Τεύχος 106,
Νοέμβριος 2019
|
|
|
To πάντα
πάει...Designathon
© USDA
Στις 16 Νοεμβρίου 2019, η Θεσσαλονίκη θα
είναι μία από τις 40 πόλεις σε
όλο τον κόσμο που θα λάβει χώρα το Global Children΄s Designathon 2019. Κατά τη
διάρκεια αυτής της μέρας παιδιά ηλικίας 8-12 ετών από όλο τον κόσμο θα
ενώσουν τις δυνάμεις τους για πέμπτη συνεχή φορά με στόχο να σχεδιάσουν
λύσεις για έναν καλύτερο κόσμο. Το θέμα της φετινής εκδήλωσης είναι το
«Φαγητό και η Κλιματική Αλλαγή», που αποτελούν βασικούς στόχους
βιώσιμης ανάπτυξης σε όλον τον πλανήτη.
Τα παιδιά θα βάλουν τη φαντασία τους να
δουλέψει με στόχο να σχεδιάσουν λύσεις και να κατασκευάσουν μοντέλα με
τη χρήση διαφόρων υλικών. Από χαρτόκουτα και κόλες μέχρι αισθητήρες,
κινητήρες και άλλα ηλεκτρονικά εξαρτήματα. Στο τέλος της ημέρας τα
παιδιά θα παρουσιάσουν μεταξύ τους τις λύσεις που ανέπτυξαν μέσω
ζωντανής σύνδεσης καθώς και στο πάνελ των ειδικών που θα βρίσκεται μαζί
τους εκείνη τη μέρα. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα εφαρμοστεί η
εκπαιδευτική μέθοδος «designathon», η οποία έχει σχεδιαστεί από τον
ολλανδικό οργανισμό Designathon Works και εφαρμόζεται με επιτυχία σε
εκατοντάδες σχολεία σε όλο τον κόσμο.
Το WWF θα είναι εκεί για να μοιραστεί τις
ιδέες του για τη σχέση της διατροφής με την κλιματική αλλαγή με τα
παιδιά. Ανυπομονούμε πραγματικά να δούμε τις δημιουργίες των παιδιών.
Ελπίζουμε να δούμε ιδέες και λύσεις που έρχονται από το μέλλον για να
καταφέρουμε να θρέψουμε όλον τον πληθυσμό της Γης χωρίς να εξαντλήσουμε
τους φυσικούς πόρους και να περιορίζουμε τον ζωτικό χώρο των ειδών που
μοιράζονται τον πλανήτη μαζί μας. Για μια διατροφή χωρίς οικολογικό
αποτύπωμα λοιπόν, δίνουμε το ραντεβού με τα παιδιά στη Θεσσαλονίκη.
Την εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη διοργανώνει η
εταιρεία Stimmuli που έχει ως στόχο την ανάπτυξη της
κοινωνικής
καινοτομίας μέσα από την εκπαίδευση, με την υποστήριξη του Labattoir
project όπου και θα φιλοξενηθεί η εκδήλωση. Η εκδήλωση απευθύνεται σε
παιδιά ηλικίας 8-12 ετών και η συμμετοχή είναι δωρεάν κατόπιν κράτησης θέσης.
Για περισσότερες πληροφορίες: 2316010683 και
info@stimmuli.eu.
|
|
|
Το Πάντα νοιώθει νέο
και δικτυώνεται
© Youth for
our planet
Εάν έχετε περιβαλλοντική ομάδα νέων στο
σχολείο σας ή έχετε μαθητές του IB και αναζητείτε τρόπους
δραστηριοποίησής τους με ουσία και με δυνατότητα δικτύωσης σε διεθνές
επίπεδο, αξιοποιήστε την πλατφόρμα Youth for
Our Planet και...αναλάβετε δράση! Η πλατφόρμα απευθύνεται σε νέους
16-25 ετών από όλο τον κόσμο που θέλουν με τις δράσεις τους να γίνουν
το ζωντανό παράδειγμα όσων πρεσβεύουν για την προστασία του
περιβάλλοντος. Το Youth for Our Planet είναι ένα παγκόσμιο δίκτυο
νέων και οργανώσεων η ομάδων νέων. Η πλατφόρμα αυτή αφηγείται τις
ιστορίες νέων ανθρώπων που ήδη προσπαθούν να κάνουν τη διαφορά!
