Τεύχος
127,
Μάιος 2023
|
|
|
39ο ΔΣ
Περιστερίου: 1ο Βραβείο στα Δημοτικά
© 39ο ΔΣ Περιστερίου
"Το ελαφροπάτητο! Το
σχολείο των πράσινων ονείρων μας!"
ονομάζεται η ιδέα της περιβαλλοντικής
ομάδας του 39ου Δημοτικού Σχολείου
Περιστερίου που ύπο την καθοδήγηση της
εκπαιδευτικού Ελευθερίας Γεωργαντά
κέρδισε το 1ο Βραβείο για τα Δημοτικά.
Η πρόταση τους περιλαμβάνει μία σειρά
λύσεων για τη μείωση του ανθρακικού
αποτυπώματός του με δημιουργικές, αλλά
και ρεαλιστικές παρεμβάσεις στην αυλή, ο
χώρος της οποίας διαμορφώνεται
κατάλληλα, ώστε να υποδέχεται κάθε φορά
μια τάξη για τη διεξαγωγή του μαθήματος
σε εξωτερικό χώρο, αλλά και με
αξιοποίηση του αέρα, του νερού και του
ήλιου για την παραγωγή ενέργειας εντός
του σχολείου. Σχεδίασαν λοιπόν ένα
πράσινο γυμναστήριο, μια ηλιακή τάξη
υπαίθρια κι ενεργειακά αυτόνομη κι εναν
ηλεκτρονερόμυλο για παραγωγή ενέργειας.
Στο πεδίο εξοικονόμησης ενέργειας
προβλέπουν την αλλαγή των λαμπτήρων και
την τοποθέτηση αισθητήρων, πολύπριζων
και ηλιακών πάνελ όπου χρειάζεται. Το
σχέδιο, τέλος, προβλέπει τη δημιουργία
μιας κουλτούρας εξοικονόμησης ενέργειας
και μικρότερου ανθρακικού αποτυπώματος
στη σχολική κοινότητα μέσα από μια
καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης
στο σπίτι, στο σχολείο και στον Δήμο.
|
|
|
39ο ΔΣ Αθηνών:
Έπαινος Επιστημονικής Τεκμηρίωσης
© 39ο ΔΣ Αθηνών
Το 39ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών
πρότεινε "Ενεργειακή αυτονομία με
«πράσινο» ηλεκτρικό ρεύμα" και υπό την
καθοδήγηση του εκπαιδευτικού Γιώργου
Χριστόπουλου κέρδισε Έπαινο
Επιστημονικής Τεκμηρίωσης για έναν
σχεδιασμό λύσης βασισμένο σε στοιχεία
και αριθμούς και ποσοτικοποιημένους
στόχους που καθόρισαν την χρήση
τεχνολογιών.
Η ιδέα τους στοχεύει στη μείωση του
κόστους λειτουργίας της σχολικής μονάδας
αλλά και του ανθρακικού απτυπώματος μιας
τάξης, χρησιμοποιώντας την πρωταρχική
ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, τον ήλιο. Τα
φωτοβολταϊκά πάνελ θα παρέχουν ενέργεια
στην τάξη ενώ κάποια θα λειτουργούν
ταυτόχρονα ως σκίαστρα περιορίζοντας την
ανάγκη τεχνητού φωτισμού. Στην
εξοικονόμηση ενέργειας θα συμβάλλουν και
οι χρονοδιακόπτες που θα τοποθετηθούν
ώστε να μειώνεται η άσκοπη χρήση
ηλεκτρικής ενέργειας στα διαλείμματα. Το
πρόγραμμα προβλέπεται να επεκταθεί και
σε άλλες τάξεις.
|
|
|
21ο ΔΣ Αθηνών:
Έπαινος Παραγωγικής Χειροτεχνείας
© 21ο ΔΣ Αθηνών
"Φτιάχνω τη δική μου πάνινη τσάντα:
Κουνγκ-φου Πάντα!" ονομάζεται η ιδέα του
21ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών που τους
χάρισε τον Έπαινο Παραγωγικής
Χειροτεχνίας.
