Τεύχος 77, Νοέμβριος 2016
|
|
|
Ένας σχολικός διαγωνισμός που θα σας… ταξιδέψει
© Creative Commons/Sophia Louise
Από τις 7 Νοεμβρίου μέχρι και 16 Δεκεμβρίου 2016 παίξτε και δοκιμάστε ατομικά ή σε ομάδες να εμπλουτίσετε το περιεχόμενο του παιχνιδιού «Ο γύρος του κόσμου σε 80 ερωτήσεις» (το παιχνίδι έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας για το εκπαιδευτικό του περιεχόμενο). Οι πιο ενδιαφέρουσες και διασκεδαστικές ερωτήσεις που θα λάβουμε, θα ενσωματωθούν στο παιχνίδι τη νέα χρονιά, κάνοντας το εικονικό ταξίδι γνώσεων πιο συναρπαστικό! Όσο για τους εμπνευσμένους δημιουργούς των ερωτήσεων, που θα διακριθούν για την πρωτοτυπία τους, θα κερδίσουν μια θέση στους συν-δημιουργούς του παιχνιδιού και την ευκαιρία να γίνουν… πρωτοσέλιδο στο εφημεριδάκι των εκπαιδευτικών και στα ηλεκτρονικά μέσα του WWF!
Οι ερωτήσεις θα πρέπει να αφορούν αποκλειστικά τις τρεις πίστες (Θράκη, Κυκλάδες, Αττική) του παιχνιδιού και τις εξής θεματικές κατηγορίες:
1. Είδη,
2. Οικότοποι,
3. Καλύψεις/Χρήσεις γης (υπό την έννοια των ανθρώπινων δραστηριοτήτων),
1. Απειλές,
2. Γεωγραφία,
3. Τρόπος Ζωής/Καθημερινότητα
Κάθε συμμετοχή (ατομική ή ομαδική) θα πρέπει να περιλαμβάνει 10 έως 20 νέες, ολοκληρωμένες ερωτήσεις.
Δειτε εδώ τους όρους του διαγωνισμού και το αρχειο υποβολής των ερωτήσεων σας.
Τo πακέτο των ερωτήσεων κάθε συμμετοχής θα πρέπει να αποσταλεί ηλεκτρονικά στο atlas@wwf.gr, με τα στοιχεία του/των δημιουργού/ών (ονοματεπώνυμο, τάξη, σχολείο και ένα e-mail επικοινωνίας).
Μείνετε συντονισμένοι γιατί θα ακολουθήσει την άνοιξη και δεύτερος συναρπαστικός διαγωνισμός!
|
|
|
Τι τρώνε τα παιδιά μας;
© Creative Commons/simo
Αρκετά αναμένόμενα –και δυστυχώς αρκετά αποθαρρυντικά- μέχρι στιγμής τα πρώτα αποτελέσματα της διαδικτυακής μας έρευνας για τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών. Οι εκπαιδευτικοί που παρατηρείτε τις καθημερινές συνήθειες των παιδιών στο σχολείο διαπιστώνετε την απομάκρυνση από το μεσογειακό πρότυπο διατροφής, την υιοθέτηση ανθιυγεινών πρακτικών και την επικράτηση των έτοιμων, αγοραστών και συσκευασμένων στην πλειονότητα τροφίμων.
Περισσότερο από το 64% των εκπαιδευτικών θεωρούν ότι οι μαθητές τους δεν τρέφονται ιδιαίτερα υγιεινά, το 67% πιστευει ότι το βασικότερο πρόβλημα ειναι ότι δεν τρώνε φρούτα και λαχανικά ενώ πάνω από το 52% εντοπίζει το έτοιμο συσκευασμένο φαγητό ως ενα από τα κυριότερα προβλήματα της διατροφής των παιδιών σήμερα.
Το 50% πιστευει ότι οι μαθητές τους δεν τηρούν ιδιαίτερα την μεσογειακή διατροφή ούτε τρέφονται τοπικά και εποχιακά. Ως κρισιμότεροι λόγοι που συμβάλλουν στην μη υγιεινή και μη βιώσιμη διατροφή των παιδιών εντοπίζονται η ευκολία (με ενα συντριπτικό 91%), η επιρροή από διαφημίσεις, ΜΜΕ κι άλλα πρότυπα (52%) , τα γούστα των παιδιών (50%) και η συνήθεια (44%).
