|
|
Τεύχος 25, Ιούνιος 2012 |
|
|
θέματα
|
|
|
|
Σύνδρομο στέρησης της φύσης
|
Δεν πρόκειται βέβαια για μια διαγνωσμένη ασθένεια, αλλά για ένα κοινωνικό φαινόμενο, λένε οι επιστήμονες των κοινωνικών επιστημών. Η φύση χάνεται, λένε, από τα παιδικά βιβλία. Σύμφωνα με έρευνα που διεξάχθηκε στις ΗΠΑ, οι εικόνες της φύσης εκλείπουν από την παιδική λογοτεχνία. "Το γεγονός αυτό αναμφίβολα αντικατοπτρίζει την απομάκρυνση όλων μας από το φυσικό περιβάλλον - στη μελέτη περιλαμβάνονται στοιχεία ερευνών που δείχνουν ότι όλοι, μικροί και μεγάλοι, έχουν χάσει από καιρό την επαφή τους με το φυσικό περιβάλλον και κάτι τέτοιο λογικά δεν θα έπρεπε να προκαλεί έκπληξη. Είναι πράγματι τόσο ανησυχητικό το γεγονός ότι πια τα παιδιά δεν μεγαλώνουν με εικόνες της άγριας φύσης, αλλά με άλλου είδους αναφορές σε αυτήν; Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν ότι η αλλαγή αυτή οδηγεί σταδιακά σε απόλυτη έλλειψη κατανόησης της φύσης από τα παιδιά και κατά συνέπεια στην έλλειψη σεβασμού απέναντί της, ενώ ορισμένοι επιστήμονες κάνουν ακόμη λόγο για Σύνδρομο Στέρησης της Φύσης (Nature Deficit Disorder). Ο όρος δεν είναι ιατρικός, αλλά κοινωνιολογικός και η πατρότητά του ανήκει στον κοινωνιολόγο Ρίτσαρντ Λουβ, ο οποίος στο βιβλίο του Last Child in the Woods: Saving our children from Nature Deficit Disorder περιγράφει το υψηλό κόστος της έλλειψης επαφής του σημερινού παιδιού με το φυσικό περιβάλλον, συνδέοντάς την με παθήσεις όπως η υπερκινητικότητα, η παιδική παχυσαρκία και η αύξηση ψυχοσωματικών ασθενειών στα παιδιά." (Πηγή: Καθημερινή)
Την ίδια στιγμή βέβαια η παραγωγή βιβλίων με οικολογικό μήνυμα έχει εκτιναχθεί στα ύψη. Φαίνεται ότι ακριβώς επειδή χάνεται η αληθινή επαφή με τη φύση, γι αυτό έχουμε βιβλία που στοχεύουν στην καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης. Συμπέρασμα: Βγείτε εκτός των τειχών της τάξης, ακόμη και στο γειτονικό παρκάκι!
Είναι καλύτερο ακόμη και από την 3D αναπαράσταση της ζούγκλας στην οθόνη!
|
|
Το Πάντα γνωρίζει τα μυστικά του βάλτου
Δεν είναι ανάγκη να είναι Ramsar για να ασχοληθείτε μαζί του. Κάθε υγρότοπος έχει τη σημασία του. Είναι πολύτιμη αποθήκη νερού, προστατεύει από τις πλημμύρες, ρυθμίζει το μικροκλίμα και προσφέρει καταφύγιο σε παρυδάτια πουλιά. Όσο για τα φυτά…δεν είναι μόνο οι καλαμιές! Πλήθος θαυμαστά φυτά που αντέχουν σε συνθήκες υψηλής αλατότητας πλέουν στα νερά τους. Γνωρίστε με τους μαθητές σας τον υγρότοπο της περιοχής σας συνδυάζοντας εργασία πεδίου, έρευνα και αξιοποίηση της τεχνολογίας και των γεωγραφικών οικοσυστημάτων. Οι υγρότοποι είναι ιδανικοί τόποι για Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Συνδυάζουν το χερσαίο και υγρό στοιχείο, πλούσια βιοποικιλότητα και έντονα τα ίχνη της ανθρώπινης δραστηριότητας. «Υιοθετήστε» τον υγρότοπο της περιοχής σας, φροντίστε τον, καταγράψτε τις μεταβολές στις χρήσεις του, δραστηριοποιηθείτε για την προστασία του. Πατήστε εδώ για μια περιγραφή των βημάτων της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
|
|
To Πάντα βρήκε 90+1 τρόπους για να εξοικονομήσει χρήματα
|
Ούτε έναν ούτε δύο, αλλά περισσότερους από 90 έξυπνους τρόπους για να εξοικονομήσετε χρήματα τόσο στο σπίτι σας όσο και στις καθημερινές σας μετακινήσεις με το αυτοκίνητο προτείνει η περιβαλλοντική οργάνωση WWF Ελλάς μέσα από το νέο συνοπτικό "Οδηγό Εξοικονόμησης Ενέργειας: Όλα όσα μπορείτε να κάνετε για να εξοικονομήσετε ενέργεια και χρήμα".