Το 2020 πέντε από τα μεγαλύτερα συνέδρια για
το περιβάλλον θα κρίνουν το μέλλον του πλανήτη. Η φωνή όλων μας αλλά
κυρίως της νέας γενιάς πρέπει να ακουστεί τον Ιούνιο στην Πορτογαλία
για τους ωκεανούς, τον Ιούλιο στη Νέα Υόρκη για τους Παγκόσμιους
Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, τον Σεπτέμβριο –Οκτώβριο στη Νέα Υόρκη και
την Κίνα για την βιοποικιλότητα και τον Δεκέμβριο στη Σκωτία για την
κλιματική αλλαγή. Οι φωνές των νέων μπορούν να ασκήσουν πολύ μεγάλη
πίεση στις κυβερνήσεις και τους πολιτικούς.
Σκοπός αυτής της πλατφόρμας είναι λοιπόν να
δώσει φωνή και να βοηθήσει στην δημιουργία κινημάτων νέων σε κάθε χώρα
για τα περιβαλλοντικά ζητήματα. Είναι ένα παγκόσμιο κίνημα νέων που
στοχεύει σε μια φιλόδοξη συμφωνία για τη φύση, τα απειλούμενα είδη και
το κλίμα το 2020.
Ενημερώστε λοιπόν τους μαθητές σας,
δικτυωθείτε, και μοιραστείτε με την παγκόσμια κοινότητα νέων τις
ανησυχίες και τις πρωτοβουλίες σας επικοινωνόντας με το youthforourplanet@gmail.com.
|
|
|
Το Πάντα μαθαίνει στην
ύπαιθρο...
© Outdoor
Classroom Day
Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης στην Ύπαιθρο η
7η Νοεμβρίου και... περάστε την έξω από την τάξη! Εγγραφείτε στο δίκτυο,
γίνετε μέρος του κινήματος και
σκεφτείτε... το 74% των παιδιών
περνάει λιγότερο από μία ώρα στην ύπαιθρο, που είναι η συνιστώμενη
«δόση» για τους τροφίμους των φυλακών.
Όπως μας ιστορεί και η Μ.Ν. “Δεν πήγαμε για
πικ νικ στο δάσος της Κοκκινοσκουφίτσας ούτε στο δάσος των παραμυθιών.
Πήγαμε πολύ κοντά στο σπίτι μας, στο Κτήμα Συγγρού στην Κηφισιά. Δεν
είχαμε μαζί μας καλαθάκι, αλλά ένα μεγάλο σακίδιο με τα χρειαζούμενα:
πιάτα, πιρούνια, παγουράκια με νερό, σπανακόρυζο, τυρί, ψωμί και μια
ψάθα από κείνες για την παραλία. Περπατήσαμε και μυρίσαμε τα πεύκα,
χαιρετίσαμε περιπατητές με τα σκυλιά τους, βρήκαμε ένα πλάτωμα και
στρώσαμε στα πούσια. Και μετά ανοίξαμε το μεγάλο βιβλίο για τα δέντρα
και ψάξαμε τα δικά μας στις σελίδες του. Τα κοριτσάκια σκαρφάλωσαν
στους πεσμένους κορμούς, βρήκαν βελανίδια, κουκουνάρια, άγουρες ελίτσες
και αγριολούλουδα, λέρωσαν τα ρούχα τους, αλλά τι πειράζει; Το πικ νικ
ήταν τέλειο!”
