Τεύχος 48, Μάιος 2014

Στην τελική ευθεία για μια καλύτερη ζωή!

Η σχολική χρονιά φτάνει στο τέλος της κι ο χρόνος για την απονομή των βραβείων στα Σχολεία της Καλύτερης Ζωής αρχίζει να μετράει αντίστροφα. Ήδη οι συμμετοχές είναι πολλές, πάνω από 110 σχολεία συμμετέχουν στο πρόγραμμα μας και περίπου τα μισά έχουν αναλάβει ή και ολοκληρώσει κάποιες δράσεις. Η Καλύτερη Ζωή κι εμείς μαζί ανυπομονούμε να δούμε ολοκληρωμένες τις δράσεις που έχουν αναλάβει τα εγγεγραμμένα σχολεία και να βραβεύσουμε τα τρία πιο δραστήρια με το χρυσό, το αργυρό και το χάλκινο Πάντα!

Σας θυμίζουμε ότι δεν μας ενδιαφέρει μόνο η ποσότητα των δράσεων που θα ολοκληρώσετε αλλά και η ποιότητα τους, πόσο ενεργή ήταν η συμμετοχή των μαθητών και τι τους έμεινε τελικά, πόσο ολοκληρωμένη ήταν η ενασχόληση τους με την Καλύτερη Ζωή (εδώ εχει μεγάλη σημασία να ασχοληθούν με δράσεις από περισσότερες από μια ενότητες) και φυσικά πόσο η ευαισθητοποίηση τους μεταφέρθηκε και στο σπίτι αλλά και στην γειτονία/κοινότητα τους έτσι ώστε να μιλάμε για πραγματικά ενεργούς μικρούς πολίτες!

Μαθητές και δάσκαλοι, περιμένουμε με ανυπομονησία να δούμε τις δράσεις που θα έχετε ολοκληρώσει το αργότερο μέχρι τις 30 Μάη! Και μην ξεχνάτε: μπορεί μόνο 3 σχολεία να πάρουν τιμητική διάκριση, ωστόσο νικητές είμαστε όλοι όσοι ονειρευόμαστε και πράττουμε για μία καλύτερη ζωή!

Εργαστήρια για καλύτερη διατροφή!

Αναζητώντας τη μυστική συνταγή για μία καλύτερη διατροφή, διοργανώνουμε σε συνεργασία με ειδικούς σε θέματα διατροφής, 4 πρωτότυπα βιωματικά εργαστήρια, το Σάββατο 3 και το Σάββατο 10 Μαΐου στη Στέγη του ΣυνΑθηνά (οδός Αθηνάς, απέναντι από τη Βαρβάκειο αγορά στο κέντρο της Αθήνας).

Σας προσκαλούμε να συμμετέχετε στα δωρεάν εργαστήρια και να μοιραστούμε παρέα γνώσεις και καλές πρακτικές! Δείτε πιο κάτω περισσότερες πληροφορίες για τα βιωματικά εργαστήρια. Επειδή οι θέσεις είναι περιορισμένες, δηλώστε σήμερα κιόλας συμμετοχή σε ένα ή περισσότερα εργαστήρια στη φόρμα που θα βρείτε στα ακόλουθα links.

Σάββατο 3 Μαΐου
11:00 - «Τι μαθαίνουμε από την ετικέτα ενός τροφίμου;»
Βάζουμε στο «μικροσκόπιο» τις ετικέτες τροφίμων και απαντάμε σε σημαντικά θέματα που αφορούν τα επεξεργασμένα τρόφιμα και τη σημασία της σωστής ανάγνωσης των πληροφοριών που αναγράφονται στην ετικέτα τους. Δήλωσε συμμετοχή!
13:00 - «Προετοιμάζω το ιδανικό γεύμα για εμένα και την οικογένειά μου»
Το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο μας προσκαλεί να… προετοιμάσουμε το «καλύτερο» δυνατό γεύμα ως προς τη διατροφική αξία του και την φιλικότητα προς το περιβάλλον! Μετά την επιλογή του κάθε μενού, οι συμμετέχοντες διερευνούν πόσο και πως είναι εφικτό να αλλάξουμε προς το καλύτερο τις διατροφικές μας συνήθειες! Δήλωσε συμμετοχή!