Σε καιρούς οικονομικής κρίσης η εξοικονόμηση ενέργειας αναδεικνύεται ως πρώτη προτεραιότητα. Όχι μόνο για τη βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών, αλλά κυρίως για τη βελτίωση των οικονομικών μεγεθών κάθε νοικοκυριού. To WWF Ελλάς στο πλαίσιο της εκστρατείας Eco2nomy, η οποία υποστηρίζεται από τον όμιλο Eurobank EFG, δημιούργησε ένα συνοπτικό οδηγό με συμβουλές εξοικονόμησης ενέργειας που αφορούν τέσσερις βασικούς τομείς της καθημερινότητας: ρύθμιση θερμοκρασίας χώρων και νερού, φωτισμός, χρήση ηλεκτρικών συσκευών και μετακινήσεις με αυτοκίνητο. Για καθέναν από αυτούς τους τομείς προτείνονται τρόποι εξοικονόμησης ενέργειας μηδενικού κόστους, ενώ για όσες δράσεις απαιτείται επένδυση χρημάτων υπολογίζεται και ο χρόνος απόσβεσής τους.
|
|
|
Το Πάντα κάνει βόλτα στην βιοποικιλότητα της πόλης
|
Εντάξει, το ποσοστό πρασίνου που αναλογεί στον κάθε κάτοικο της πόλης είναι χαμηλό. Αναλογούν 2,55 τ.μ. πρασίνου ανά κάτοικο, από τα χαμηλότερα ποσοστά στην αναλογία διαθέσιμων χώρων πρασίνου ανά κάτοικο. Ωστόσο πάρκα, άλση, κήποι, λόφοι, δασάκια, αρχαιολογικοί χώροι ακόμη και πλατείες και άχτιστα οικόπεδα προσφέρουν δυνατότητες για Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στη φύση.
Οι εμπειρίες μπορεί να σας καταπλήξουν. Αρκεί να θελήσετε να ανακαλύψετε τους χώρους. Ο λόφος του Φιλοπάππου, π.χ., προσφέρεται για ένα μεγάλο περίπατο: από την εκκλησία του Λουμπαρδιάρη, στο μνημείο του Φιλοπάππου κι από κει στην Πνύκα και μετά στην Αγία Μαρίνα κι από κει πίσω στο μετρό Ακρόπολη. Άλογα, τσαλαπετεινοί, και άλλα ζώα σας περιμένουν στη διαδρομή! Το ξέρατε ότι μπορείτε να επισκεφθείτε και τον λόφο του Αρδηττού, πίσω από το Καλλιμάρμαρο; Η είσοδος είναι κοντά στο κτίριο της Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων του 1896.
Στο θέατρο του Διονύσου υπάρχει ένα όμορφο μονοπατάκι με πολύ πράσινο και στον Λυκαβηττό η ανάμνηση της εποχή που διάβαιναν οι λύκοι…
Συμβουλευτείτε τα φύλλα εργασίας και τα παιχνίδια που προτείνουμε για διάφορους χώρους πρασίνου στην Αττική, βρείτε στον χάρτη τον χώρο που βρίσκεται κοντά σας και καλή διασκέδαση. Και μην ξεχνάτε, τις Τρίτες σας περιμένουμε στο Οικολογικό Πάρκο Ψυχικού, πίσω από το Πεντάγωνο. Κοντά στον σταθμό μετρό Εθνικής Αντίστασης.
|
|
Το Πάντα πάει πανεπιστήμιο στην Ιθάκη
|
Το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης & Αειφόρου Ανάπτυξης σε συνεργασία με το Køge Business College της Δανίας και με την υποστήριξη του Δήμου Ιθάκης θα πραγματοποιήσει 6-12 Ιουλίου 2012 Θερινό Πανεπιστήμιο’ στην Ιθάκη, με θέμα: Ομαδοσυνεργατική μάθηση και μέθοδος Project. Το θερινό Πανεπιστήμιο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε διευθυντές σχολείων, σχολικούς συμβούλους, υπεύθυνους Σχολικών Δραστηριοτήτων και Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, σε εκπαιδευτές ενηλίκων, σε όσουςασχολούνται με εκπαιδευτικά προγράμματα, σε φοιτητές παιδαγωγικών τμημάτων καθώς και σε κάθε άτομο που επιθυμεί να διευρύνει τους ορίζοντες και τις γνώσεις του.