Πάνω από το 62% των μαθητών τρώει δεκατιανό στο σχολειο καθημερινά αλλα μόνο το 24% το φέρνει από το σπίτι. Περισσότερο από 62% προτιμούν να αγοράζουν συσκευασμένο φαγητό για το δεκατιανό τους. Αλλα και η φυσική δραστηριότητα, εκτός από το μάθημα της γυμναστικής, πνέει τα λοίσθια. Πάνω από το 62% των μαθητών κάνουν λίγη η πολύ λίγη (όχι απαραίτητα άθλημα αλλα οποιαδήποτε φυσική δραστηριότητα ακόμα και περπάτημα η ποδήλατο).
Όσο για το κυλικειο, ακόμα και με τους καινούριους κανονισμούς που προβλέπουν ενα πιο υγιεινό μενού, φαινεται ότι ούτε το 10% των μαθητών δεν το προτιμάει. Και όλα τελικά ξαναγυρνούν στη σωστή διαπαιδαγώγιση των παιδιών σχετικά με τις διατροφικές τους συνήθειες. Εκει λοιπόν έρχεται το νέο μας εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τη διατροφή που στοχεύει σε υγιή παιδιά και υγιή πλανήτη!
Όσοι θέλετε, προλαβαίνετε ακόμα, μέχρι τέλος του μήνα, να προσθέσετε και τη δική σας άποψη για τη σημερινή διατροφική συμπεριφορά των παιδιών, τουλάχιστον εντός του χώρου του σχολείου, απαντώντας –ανώνυμα φυσικά- στο ερωτηματολόγιο μας. Σας ευχαριστούμε!
|
|
|
Εκπαιδευτικοί στο διαδίκτυο
© Web we want
Ένα βιβλίο που σχεδιάστηκε από Εκπαιδευτικούς του Ευρωπαϊκού Σχολικού Δικτύου σε συνεργασία με το δίκτυο Insafe και μεταφράστηκε στα ελληνικά το Εγχειρίδιο για Εκπαιδευτικούς Web We Want αποτελείται από μία συλλογή σχεδίων μαθημάτων τα οποία προτείνουν ιδέες και δραστηριότητες για να ενθαρρύνουν τους νέους να αναπτύξουν δεξιότητες δημιουργικής και κριτικής σκέψης, απαραίτητες για μια ενδιαφέρουσα και γεμάτη ζωή στον κόσμο του αύριο. Ταυτόχρονα, έρχεται να καλύψει ένα κενό για τους εκπαιδευτικούς, που καλούνται να βοηθήσουν τους νέους να μάθουν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο σωστά. Το εγχειρίδιο βοηθάει τους εκπαιδευτικούς να ενσωματώσουν ζητήματα που σχετίζονται με τις διαδικτυακές δραστηριότητες των νέων στο αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας τους μέσω διαδραστικών σχεδίων μαθημάτων και φύλλων εργασίας.
Το εγχειρίδιο είναι σχεδιασμένο ώστε να ευαισθητοποιήσει και να προκαλέσει προβληματισμόγια θέματα όπως:
• τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των εφήβων στον κόσμο του διαδικτύου
• η ανάπτυξη κριτικής επεξεργασίας των διαδικτυακών πληροφοριών
• η υπεύθυνη και ασφαλής συμμετοχή στο διαδίκτυο
• η προστασία της ιδιωτικότητας και η διαδικτυακή φήμη
• τα πνευματικά δικαιώματα
• η δημιουργική χρήση του διαδικτύου
Οι επιμελητές της ελληνικής έκδοσης ευελπιστούν ότι το Web We Want θα αξιοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ατομικά και, κυρίως, ομαδικά και συνεργατικά στη διδακτική και μαθησιακή πράξη, συμβάλλοντας, έτσι, στη συγκρότηση της ταυτότητας του υπεύθυνου, ενημερωμένου και ψηφιακά καταρτισμένου Ευρωπαίου πολίτη του μέλλοντος.
|
|
|
Θέλετε να δείτε από κοντά ένα φίδι;
© Creative Commons/Javier Abalos Alvarez
Δεν έχετε παρά να επισκεφθείτε για λίγες μόνο μέρες το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας για να δειτε την πρώτη έκθεση ζωντανών ερπετών και αμφιβίων που παρουσιάζεται από την Παρασκευή 4 έως την Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016 στο Αίθριο του Κέντρου ΓΑΙΑ.
Στην Έκθεση θα βρεθείτε πρόσωπο με πρόσωπο με ζωντανά ερπετά και αμφίβια από όλο τον κόσμο και να μάθετε την αξία τους, τους μύθους και τις παρεξηγήσεις που τα αφορούν.