Τα παιδιά υπο την καθοδήγηση του πατήρ
Γεώργιου Γανωτή δημιούργησαν μια μικρή
βιοτεχνία όπου σχεδίασαν, έκοψαν, έραψαν
και φιλοτέχνησαν τις δικές τους πάνινες
τσάντες απαντώντας στο γνωστό σε όλους
μας πρόβλημα της πλαστικής σακούλας και
της δικής της συμβολής στο ανθρακικό
αποτύπωμα. Το ύφασμα προέκυψε από παλιές
κουρτίνες του σχολείου και σκοπός είναι
οι πάνινες τσάντες να φτάσουν σε όλους
τους μαθητές του σχολείου. Ταυτόχρονα
γύρισαν βίντεο και έγραψαν τραγούδι για
να ευαισθητοποιήσουν όλη τη σχολική
κοινότητα.
|
|
|
8ο ΔΣ Νέας
Φιλαδέλφειας: Έπαινος Κοινωνικής
Ευαισθησίας
© 8ο ΔΣ Νέας
Φιλαδέλφειας
Το 8ο Δημοτικό Σχολείο Νέας
Φιλαδέλφειας δημιούργησε το "Ηλιακό
micro:bin", στην προσπάθειά να βοηθήσουν
τους συμμαθητές τους να ανακυκλώνουν σε
σωστούς κάδους. Οι μαθητές με την
καθοδήγηση της Σταυρούλας Σκιαδά
κέρδισαν τον Έπαινο Κοινωνικής
Ευαισθησίας λόγω της ιδιαίτερης
ευαισθησίας που έδειξαν στις ανάγκες των
μικρότερων μαθητών.
Σε χώρο στο προαύλιο θα τοποθετεί
tablet, που θα φορτίζεται με πάνελ, και
δίπλα του κάδοι χαρτιού, πλαστικού και
κομποστοποίησης με έναν ελεγκτή BBC
micro:bit τοποθετημένο επάνω σε κάθε
κάδο. Ειδικό πρόγραμμα στο tablet με
χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης θα αναγνωρίζει
το είδος του ανακυκλώσιμου υλικού και θα
στέλνει με bluetooth μήνυμα στο
micro:bit του αντίστοιχου κάδου και ένα
βελάκι θα εμφανίζεται σε αυτό,
καθοδηγώντας τους μαθητές.
|
|
|
2ο ΔΣ Αγίας
Βαρβάρας: Έπαινος Εξωστρέφειας
© 2ο ΔΣ Αγίας Βαρβάρας
Το 2ο Δημοτικό Σχολείο Αγίας Βαρβάρας
υπό την καθοδήγηση του διευθυντή τους
Ευθύμη Χατζηευσταθίου αποφάσισε να
πρασινίσει το σχολείο του, κι όχι μόνο,
με την πρόταση "Βγαίνουμε στην Πόλη για
να ανθίσει Όλη!" και κέρδισε τον Έπαινο
Εξωστρέφειας.
Στο πλαίσιο της πρότασης προβλέπεται η
δημιουργία λαχανόκηπου στο σχολείο (αυτό
το κομμάτι της πρότασης ήδη έγινε
πραγματικότητα χάρη στην ευγενική
παρέμβαση του Δεσμού για τα σχολεία!)
αλλά και η υλοποίηση καμπάνιας
ενημέρωσης κι ευαισθητοποίησης της
τοπικής κοινωνίας.
|
|
|
3ο Γυμνάσιο
Αχαρνών: 1ο Βραβείο στα Γυμνάσια
© 3ο Γυμνάσιο Αχαρνών
Το 3ο Γυμνάσιο Αχαρνών, με την ιδέα
του "Βόρειος
προσανατολισμός σχολικού κτιρίου-μια
ολιστική προσέγγιση του προβλήματος",
υπό την καθοδήγηση της Μένιας
Παναγοπούλου, κέρδισε το 1ο Βραβείο για
τα Γυμνάσια.