Σκοπός είναι οι συμμετέχοντες να καταστούν ικανοί να εφαρμόζουν ομαδοσυνεργατικές διδασκαλίες, να σχεδιάζουν και να υλοποιούν project με τους μαθητές τους καθώς επίσης και να αξιολογούν το project σε όλα τα στάδιά του.
στις ερευνητικές εργασίες Γενικών Λυκείων, ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ
στην εκπαίδευση ενηλίκων και στη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση
στην καθημερινή διδακτική πράξη σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες
στην περιβαλλοντική εκπαίδευση, την αγωγή υγείας, τις πολιτιστικές δραστηριότητες, την τοπική ιστορία και σε άλλες σχολικές δραστηριότητες
στην ευέλικτη ζώνη
Περισσότερες πληροφορίες: 6985641418 (9.00-17.00, 18.00-21.00) και 6975515476 (17.00-20.00).
|
|
|
Το Πάντα ταξίδεψε στην Μύκονο
|
Στις αρχές Μαΐου οι μαθητές των δημοτικών σχολείων της Μυκόνου είχαν την ευκαιρία να λάβουν μέρος σε βιωματικά παιχνίδια για την εξοικονόμηση ενέργειας μέσω του προγράμματος Ταξίδι στην Πόλη του Μέλλοντος.
Το πρόγραμμα υλοποίησαν συνεργάτες των τμημάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Συλλογικών Δράσεων και Επιστημονικής Τεκμηρίωσης του WWF ενώ ανταποκρίθηκαν με επιτυχία περισσότεροι από 400 μαθητές. Συνολικά επισκεφτήκαμε τα τέσσερα δημοτικά σχολεία του νησιού. Στα προγράμματα συμμετείχαν μαθητές της Δ’, Ε’ και ΣΤ’ τάξης. Ο ενθουσιασμός των παιδιών αλλά και η αγάπη τους για το περιβάλλον φάνηκε τόσο από τη συμμετοχή των παιδιών στις δραστηριότητες όσο κι από τις υποσχέσεις που έδιναν για την προστασία του περιβάλλοντος. Πήραμε από τα παιδιά πολλά ελπιδοφόρα μηνύματα που υπόσχονταν να ενημερώσουν αλλά και πείσουν το οικογενειακό τους περιβάλλον να υιοθετήσουν μια πιο φιλική στάση προς το περιβάλλον. Όταν η περιβαλλοντική εκπαίδευση βγαίνει έξω από τα σχολεία και τα παιδιά γίνονται οι πρεσβευτές του περιβάλλοντος τότε μπορούμε ακόμα να ελπίζουμε για ένα καλύτερο μέλλον … Φυσικά δεν είναι η πρώτη φορά που πηγαίνουμε σε σχολεία εκτός Αττικής αλλά μας χαροποίησε ιδιαίτερα που αυτή τη φορά η πρόσκληση ήταν αποτέλεσμα πρωτοβουλίας τοπικών φορέων και συνεργασίας μεταξύ των φορέων και των σχολείων. Αυτό θα πει "σχολεία ανοιχτά στην κοινωνία".
Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την Κοινωφελή Δημοτική Επιχείρηση Παιδείας, Περιβάλλοντος & Ανάπτυξης Μυκόνου και ιδιαίτερα την αντιπρόεδρο της κ. Ελένη Κοντιζά που είχε την πρωτοβουλία να μας καλέσει αλλά και τις τοπικές επιχειρήσεις Rent a Car Quattro, Mykonos FM 98,1 και Εστιατόριο Oregano, χωρίς την ευγενική χορηγία των οποίων δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί η συγκεκριμένη δράση.
|
|
Το Πάντα κάνει ερευνητική εργασία
|
Κάτι καλό γίνεται με τις ερευνητικές εργασίες στο Λύκειο. Οι ομάδες που έχουμε επισκεφθεί για εργαστήριο, σχετικό με το θέμα τους, μας εντυπωσίασαν. Οι μαθητές χωρίζονται σε μικρές ομάδες, συχνά ανακατεύονται με μαθητές άλλων τμημάτων, επιλέγουν το θέμα της αρεσκείας τους και δουλεύουν με κέφι. Στο 2ο Λύκειο Πεύκης οι μαθητές δούλεψαν το Βιοκλιματικό Κτίριο, την Κλιματική Αλλαγή και τη Βιοποικιλότητα. Στιγμιότυπα από το εργαστήριο θα βρείτε εδώ. ενώ τις θαυμάσιες εργασίες των μαθητών θα τις βρείτε εδώ. Στο Γενικό Λύκειο Μεταμόρφωσης, πάλι, μια ομάδα μαθητών δούλεψε το θέμα της Εξέλιξης. Η ατμόσφαιρα στην τάξη ήταν αλλιώς ωραία. Τα παιδιά είχαν ετοιμάσει μια μικρή γιορτή για τη συμμαθήτριά της που είχε γενέθλια, είχαν φτιάξει γλυκά και μεζεδάκια, αλλά δεν είχαν καμία απολύτως δυσκολία να συγκεντρωθούν στο εργαστήριό μας. Ώσπου το εργαστήριο έγινε γιορτή και η γιορτή εργαστήριο, κατά κάποιο τρόπο. Κι όλα αυτά τις τελευταίες μεσημεριανές ώρες.