Σάββατο 10 Μαΐου
11:00 - «Εδώ τα καλά φρούτα και λαχανικά»
Διοργανώνουμε μία εικονική βόλτα στη λαϊκή αγορά και μελετάμε πως παράγονται τα είδη που φτάνουν στο τραπέζι μας. Μαθαίνουμε όλα αυτά που αγνοούσαμε για τα φρούτα και τα λαχανικά, τους πολυτιμότερους σύμμαχους στην προσπάθεια για καλύτερη διατροφή! Δήλωσε συμμετοχή!
13:00 - «Τα πάντα γύρω από τα ψάρια!»
Κάνουμε μια εικονική βόλτα στην ψαραγορά και βλέπουμε τι φτάνει στο πιάτο μας, από πού έρχεται, πώς ψαρεύεται και με τι μέσα μεταφέρεται, ενώ μαθαίνουμε ποια προβλήματα εντοπίζονται σήμερα στην αλιεία. Αναγνωρίζουμε τι ψάρι αγοράζουμε (φρέσκο/κατεψυγμένο), την εποχικότητα τους και μαθαίνουμε περισσότερα για το φτηνό και καλό για το περιβάλλον ψάρι. Δήλωσε συμμετοχή!

Σας περιμένουμε!

Πρόσκληση σε παγκόσμιο γεύμα

Σε ένα πρωτότυπο και άκρως διδακτικό γεύμα προσκληθήκαμε στις 16 Απριλίου στην Τεχνόπολη από την "Ελληνική Πλατφόρμα για την Ανάπτυξη". Ήταν το εναρκτήριο λάκτισμα της ημερίδας με θέμα "Δημοκρατία και Ανάπτυξη". Συνδαιτημόνες, προσκεκλημένοι ήταν 20 περίπου άτομα από τον χώρο των ΜΚΟ, των ΜΜΕ κ.α. Στόχος ήταν να "βιώσουμε" το ζήτημα της φτώχειας και πιο συγκεκριμένα της πείνας στον κόσμο. Αυτό όμως δεν το ξέραμε. Ήταν... έκπληξη που λειτούργησε θαυμάσια.

Αφού είδαμε μέσα από τρισδιάστατα εκθέματα το τραπέζι μιας οικογένειας στον "αναπτυσσόμενο" κόσμο και στον "ανεπτυγμένο" κόσμο, αφού μάθαμε πόσες θερμίδες χρειάζεται ο άνθρωπος, κατά μέσο όρο, για να ζήσει. Αφού είδαμε πόση τροφή παράγεται σήμερα στον πλανήτη, επαρκέστατη για να χορτάσει όλος ο πληθυσμός της Γης, περάσαμε σε ένα μεγάλο τραπέζι όπου μας περίμενα τα πιάτα μας, σκεπασμένα με τις χαρακτηριστικες "καμπάνες" που κρατoύν το φαγητό καθαρό και ζεστό. Η ροτόντα, το τραπέζι μας, ήταν χωρισμένο ως πίτα στατιστικής σε τρία μέρη. Στο ένα έγραφε 50, και καταλάμβανε το μισό του τραπεζιού, στο άλλο έγραφε 35 και στο άλλο 15. Φυσικά αυτά τα κομμάτια της πίτας αντιστοιχούσαν στο ποσοστό του πληθυσμού και στο επίπεδο σίτισής του. Κάτσαμε στο 50. Ανοίξαμε την καμπάνα. Ένα πιάτο ρύζι, τίποτα άλλο, κι αυτό δεν γέμιζε καλά καλά το πιάτο. Όσοι έκατσαν στο 35 ήταν πιο τυχεροί. Το πιάτο τους είχε και λίγα όσπρια. Όσοι έκατσαν στο 15 ήταν οι τυχεροί. Κρέας, ζυμαρικά, σαλάτες, γαλακτοκομικά, όλα τα είχαν. Καταλάβαμε βέβαια τι συνέβαινε. Στο σουπλά μας είχαμε γραμμένη την ταυτότητά μας. Άλλος από μας ήταν κάτοικος ενός Αφρικανικού χωριού, άλλος ήταν κάτοικος μιας μεγαλούπολης του δυτικού κόσμου κλπ.

Αρχίσαμε να συζητάμε γιατί καθόμασταν εκεί που καθόμασταν και τι συνέβαλε ώστε να βρισκόμαστε στη συγκεκριμένη πλευρά του τραπεζιού. Το ενδιαφέρον ήταν ότι κάτοικοι της ίδιας χώρας μπορεί να βρίσκονταν σε διαφορετική οικονομικο-κοινωνική κατάσταση. Το φύλο, η μόρφωση, η κοινωνική θέση και άλλα πολλά παίζουν καθοριστικό ρόλο. Η κουβέντα έφτασε σύντομα στον ρόλο της πολιτικής, των ληπτών αποφάσεων σε κρατικό και διακριτικό επίπεδο, στο παγκόσμιο εμπόριο, στον ρόλο της Κοινωνίας Πολιτών και σε πολλά άλλα. Το φαγητό μας δεν το φάγαμε. Χορτάσαμε πνευματικά...