Το σχολείο, που βρίσκεται στους
πρόποδες της Πάρνηθας, αντιμετώπισε το
πρόβλημα των χαμηλών θερμοκρασιών μέσα
στις τάξεις τον χειμώνα, εξαιτίας του
βόρειου προσανατολισμού του σχολείου,
αξιοποιώντας «φυσικές» λύσεις, όπως για
παράδειγμα φυτεύσεις που δημιουργούν
έναν αποτελεσματικό ανεμοφράκτη, και οι
οποίες ποτίζονται από μια παλιά γεώτρηση
που υπάρχει στην περιοχή. Με άλλα λόγια,
η συγκεκριμένη ιδέα εφαρμόζει στην πράξη
λύσεις που βασίζονται στη φύση και τις
φυσικές διεργασίες («nature-based
solutions») για την αντιμετώπιση της
κλιματικής κρίσης.
|
|
|
6ο Γυμνάσιο Αγίου
Δημητρίου: Έπαινος Επιχειρηματικότητας
© 6ο Γυμνάσιο Αγίου
Δημητρίου
Το 6ο Γυμνάσιο Αγίου Δημητρίου
δημιούργησε το "REUSeat Box: Χάρτινο
Επαναχρησιμοποιούμενο Ισοθερμικό σκεύος
φαγητού" και κέρδισε τον Έπαινο
Επιχειρηματικότητας.
Η ομάδα, υπό την καθοδήγηση της Μαρίας
Χριστοπούλου και της Μαρίας Φωτιάδου
έβαλε τη φαντασία της και την
δημιουργικότητα της στην υπηρεσία του
περιβάλλοντος και σχεδίασε μια καινοτόμα
λύση που συμβάλλει στην μείωση της
σπατάλης φαγητού και στον περιορισμό της
χρήσης πλαστικών δοχείων και σακουλιών
διατήρησης του φαγητού στο σχολείο. Η
REUSeat στοχεύει στον σχεδιασμό και την
παραγωγή ενός σκεύους διατήρησης φαγητού
αποκλειστικά από ανακυκλώσιμο και φιλικό
προς το περιβάλλον υλικό. Στόχος της
REUSeat είναι το χάρτινο σκεύος της να
χρησιμοποιηθεί όχι μόνο από τους
μαθητές/τριες του σχολείου, αλλά και από
άλλα σχολεία και με αυτόν τον τρόπο να
συμβάλλει στη γενικότερη μείωση του
ανθρακικού αποτυπώματος από τη σπατάλη
φαγητού και τη χρήση πλαστικών.
|
|
|
13ο Γυμνάσιο
Αθηνών: Έπαινος Φαντασίας και
Νεανικότητας
© 13ο Γυμνάσιο Αθηνών
Το 13ο Γυμνάσιο Αθηνών με το
"Ανακυκλώδεντρο" του κέρδισε τον Έπαινο
Φαντασίας και Νεανικότητας. Η
περιβαλλοντική ομάδα υπό την καθοδήγηση
της Μαριάνθης Κοντομάρη ακροάστηκε
ουσιαστικά τα ενδιαφέροντα και τους
προβληματισμούς της μαθητικής κοινότητας
και δημιούργησε έναν έξυπνο κάδο
ανακύκλωσης χαρτιού με σχήμα δέντρου.
Στο πάνω μέρος του κάδου θα
τοποθετείται σε τακτά διαστήματα μία
ερώτηση με δύο πιθανές απαντήσεις,
μετατρέποντας αυτόματα τον κάδο σε
'κάλπη', στην οποία οι μαθητές, ανάλογα
με την απάντησή τους, θα ρίχνουν
αντίστοιχα το χαρτί τους. Μόλις το
κάνουν οι αισθητήρες υπερήχων θα το
αντιλαμβάνονται και ένα μήνυμα θα
εμφανίζεται στην οθόνη, το οποίο θα τους
συγχαίρει για την ανακύκλωση και θα τους
πληροφορεί για το πόσα γραμμάρια CO2
εξοικονόμησαν και πόσα χαρτιά έχουν
ανακυκλωθεί.
|
|
|
Γυμνάσιο
Αλιβερίου: Έπαινος Μαστορικής
© Γυμνάσιο Αλιβερίου
Το Γυμνάσιο Αλιβερίου, υπό την
καθοδήγηση του Μιχάλη Ιμιρτζιάδη,
προτείνει την συμπαραγωγή ηλεκτρικής
ενέργειας με ηλιακά πάνελ και
ανεμογεννήτρια σε συνδυασμό με
αποθήκευση όμβριων υδάτων. Το σχολείο
κέρδισε τον Έπαινο Μαστορικής.
