Τεύχος 128, Ιούνιος 2023


Μαθητές σε δράση για το κλίμα: Από την ιδέα στην πράξη!

© WWF Ελλάς

Με πολλή χαρά σας παρουσιάζουμε και τις ιδέες που κατέθεσαν οι μαθητές των Λυκείων που συμμετείχαν φέτος στο πρόγραμμα «Από τη θεωρία στην πράξη: μαθητές σε δράση για την κλιματική κρίση». Τις αναλυτικές προτάσεις των Λυκείων μπορείτε να τις δείτε στο ηλεκτρονικό βιβλιαράκι.


1ο ΕΠΑΛ Αργυρούπολης: 1ο Βραβείο στα Λύκεια

© 1ο ΕΠΑΛ Αργυρούπολης

Το 1ο ΕΠΑΛ Αργυρούπολης αναζητώντας τρόπο να απαντήσει στην πληθώρα πλαστικών μπουκαλιών που κατακλύζει τους κάδους του γέννησε την ιδέα του "Πλαστικομετατροπέα" και κέρδισε το 1ο βραβειο για τα Λύκεια!

Με καλή συνεργασία και βοήθεια και από άλλα τμήματα οι μαθητές πέρασαν από την αρχική ιδέα στον σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός μηχανήματος που παρασκευάζει νήμα από τα πλαστικά μπουκάλια που χρησιμοποιούν οι μαθητές στο σχολείο. Το νήμα στη συνέχεια μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε σε 3D printer είτε για την πλέξη σκίαστρου για το ισόγειο του σχολείου.

Ένα πραγματικό καινοτόμο πρωτότυπο που ενσαρκώνει την ιδέα της κυκλικής οικονομίας!


2ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Δραπετσώνας: Έπαινος Ολιστικής Προσέγγισης

© 2ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Δραπετσώνας

Στο 2ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Δραπετσώνας οι μαθητές υπό την καθοδήγηση της Δέσποινας Τσιρίδου πρότειναν τον περιορισμό της ανάγκης κατανάλωσης ενέργειας για τον φωτισμό και την θέρμανση του κτιρίου και κέρδισαν Έπαινο Ολιστικής Προσέγγισης καθώς η λύση τους απαντάει συνολικά στα προβλήματα θέρμανσης, ηλεκτροδότησης και έλλειψης πρασίνου.

Οι μαθητές συνδύασαν τις επιμέρους ιδέες τριών ομάδων: για περιορισμό στη χρήση φυσικού αερίου μέσα από την εγκατάσταση αισθητήρων κίνησης σε κάθε χώρο σε συνδυασμό με αυτόνομη θέρμανση, περιορισμό στην κατανάλωση ενέργειας με αισθητήρες, LED και φωτοβολταικά πάνελ και τέλος δεντροφύτευση κατάλληλων δέντρων ανάλογα με τον προσανατολισμό κάθε σημείου του σχολικού κτιρίου και δημιουργία ταρατσόκηπου.


1ο ΕΠΑΛ Ψαχνών: Έπαινος Gamification

© 1ο ΕΠΑΛ Ψαχνών

Στο 1ο ΕΠΑΛ Ψαχνών οι μαθητές υπό την καθοδήγηση του Ιωάννη Σέγκου επέμειναν ότι "Water matters" και κέρδισαν Έπαινο Gamification για την πρωτοτυπία και την παιχνιδοποίηση της εμπειρίας του χρήστη.

Οι μαθητές εστίασαν στην ανάδειξη του ασφαλούς πλέον πόσιμου νερού της περιοχής με σκοπό την μείωση της χρήσης πλαστικών μπουκαλιών. Σκέφτηκαν τρόπους για να ξανακάνουν το νερό της βρύσης ελκυστικό για όλη τη σχολική κοινότητα με απώτερο σκοπό την αλλαγή συνηθειών τους. Μια νέα ελκυστική βρύση και μια εφαρμογή μέσα από την οποία οι χρήστες της θα κερδίζουν πόντους και δώρα. Το Water matters  αποτελεί μια σύγχρονη ιδέα για τη μείωση του κρυφού αποτυπώματος και την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού για ένα δύσκολο ζήτημα.