Η δράση "Παγκόσμιο Γεύμα"-World Meal είναι copyright της ΑctionAid Ελλάς. Εμείς, ως WWF, είδαμε για μια ακόμη φορά πόσο στενά συνδέονται τα ζητήματα της φτώχειας, του περιβάλλοντος, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της οικονομίας. Είναι όλα αυτά που πρέπει να συνυπολογίζονται όταν μιλάμε βιώσιμη ανάπτυξη.

Το Πάντα θα βρίσκεται

1-4 Μαίου στο Κάστρο της Ζακύνθου, στο Δημοτικό Σχολείο Ορεινής Ζακύνθου, στο Κάστρο Ζακύνθου και στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Ζακύνθου με προγράμματα για μαθητές, οικογένειες και εκπαιδευτικούς, αντίστοιχα. Διερευνούμε τα αντίθετα στη φύση και στο αστικό μας τοπίο και τα συμφιλιώνουμε, στο πλαίσιο του προγράμματος Καλύτερη Ζωή.

7-9 Μαίου στην 3η τριήμερη εκδήλωση Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης που διοργανώνει η Γ' Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθήνας στο Πάρκο Αντώνη Τρίτση για τα σχολεία της περιοχής. Με εργαστήριο Καλύτερη Ζωή

8-10 Μαίου στο συνέδριο Ψηφιακής Αφήγησης η Ελένη Σβορώνου θα παρουσιάσει εργασία με τίτλο «Digital storytelling at the service of environmental education: the case of ‘Oikoskopio kids’ games of WWF Greece»

15-16 Μαίου σε σχολεία, με τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Καρδίτσας και νέες αναζητήσεις αντιθέτων στη φύση και στο αστικό τοπίο και νέες απόπειρες σύνθεσής τους.

27 Μαίου στη Σίφνο σε δημοτικό σχολείο, με εργαστήρια Καλύτερης Ζωής.

1 Ιουνίου στο Πανηγύρι της Φύσης που διοργανώνει η Σχολή Μωραίτη με εργαστήριο για τη θάλασσα τους πολύτιμους, απειλούμενους θησαυρούς της.

Το Πάντα και η υπαίθρια βιβλιοθήκη

Το Πάντα ενθουσιάστηκε με την ιδέα του 7ου νηπιαγωγείου Παλλήνης και σας προτείνει να την ακολουθήσετε κι εσείς. Όπως μας εγραψαν:

"Ελάτε να διαβάσουμε ΟΙΚΟ-λογικά! Μια υπαίθρια βιβλιοθήκη στήθηκε στον κήπο του 7ου Νηπιαγωγείου Παλλήνης με πολλά χρώματα και φαντασία! Τα παιδιά τη στόλισαν με λουλούδια που φύτεψαν και τη διακόσμησαν με μόμπιλε από άχρηστα ρολά υγείας φτιάχνοντας μόμπιλε με μοτίβα! Αξιοποιήθηκαν άχρηστες παλέτες για να δημιουργηθούν θήκες για τα βιβλία και ταυτόχρονα καθίσματα για τα παιδιά, καθώς και άχρηστα καφάσια για τη μεταφορά των βιβλίων από τις τάξεις του νηπιαγωγείου! Το διάβασμα δίπλα στη φύση, με τις μελωδικές φωνές των πουλιών από το διπλανό ρέμα αποδείχθηκε μια μοναδική εμπειρία φιλαναγωσίας για τα παιδιά!

Σας προσκαλούμε να υιοθετήσετε την ιδέα και να δημιουργήσετε μια υπαίθρια βιβλιοθήκη σε κάθε σχολείο και γιατί όχι μια υπαίθρια ανταλλακτική βιβλιθοθήκη σε κάθε πλατεία σε κάθε παιδική χαρά!!!"

Το Πάντα, το φως και η γνώση

«Κάποτε, στο μακρινό μέλλον, τα εγγόνια των εγγονιών μας θα αναπτύξουν ένα νέο ισοδύναμο των αιθουσών διδασκαλίας μας. Θα περνούν πολλές ώρες μπροστά σε κουτιά που από μέσα τους θα φεγγοβολάει φωτιά. Εύχομαι να έχουν τη σοφία να ξεχωρίζουν τη διαφορά ανάμεσα στο φως και τη γνώση.»
Πλάτων (428-348 π.Χ.)