Η πρόταση προβλέπει τοποθέτηση
ανεμογεννήτριας και φωτοβολταϊκών πάνελ
στην στέγη για την παραγωγή ενέργειας
από ΑΠΕ, συλλογή ομβρίων υδάτων σε
δεξαμενή και χρήση τους για τα καζανάκια
του σχολείου ή το πότισμα κάθετων
καλλιεργειών στο χώρο της σχολικής
μονάδας, εξοικονόμηση νερού με αλλαγή
των βρυσών και αντικατάσταση τους με
βρύσες με αισθητήρα κίνησης.
|
|
|
8ο Γυμνάσιο
Κορυδαλλού: Έπαινος Συνεργασίας
© 8ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού
Το 8ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού υπό την
καθοδήγηση του Σωτήρη Μαυρίδη κέρδισε
τον Έπαινο Συνεργασίας για τις τρεις
διακριτές ιδέες εξοικονόμησης φυσικών
πόρων, αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας
και ανακύκλωσης που παρουσίασε.
Οι κάδοι ανακύκλωσης θα είναι διάφανοι
ώστε να φαίνεται το μέγεθος της
κατανάλωσης, ο απορροφητήρας διοξειδίου
του άνθρακα θα εμπεριέχει μέσα του
κάποιο αντιδραστήριο που θα απορροφά τον
άνθρακα ενώ ένα καινοτόμο μηχάνημα θα
συλλέγει ταυτόχρονα νερό και ηλεκτρική
ενέργεια.
|
|
|
3ο Γυμνάσιο Νέας
Ιωνίας: Έπαινος Κυκλικότητας
© 3ο Γυμνάσιο Νέας
Ιωνίας
Το 3ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας δημιούργησε
έναν οικολογικό καταστροφέα εγγράφων και
κέρδισε τον Έπαινο Κυκλικότητας καθώς η
λύση του κλείνει τον κύκλο: από το χαρτί
δημιουργείται λίπασμα για τα δέντρα.
Η ομάδα, με την καθοδήγηση του Σταύρου
Τερζή, παρατήρησε την μεγάλη κατανάλωση
χαρτιού και στράφηκε στη δημιουργία
πρωτότυπου το οποίο να αξιοποιεί
περισσότερο και με πιο αποτελεσματικό
τρόπο τη διαδικασία της ανακύκλωσης. Η
τροφοδοσία του οικολογικού καταστροφέα
μπορεί να γίνει είτε χειροκίνητα είτε με
ενέργεια από ηλιακό πάνελ. Με το
συγκεκριμένο πρωτότυπο αξιοποιείται
πλήρως το ανακυκλώσιμο υλικό ως λίπασμα
για τα δένδρα.
|
|
|
ΕΝΕΕΓΥΛ Πειραιά:
Έπαινος Ευαισθητοποίησης για την
Κομποστοποίηση
© ΕΝΕΕΓΥΛ Πειραιά
Δύο ακόμα σχολεία έλαβαν μέρος στο
πρόγραμμα Μαθητές σε δράση για το κλίμα,
εκτός συναγωνισμού. Το πρώτο, το Ενιαίο
Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Λύκειο
Πειραιά υπό την καθοδήγηση της Μαρίας
Κόσυβα μας παρουσίασε τον πρωτότυπο
κομποστοποιητή τους ενώ δημιούργησε και
αφίσα-πάπλωμα για να ευαισθητοποιήσει τη
σχολική κοινότητα και απέσπασε Έπαινο
Ευαισθητοποίησης για την Κομποστοποίηση.
|
|
|
2ο Ε.Ε.Ε.ΕΚ.
Πειραιά "Άνοιξη": Έπαινος Παράτασης Ζωής
© 2ο Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Πειραιά
"Άνοιξη"
Το δεύτερο σχολείο που έλαβε μέρος στο
πρόγραμμα εκτός συναγωνισμού ήταν το 2ο
Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής
Εκπαίδευσης Πειραιά "Άνοιξη", που, υπό
την καθοδήγηση της Σωτηρίας
Αντωνοπούλου, ετοίμασε χριστουγεννιάτικα
στολίδια από ανακυκλωμένα υλικά και
απέσπασε 'Επαινο Παράτασης Ζωής.
|
|
|
|
|