1ο ΕΠΑΛ Αλιβερίου: Έπαινος Εξωστρέφειας

© 1ο ΕΠΑΛ Αλιβερίου

Μια ανάσα ζωής μας έδωσε το 1ο ΕΠΑΛ Αλιβερίου και απέσπασε Έπαινο Εξωστρέφειας καθώς άκουσε και έλαβε υπόψη τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας.

Οι μαθητές υπό την καθοδήγηση του Ιωάννη Παπαιωάννου έστρεψαν τη ματιά τους στην -κατα κύριο λόγο- αγροτική τοπική κοινωνία και με τη δημιουργία αυτόνομου θερμοκηπίου (με διπλά τοιχώματα κάλυψης, χρήση βρόχινου νερού και φωτοβολταϊκών), την εγκατάσταση βοτανόκηπου και την παραγωγή κομπόστ από τα φυτικά υπολείμματα των καλλιεργιών προσπαθούν να μειώσουν το ανθρακικό αποτύπωμα των αγροτικών καλλιεργειών.

Ο ρόλος του σχολείου σε αυτό το έργο επαναπροσδιορίζεται ως αρωγός της κλιματικής εκπαίδευσης και παρέχει λύσεις για την κοινωνία.


1ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Ταύρου: Έπαινος Επιστημονικής Τεκμηρίωσης

© 1ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Ταύρου

Οι μαθητές του 1ου Εσπερινού ΕΠΑΛ Ταύρου άνοιξαν το "Βιβλίο της Γνώσης" και κέρδισαν τον Έπαινο Επιστημονικής Τεκμηρίωσης για την ιδέα σύνδεσης της ηλιακής ενέργειας με το σύστημα της βιβλιοθήκης ώστε να λειτουργήσει ως φάρος γνώσης και προστασίας του κλίματος.

Η ιδέα της ενεργειακά αυτόνομης σχολικής ψηφιακής βιβλιοθήκης που σκέφτηκαν οι μαθητές υπό την καθοδήγηση του Γιάννη Καλάκου μπορεί να υλοποιηθεί μέσω υπολογιστών ή tablet που τροφοδοτούνται από τον ήλιο. Το ηλιακό φωτοβολταϊκό σύστημα θα τοποθετηθεί στην ταράτσα του σχολείου σε σχήμα ανοικτού βιβλίου και μέσω μπαταριών θα αποθηκεύεται σημαντική ενέργεια και θα διοχετεύεται στη βιβλιοθήκη του σχολείου.


6ο ΕΚ Αθηνών (Γαλατσίου): Έπαινος Φαντασίας και Καλλιτεχνίας

© 6ο ΕΚ Αθηνών (Γαλατσίου)

Το 6ο ΕΚ Αθηνών Γαλατσίου) δημιούργησε Trash-art με την χρήση ηλεκτρονικών απορριμμάτων (e-waste) και άλλου υλικού από την λειτουργία των εργαστηρίων του και κέρδισε Έπαινο Φαντασίας και Καλλιτεχνίας.

Υπό την καθοδήγηση της Κατερίνας Ρηγοπούλου οι μαθητές δημιούργησαν 5 υπέροχα ψηφιδωτά - έργα τέχνης με περισσεύματα από καλώδια του εργαστηρίου ηλεκτρολογίας, με εξαρτήματα χαλασμένα από τα εργαστήρια ηλεκτρονικών και πληροφορικής. Η πρόταση της ομάδας για μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος του σχολείου είναι να χρησιμοποιήσουν τα ψηφιδωτά αυτά καθώς και άλλα που θα δημιουργήσουν για την ευαισθητοποίηση και την εκπαίδευση της σχολικής κοινότητας κι όχι μόνο καθώς ο Δήμος συμφώνησε ήδη να τους παρέχει εκθεσιακό χώρο για να ενημερώσουν κι άλλα σχολεία και κατοίκους της περιοχής.


