικών προγραμμάτων με σύντομες περιγραφές διαφόρων περιβαλλοντικών θεμάτων και ιδέες και επεκτάσεις ώστε τα θέματα αυτά να διδαχτούν στην τάξη.
• Θέματα συζήτησης για τα οποία δίνεται μια πρώτη ολοκληρωμένη άποψη και συνδέσεις για περαιτέρω έρευνα και συζήτηση.
• Ολυμπιακά ζώα, μια προσπάθεια να δούμε τα ζώα με άλλο μάτι και να δούμε ποια θα κέρδιζαν τα χρυσά μετάλλια στα διάφορα αθλήματα και γιατί.
• Παράξενα ζώα του πλανήτη μας
• Τα μεγαλύτερα ανθρώπινα λάθη και γιατί ο άνθρωπος ευθύνεται για τόσα περιβαλλοντικά προβλήματα.
• Ένα τμήμα ειδικά για τους μανιακούς με τον Harry Potter.
Και άλλα πολλά που αν μη τι άλλο θα σας δώσουν ιδέες για πιο ευφάνταστους τρόπους παρουσίασεις των περιβαλλοντικών θεμάτων στην τάξη.
|
|
Tο Πάντα πάει σινεμά…
Το WWF Ελλάς και η ODEON σας προσκαλούν σε μια ταινία διαφορετική από τις υπόλοιπες. Ελάτε να απολαύσετε τη νέα ταινία, «Η Τριχωτή Επίθεση». Η φύση διεκδικεί την επιβίωση της σε μία περιπετειώδη κωμωδία που θα σας προσφέρει άφθονο γέλιο αλλά και ευαισθητοποίηση.
Ένας κτηματομεσίτης μετακομίζει από το Σικάγο στο Όρεγκον, μιας και πρέπει να επιβλέψει το κτίσιμο ενός οικισμού. Όταν όμως το τελευταίο του project απειλεί τα σπίτια των ζώων του τοπικού δάσους, τα ίδια τα ζώα αναζητούν εκδίκηση, μετατρέποντας ένα δρόμο υπό κατασκευή σε ένα πεδίο μάχης επικών διαστάσεων. Η μάχη της φύσης ενάντια στον άνθρωπο μόλις άρχισε... Κι αυτό είναι μόνο η αρχή...
|
|
|
Η φωτογραφία του μήνα
Φωτογραφία: Ελένη Σβορώνου
|
|