Μαθητές διαφορετικών τμημάτων και εκπαιδευτικοί διαφορετικών ειδικοτήτων αρχίζουν να συνεργάζονται στο πλαίσιο αυτών των εργασιών. Κινητικότητα στα λύκεια λοιπόν, αλλαγή νοοτροπίας; Είναι ελπιδοφόρα μηνύματα αυτά και χαιρόμαστε που είμαστε μέρος της γιορτής, με τα εργαστήριά μας για περιβαλλοντικά θέματα. Το στοίχημα όμως παραμένει: η ανάλυση του θέματος να μην είναι μόνο ακαδημαϊκή και πληροφοριακή αλλά να εμπλέκει τους μαθητές σε ζωτικά σύγχρονα ζητήματα της κοινωνίας. Τι μας λέει, π.χ., η Εξέλιξη για τα μεταλλαγμένα, για τα αντιβιοτικά και για τους πειραματισμούς της επιστήμης με τα βλαστοκύτταρα; Τι μας λέει η τεχνολογία των ΑΠΕ (αγαπημένο θέμα στις ερευνητικές εργασίες) για το ενεργειακό σήμερα; Είναι οι ΑΠΕ πανάκεια ή χρειάζεται και αλλαγή καταναλωτικών συνηθειών; Για αυριανούς πολίτες που κρίνουν αυτά που ακούν και διαβάζουν μέσα από τη γνώση και την κριτική ικανότητά τους.
Πλούσιο υλικό για τις θεματικές εργασίες των μαθητών μπορείτε να βρείτε πάντα στην ιστοσελίδα μας, στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, στο Υλικό, αλλά και σε όλη την ιστοσελίδα.
|
|
|
Το Πάντα επιβιβάζεται για άλλον πλανήτη
Το αγαπημένο θέμα των παιδιών. Μαζί με τους δεινόσαυρους βεβαίως! Γιατί να μην αφυπνίσουμε λοιπόν το ενδιαφέρον των παιδιών για το περιβάλλον ξεκινώντας από τους πλανήτες; Μπορούμε να κάνουμε ένα "zoom out" και να δούμε τη Γη μας μαζί με τους άλλους 7 πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος. Ποια είναι η μοναδικότητα του δικού μας πλανήτη; Είναι ο μοναδικός πλανήτης στο σύστημα που έχει θάλασσες, ο μόνος με έντονη γεωλογική δραστηριότητα και ο μοναδικός (απ' όσο ξέρουμε μέχρι σήμερα) που φιλοξενεί ζωή. Γη, ένας ζωντανός πλανήτης! Ας δούμε τι είναι ζωή. Η βάση της ζωής είναι το κύτταρο. Και το ταξίδι μας ξεκινά. Επιβιβαστείτε! Πατήστε εδώ για την περιγραφή της δραστηριότητας.
|
|
Το Πάντα διαβάζει...
Το βιβλίο της Σύρμως Μιχαήλ "Μα που πήγαν οι νυχτερίδες;". Φρεσκοτυπωμένο, με υπέροχες ασπρόμαυρες και ατμοσφαιρικές ζωγραφιές της Ίριδας Σαμαρτζή, το βιβλίο μας εισάγει στον κόσμο των νυχτόβιων αυτών θηλαστικών. Παρεξηγημένα πλάσματα (όλοι φοβόμασταν μικροί μήπως μπλεχτούνε στα μαλλιά μας, αν έμπαιναν στο σπίτι), οι νυχτερίδες απειλούνται με εξαφάνιση από τη χρήση ζιζανιοκτόνων, από την όχληση του βιοτόπου τους…αλλά καλύτερα να μας τα πούνε ο Πιπιστρέλος και οι στενοί φίλοι του που αποφάσισαν να αντισταθούν στον ύπνο και να κυκλοφορήσουν πρωί να δούνε τι συμβαίνει στον κόσμο. Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.
|
|
|
Η φωτογραφία του μήνα
Φωτογραφία: Ελένη Σβορώνου
|
|
|
|