1ο ΓΕΛ Ραφήνας: Έπαινος Έρευνας και Τεκμηρίωσης

© 1ο ΓΕΛ Ραφήνας

Στο 1ο ΓΕΛ Ραφήνας οι μαθητές υπό την καθοδήγηση του Αντώνη Λαζαρή σχεδίασαν την ΗΛΕΚΤΡΑ τους και κέρδισαν Έπαινο Έρευνας και Τεκμηρίωσης για την επισταμένη έρευνα της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στο σχολείο.

Οι αισθητήρες κίνησης στις αίθουσες κατέχουν πρωταγωνιστικό ρόλο εδώ αλλά η ομάδα δίνει ιδιαίτερη σημασία και στην προώθηση της ιδέας με μικρα βιντεάκια στα κοινωνικά δίκτυα και παρουσία σε φεστιβάλ με σκοπό την περιβαλλοντική διαπαιδαγώγηση του ευρύτερου κοινού.


1ο ΕΠΑΛ Δάφνης: Έπαινος Μοντελοποίησης

© 1ο ΕΠΑΛ Δάφνης

Στο 1ο ΕΠΑΛ Δάφνης οι μαθητές εστίασαν στην εξοικονόμηση ενέργειας για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος του σχολείου και κέρδισαν τον Έπαινο Μοντελοποίησης για την ποιότητα του πρωτοτύπου που κατασκεύασαν.

Υπό την καθοδήγηση της Ελευθερίας Οικονόμου επικεντρώθηκαν στο βασικό πρόβλημα που είναι η συνεχής λειτουργία των λαμπτήρων στις αίθουσες διδασκαλίας. Προτείνουν τοποθέτηση αισθητήρων φωτός που ανάβουν τα φώτα όταν ο φυσικός φωτισμός δεν επαρκεί και διακόπτες/ κάρτες που ρυθμίζουν τη λειτουργία των λαμπτήρων κατά την είσοδο / έξοδο από την αίθουσα. Προτείνουν ακόμη τη χρήση ηλεκτρικών ποδηλάτων/πατινιών για τις μετακινήσεις της σχολικής κοινότητας και την έναρξη προγράμματος ανακύκλωσης.


2ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Πειραιά: Έπαινος Κυκλικότητας

© 2ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Πειραιά

Το 2ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Πειραιά απέσπασε τον Έπαινο Κυκλικότητας για την επιλογή ανακυκλώσιμων και άχρηστων υλικών ως πρώτες ύλες για τα πρωτότυπα που δημιούργησαν.

Υπό την καθοδήγηση του Διονύση Σωτηρόπουλου οι μαθητές πρότειναν έναν συνδυασμό λύσεων για μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος στο σχολείο. Ένα ηλιακό αερόθερμο που βοηθάει στη μείωση της χρήσης πετρελαίου γαι θέρμανση, ένα σύστημα εκμετάλλευσης βρόχινου νερού και ποτίσματος θερμοκηπίου άλλα και προτάσεις για εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς των μαθητών του σχολείου αποτελούν τις βασικές λύσεις που εξέτασαν και σχεδίασαν.


1ο ΕΠΑΛ Μαντουδίου: Έπαινος Τεκμηρίωσης Πρωτοτύπου

© 1ο ΕΠΑΛ Μαντουδίου

Τέλος το 1ο ΕΠΑΛ Μαντουδίου με τον ευφάνταστο τίτλο "Κοιτάω στο μέλλον… Δημιουργώ στο παρόν… Μειώνω το ανθρακικό αποτύπωμα" κέρδισε τον Έπαινο Τεκμηρίωσης Πρωτοτύπου λόγω της αναλυτικής και τεκμηριωμένης παρουσίασης της διαδικασίας κατασκευής πρωτοτύπου.

Οι μαθητές υπό την καθοδήγηση του Νικόλαου Τεκίρδαγλη εστίασαν στην εξοικονόμηση ενέργειας με την τοποθέτηση ανιχνευτών κίνησης και αισθητήρων φωτός στις τάξεις που ελέγχονται από ένα PLC και τροφοδοτούνται από ηλιακά πάνελ.


Unsubscribe | Δες το email online