Θα βρείτε πολλές ιδέες και φύλλα εργασίας
για εξερευνήσεις στην πόλη εδώ. Μπορειτε επίσης να χρησιμοποιήσετε την
εφαρμογή μας Greenspaces
για να ανακαλύψετε τον κοντινότερο πράσινο χώρο στο σχολείο σας και να
τον επισκεφθείτε με τους μαθητές σας.
Γιατί το δικαίωμα κάθε παιδιού να χαρεί το
πράσινο και το ελεύθερο παιχνίδι στη φύση είναι αναφαίρετο. Είναι ζήτημα ψυχικής υγείας, όπως τεκμηριώνεται πια καλά
από τη βιβλιογραφία.
Μπορείτε να πάρετε μια γεύση από τα διεθνή
δίκτυα που έχουν δημιουργηθεί για το θέμ όπως το Child &
Nature και το Rethink
Outside.
|
|
|
Το Πάντα ψωνίζει…
© WWF Ελλάς
Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για την
υποστήριξη και την αγάπη σας για τα προϊόντα μας όλα αυτά τα χρόνια
γι’αυτό σας δίνουμε την δυνατότητα να τα αγοράσετε με τρελές εκπτώσεις!
Την Παρασκευή 8/11 ώρα 10πμ-8μμ και το
Σάββατο 9/11 ώρα 10πμ-16μμ θα βρείτε όλα μας τα είδη με έως και 40%
έκπτωση στο καθιερωμένο μας WWF Open Days.
Κερνάμε τον καφέ, το τσάϊ σας, το σπιτικό
γλυκό μας και μια πάνινη τσάντα για να βάλετε τα ψώνια σας!!!!
Σας περιμένουμε στα γραφεία της οργάνωσης
Λεμπέση 21 στο κέντρο της Αθήνας, κοντά στο σταθμό Μετρό Ακρόπολη
|
|
|
Το Πάντα διαβάζει...
© Εκδόσεις Παπαδόπουλος
Οι ομιλίες της Greta Thunberg που πράγματι
συγκλόνισαν τον κόσμο, και σίγουρα ενέπνευσαν ένα μεγάλο κίνημα νέων
και παιδιών αλλά και ενηλίκων που βγήκαν στους δρόμους να
διαμαρτυρηθούν για τη αδράνεια των παγκόσμιων ηγετών στη λήψη μέτρων
για την προστασία του κλίματος έγιναν τώρα βιβλίο με τίτλο "Η ζωή μας
είναι στα χέρια μας: Οι ομιλίες που συγκλόνισαν τον κόσμο".
To βιβλίο, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις
Παπαδόπουλος, προλογίζει η Θεοδότα Νάντσου, Επικεφαλής Πολιτικής του
WWF.
"Μπορεί μια Γκρέτα να διορθώσει τον κόσμο
και να βάλει τη διεθνή κοινότητα σε πορεία κλιματικής σωτηρίας; Δεν
ξέρω αν μπορεί, ξέρω όμως πως είναι μία από τις πιο δυνατές ελπίδες που
είχαμε ποτέ." γράφει η Θ. Νάντσου κι έχει δίκιο.
Δείτε και το ελληνικό κίνημα "Παρασκευές για το κλίμα", δείτε τους Extinction Rebellion,
και πολλά άλλα κινήματα που ενέπνευσε ή επέσπευσε η Γκρέτα.
|
|
|
Το Πάντα θέλει να
γεμίσει η χώρα τέτοια σχολεία!
© Image by Gerd Altmann from Pixabay
Μελέτη περιβάλλοντος με καλλιέργεια
λαχανόκηπου στο σχολείο, περίπατοι (με θέματα συγγραφείς, γλύπτες,
ιστορικά γεγονότα της γειτονιάς) συμβούλιο τάξης, αλληλογραφία με άλλα
σχολεία, σχολική εφημερίδα χαρακτηρίζουν -κυρίως- την παιδαγωγική
προσέγγιση της μεθόδου του διάσημου Γάλλου παιδαγωγού Celestin Freinet, που έχουν επιλέξει και εφαρμόζουν
εκατοντάδες νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα.