Η Έκθεση γίνεται στο πλαίσιο της διοργάνωσης του 1ου Ερπετολογικού Συμποσίου (Παρασκευή 4 και Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2016) από το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας και την Ελληνική Ερπετολογική Εταιρεία (ΕΛΕΡΠΕ), με στόχο να φέρει το ευρύ κοινό σε επαφή με τα ερπετά και αμφίβια της Ελλάδας αλλά και άλλων χωρών και να παρουσιάσει την χρησιμότητα και τον ρόλο τους στη φύση και στη ζωή μας γενικότερα.
|
|
|
Οι εκπαιδευτικοί ανακάλυψαν τη Γυάρο...
© Γ. Κατσαδωράκης/WWF Ελλάς
Η MOm/Εταιρεία για τη Μελέτη και Προστασία της Μεσογειακής Φώκιας, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων και το Γραφείο Πολιτισμού του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, διοργανώσε διήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο στις 21 και 22 Οκτωβρίου 2016 με θέμα «Ανακαλύπτοντας τη Γυάρο», στα πλαίσια του προγράμματος "ΚΥΚΛΑΔΕΣ LIFE", που υλοποιείται από το WWF-Ελλάς, με τη συνεργασία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, της Αναπτυξιακής Εταιρείας Κυκλάδων, του Χαροκόπειου Πανεπιστήμιου, του Ινστιτούτου Tethys ONLUS και της MOm/Εταιρείας για τη Μελέτη και Προστασία της Μεσογειακής Φώκιας με τη χρηματοδοτική υποστήριξη του εργαλείου LIFE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ιδρύματος Prince Albert ΙΙ του Μονακό. Στο σεμινάριο συμμετείχαν 40 εκπαιδευτικοί από την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαιδευση, μαθητές του σχολείου δευτερης ευκαιρίας και πολίτες.
Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου παρουσιάστηκε η Ιστορία και το Φυσικό Περιβάλλον της νήσου Γυάρου καθώς και ενδεικτικές εκπαιδευτικές δράσεις, τις οποίες μπορούν να ακολουθήσουν οι εκπαιδευτικοί στην τάξη τους, ώστε να μεταφέρουν τις πληροφορίες στους μαθητές τους. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική εκδρομή στην Άνω Μεριά της Σύρου καθώς και πρότυπο βιωματικό οπτικοηχητικό εργαστήριο.
Το πρότυπο βιωματικό οπτικοηχητικό εργαστήριο έχει στόχο να εξασκήσει την αντίληψη και τις δεξιότητές των συμμετεχόντων στην αφήγηση με εικόνες και ήχους. Μέσα από πρακτικά παραδείγματα οι συμμετέχοντες έμαθαν να δημιουργούν μικρές αφηγήσεις με εικόνες και ήχο, να οργανώνουν το οπτικοακουστικό υλικό και να δημιουργούν σεναριακές ιδέες πάνω σε διαθεματικές ενότητες.
|
|
|
Το Πάντα διαβάζει...
© Creative Commons/ Jose Antonio Alonso
...έξι ψηφιακά βιβλία μεθοδολογίας Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που έγραψαν γνωστά στελέχη του χώρου. Η Ελένη Νιάρχου και ο Νίκος Στεφανόπουλος μας παρουσιάζουν με τρόπο συνοπτικό και πολύ χρηστικό Διδακτικές τεχνικές, Βιωματικές δραστηριότητες και Σχέδια εργασίας. Η Ιωάννα Ντίνου και η Ελένη Νιάρχουν συστήνουν την καινοτόμο και άκρως ενδιαφέρουσα μεθοδολογία του World café. Τον Σχολικό κήπο των χρωμάτων και των αρωμάτων «φύτεψαν» 23 συγγραφείς και άλλοι 24 «φύτεψαν» Σχολικούς λαχανόκηπους. Είχαμε τη χαρά να παρευρεθουμε στην παρουσίαση των βιβλίων που έγινε στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων στις 17 Οκτωβρίου. Ήταν μια συγκινητική μάζωξη παλαιών και νέων στελεχών της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, και της εκπαίδευσης γενικότερα. Το απόσταγμα όλων αυτών των χρόνων εμπειρίας του κινήματος, ή τουλάχιστο ένα μεγάλο μέρος αυτού, περιέχεται στα έξι αυτά βιβλία που βρίσκετε εδώ.
|
|
|
Η φωτογραφία του μήνα
© Tim Laman/2016 Wildlife Photographer of the Year
|
|
|
|
|