Εξαιρετικά διορατικός, έως και προφητικός, αποδεικνύεται ο Πλάτων. Η ρήση του αυτή περιέχεται στη σελίδα 243 του βιβλίου The New Development Paradigm –Education, Knowledge Economy and Digital Future, σε επιμέλεια των Μichael A. Peters, Tina Besley και Daniel Araya (Peter Lang Pub Inc.). Ο τόμος αυτός, δεν έχει μεταφραστεί στα ελληνικά, πρέπει να έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον. «Η εκπαίδευση στην εποχή της ακραίας ψηφιακής εξερεύνησης, ανακάλυψης και καινοτομίας», «Ομορφα μυαλά και άσχημα κτίρια: η δημιουργία αντικειμένων, η ψηφιακή παραγωγή και το ερευνητικό πανεπιστήμιο - προβληματισμοί σχετικά με την αισθητική οικολογία του εγκεφάλου», «Ανοιχτή μάθηση, Ανοιχτή αξιολόγηση; Η μάθηση, η αξιολόγηση και η πιστοποίηση στο πλαίσιο ενός παγκόσμιου εκπαιδευτικού ανταγωνισμού», «Προς το πολυφωνικό πανεπιστήμιο» είναι ορισμένα από τα θέματα που αναλύονται στο βιβλίο. Η ψηφιακή εποχή μας θέτει νέες προκλήσεις στην παιδεία και την εκπαίδευση. Βιβλία, συνέδρια, σεμινάρια, πιλοτικά προγράμματα επιχειρούν να διερευνήσουν τον ρόλο της παιδείας/εκπαίδευσης σήμερα. Ο Πλάτων όμως, ίσως συμφωνήσετε κι εσείς, συνόψισε την ουσία του προβληματισμού σε λίγες λέξεις!

Πηγή: Το Βήμα

Τι σημαίνει γειτονιά;

Στην Καλύτερη Ζωή μιλάμε συνεχώς για την ανάγκη να ανακαλύψουμε ξανά το δημόσιο χώρο και να νοιαστούμε για τη γειτονιά μας. Η συλλογικότητα είναι ένα απαραίτητο συστατικό για να βγούμε αλώβητοι από την κρίση και να υιοθετήσουμε μια νέα βιώσιμη αστική κουλτούρα.

Με μεγάλη χαρά μαθαίνουμε πως στη Θεσσαλονίκη, μια ομάδα κατοίκων της οδού Αλεξάνδρου Σβώλου στο κέντρο της πόλης προσπαθούν να ξανακάνουν "γειτονιά" τη γειτονιά τους. Και για αυτό το λόγο διοργανώνουν τη Δευτέρα 28 Απριλίου 2014, το Δείπνο της Άνοιξης, όπου οι κάτοικοι της οδού, φίλοι και γνωστοί καλούνται να δειπνήσουν μαζί στα πεζοδρόμια, να κάτσουν στα ίδια τραπέζια, να μοιραστούν τα καλούδια τους, να συνομιλήσουν, να ανταλλάξουν ιδέες, να χορέψουν, να τραγουδήσουν, να διασκεδάσουν, μα πάνω από όλα να γνωριστούν και να δώσουν πραγματικό νόημα στον ορισμό της ‘γειτονιάς’! Ευχόμαστε να γίνει κάτι αντίστοιχο σύντομα και σε άλλες γειτονιές ανά την Ελλάδα!

Όπως επισημαίνουν οι διοργανωτές του Δείπνου της Άνοιξης «δεν ανακαλύψαμε την πυρίτιδα. Ανάλογα γεγονότα γίνονται στη Σιένα, στη Βαρκελώνη, αλλά και στη… δική μας Πυλαία. Σκοπός μας είναι η σύσφιξη των σχέσεων ανάμεσα στους δημότες, η σταδιακή ανάπτυξη ενός πνεύματος Αλληλεγγύης και Πολιτισμού, που θα χαρακτηρίσει την ίδια την οδό Αλεξάνδρου Σβώλου και θα την αναβαθμίσει. Σε αυτή τη διαδρομή, όλοι μας θα βγούμε κερδισμένοι κοινωνικά».

Δεν μπορούμε παρά να συγχαρούμε αυτούς που σκέφτηκαν το Δείπνο της Άνοιξης κι αποφάσισαν να το πραγματοποιήσουν. Καλή επιτυχία! Τέτοιες δράσεις χρειάζονται οι πόλεις μας! Κι αν είσαστε σχολείο και θέλετε να αναλάβετε μια αντίστοιχη δράση θα χαρούμε πολύ να μάθουμε τα νέα σας.