Η συνεργασία μεταξύ των μαθητών, η σύνδεση
θεωρίας και πρακτικής μέσα από την παραγωγή και την προσφορά υπηρεσιών,
η συμμετοχή των μαθητών στις αποφάσεις της τάξης, η ισότητα, η ελεύθερη
έκφραση, η επαφή με την κοινότητα και τη γειτονιά αποτελούν τον κορμό
της μεθόδου. Επίσης, σημαντικό ρόλο παίζει η τεχνολογία, όπως η
τυπογραφία, το ραδιόφωνο, ο κινηματογράφος και κάθε είδους εργαλεία.
Κάθε παιδί αναγνωρίζεται σαν ξεχωριστή προσωπικότητα και ο ρόλος του
εκπαιδευτικού συνίσταται κυρίως στο να βοηθήσει τους μαθητές να βρουν
οι ίδιοι τον δρόμο της γνώσης, αντί του συμβατικού δασκάλου-αυθεντία.
Στο μπαλκόνι, έξω από την τάξη της β'
δημοτικού στο 35ο δημοτικό σχολείο Αθηνών, μεγάλωσαν τη χρονιά που
πέρασε κολοκυθιές, κρεμμύδια, καρύδια, πατάτες, ντομάτες, δυόσμος,
στάρι, αλόη, χαμομήλι, μουσμουλιά. Οι μαθητές προμηθεύονται βαρέλια από
τη γειτονιά, ανοίγουν τρύπες, βάζουν κομπόστ, που οι ίδιοι έχουν
προετοιμάσει, περιγράφει ο δάσκαλός τους, Μπάμπης Μπαλτάς. Παράλληλα,
οι μαθητές έχουν «υιοθετήσει» και φροντίζουν ανά τακτά χρονικά
διαστήματα ένα μποστάνι στο γειτονικό πάρκο Ναυαρίνου.
Στο 21ο Νηπιαγωγείο Αθηνών τα παιδιά φύτεψαν
δυο παρτέρια: ένα με λαχανικά και ένα με αρωματικά φυτά. Παραδίπλα,
στην κουζίνα του νηπιαγωγείου μέσα στη χρονιά τα παιδιά μαγείρευαν με
τη νηπιαγωγό Νίκη Κοκκινοπλύτη τα κηπευτικά τους, έκαναν σαλάτες και
έτρωγαν όλοι μαζί. Το πότισμα, η φροντίδα, η παρακολούθηση της
ανάπτυξής τους και ο καθαρισμός του χώρου ήταν καθ' όλη τη διάρκεια του
έτους υπ' ευθύνη τους.
Η ερευνητική ομάδα Theodile του
Πανεπιστημίου Lille III στη Γαλλία διερεύνησε τα αποτελέσματα της
μεθόδου σε ένα σχολείο της Λιλ. Η βία μειώθηκε από τον πρώτο κιόλας
χρόνο λειτουργίας του σχολείου με τη συγκεκριμένη παιδαγωγική μέθοδο.
Μάλιστα, κατά το δεύτερο και τρίτο χρόνο, μειώθηκε το επίπεδο ανοχής
της βίας από τους μαθητές. Ο σεβασμός τόσο προς τον
δάσκαλο όσο και προς τους κανονισμούς ήταν πολύ μεγαλύτερος σε σύγκριση
με την παραδοσιακή παιδαγωγική. Οι διαδικασίες του συμβουλίου της
τάξης, καθώς και το δικαίωμα λόγου που έχουν τα παιδιά στο σχολείο,
τους δίνουν την ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας (π.χ.
ενεργητική ακρόαση, επιχειρηματολογία) και τη δεξιότητα κριτικής σκέψης
και προβληματισμού, ενώ οι μαθησιακές δεξιότητες των παιδιών (π.χ.
έρευνα, αξιοποίηση μέσων μάθησης, τεχνικές στα μαθηματικά) βελτιώνονται
κατά πολύ.
Πηγη: ΑΠΕ-ΜΠΕ
|
|
|
|
|