Το Πάντα εμπνέεται

Μας έδωσε φτερά, έμπνευση, ιδέες και κουράγιο πως η ελληνική ύπαιθρος μπορεί να γίνει εστία πολιτισμού, δημιουργικότητητας και καινοτομίας! Και μάλιστα ξεκινώντας από τα σχολεία.

Μια άξια εικαστικός-εκπαιδευτικός στο Γυμνάσιο Σερίφου, η Ολυμπιάδα Κελαϊδή, εκμεταλλεύεται ένα τυχαίο γεγονός, μια πλημμυρισμένη από τη βροχή αυλή του σχολείου, και μετατρέπει την "ατυχία" σε έργο περιβαλλοντικής τέχνης (land art). Και δε χάνει ευκαιρία να συνδέσει το έργο των μαθητών της με την ιστορία της land art, με τις αναβαθμίδες των Κυκλάδων αλλά και των Άνδεων! Περιβαλλοντική, εικαστική και διαπολιτισμική αγωγή σε ένα υπέροχο project. Απολαύστε υπεύθυνα!

Και αφού εμπνευστείτε από το έργο αυτό μπορείτε να σκεφτείτε κι άλλους τρόπους για να συνδέσετε τη φύση με τον πολιτισμό και την τέχνη. Κάποιες δικές μας ιδέες μπορείτε να δείτε εδώ:
Εκπαιδευτικά προγράμματα σε ανοιχτό χώρο: δυνατότητες μιας σφαιρικής θεώρησης φύσης και πολιτισμού
Εικαστικές τέχνες και περιβαλλοντική αγωγή: μια παραμελημένη σχέση
Φύση και περιβάλλον στην σύγχρονη ελληνική τέχνη
Το εργαστήρι του ιμπρεσσιονιστή ζωγράφου

Το πάντα διαβάζει

...το παιδικό εικονογραφημένο βιβλίο της Ευγενίας Φακίνου Φρούτα, Λαχανικά, Λουλούδια, Αγριολούλουδα και βότανα, εκδόσεις Κέδρος. Φρέσκο από το τυπογραφείο! Γραμμένο σα μικρή ευχάριστη εγκυκλοπαίδεια αλλά και σαν χρήσιμο αναγνωστικό για την εκμάθηση της γλώσσας, το βιβλίο οργανώνεται ως εξής: στη δεξιά πλευρά είναι η εικόνα του φρούτου, του λαχανικού, του λουλουδιού ή του βοτάνου, και στην αριστερή πλευρά δίνονται οι βασικές πληροφορίες για το είδος, διανθισμένες με αινίγματα, παροιμίες, ρήσεις, γνωμικά κλπ.

Πολύ σημαντική είναι η πληροφορία που δίνεται στην επικεφαλίδα: ποιας εποχής είναι το συγκεκριμένο φρούτο ή το λαχανικό. Σήμερα, μικροί μεγάλοι, έχουμε ξεχάσει αυτή την πληροφορία. Απλώς επειδή βλέπουμε τα περισσότερα από αυτά στους πάγκους του Σούπερ Μάρκετ και του μανάβη όλο τον χρόνο! Παιχνίδια και ασκήσεις και αυτοκόλλητα με όλα τα φυτά που αναφέρονται στο βιβλιο δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να οργανώσουν τα ζαρζαβατικα, τα φρούτα και τα αρωματικά φυτά σε σύνολα, κατά εποχές, κατά χρώμα, ανάλογα με το ποιο μέρος του φυτού τρώγεται, ποια γνώριζαν οι Αρχαίοι Έλληνες κλπ.

Πολύ πρωτότυπη και χρήσιμη δουλειά. Ένα δώρο στη δυναμική νέα γενιά που ζει στις πόλεις και γνωρίζει τη φύση από την οθόνη του υπολογιστή της.

Φωτογραφία: Ελένη Σβορώνου, WWF Ελλάς

Λεμπέση 21, 117 43 Αθήνα - Τηλ.: 210 3314893, Fax: 210 3247578 - www.wwf.gr

Σε περίπτωση που δεν θέλετε να λαμβάνετε email από το WWF, παρακαλούμε ενημερώστε μας στη διεύθυνση support@wwf.gr

EAN DEN BOREITE NA DIAVASETE TO EMAIL DEITE TO EDO