Τεύχος
113,
Νοέμβριος 2020
|
|
|
Το
Πάντα γίνεται #Eat4Change (r) για να αλλάξει τον κόσμο
© Photo by Clark
Tibbs on Unsplash
Ένα νέο πρόγραμμα για τη διατροφή ετοιμάσαμε για τα μεγαλύτερα παιδιά
και συγκεκριμένα για μαθητές Λυκείου και Γ’ Γυμνασίου. Το πρόγραμμα
“Eat4Changers: Πώς θα γίνεις “Changemaker” για τη διατροφή, τη
βιοποικιλότητα και το κλίμα.” απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς μαθητών 15+
κι έχει στόχο την κινητοποίηση νέων για τη βιώσιμη διατροφή με σκοπό
την ανάληψη δράσης.
Εμείς ετοιμάσαμε για εσάς μια παρουσίαση και τη δομή του προγράμματος.
Το πρόγραμμα θα το τρέξετε οι ίδιοι στις τάξεις σας. Οι μαθητές θα
ανακαλύψουν τα χαρακτηριστικά των προσωπικοτήτων που τους εμπνέουν, θα
προσδιορίσουν τις δικές τους δεξιότητες που μπορούν να τους κάνουν
φορείς αλλαγής, θα μάθουν για τη σχέση διατροφής και κλιματικής αλλαγής
και θα εστιάσουν στην βιωσιμότητα της κατανάλωσης κρέατος.
Και μετά από τη θεωρία έρχεται η πράξη. Όσοι από τους μαθητές σας
ενδιαφέρονται καλούνται να σχηματίσουν ομάδα που θα αναλάβει δράση για
τη βιώσιμη διατροφή στο σχολείο. Οι δράσεις θα πρέπει να στοχεύουν σε
αλλαγή συμπεριφοράς κι όχι απλά σε ενημέρωση των συμμαθητών τους. Οι
ομάδες αφού αναλάβουν δράση θα μπορούν να έρθουν σε επαφή με τη
νεοσύστατη ομάδα νέων του WWF Ελλάς για αλληλεπίδραση και ιδέες για
κλιμάκωση των
δράσεων τους.
Εάν ενδιαφέρεστε να πραγματοποιήσετε το πρόγραμμα με τους μαθητές σας
(θυμίζουμε 15+) επικοινωνήστε μαζί μας στο m.symvoulidou@wwf.gr.
Στο μεταξύ απολαύστε ένα σύντομο βίντεο με τα βασικά μηνύματα για
μια
διατροφή που σέβεται τον πλανήτη, την υγεία μας και είναι κοινωνικά
δίκαιη.
Το πρόγραμμα Eat4Change πραγματοποιείται με την χρηματοδοτική
υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το περιεχόμενό του αποτελεί
αποκλειστική ευθύνη του WWF Ελλάς και δεν αντικατοπτρίζει απαραίτητα
τις θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
#Eat4Change
|
|
|
Το Πάντα
γνωρίζει την Προστατευόμενη Περιοχή της Γυάρου
© WWF Ελλάς
Μέσα από ένα διαδικτυακό μάθημα με το
WWF οι μαθητές (ηλικίας 8+) θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν για το παράδειγμα της
Γυάρου ως Θαλάσσια Προστατευόμενη Περιοχή (ΘΠΠ) παρακολουθώντας ένα
εικοσάλεπτο ντοκιμαντέρ και συνομιλώντας ζωντανά με την ομάδα πεδίου
πεδίου του WWF Ελλάς, είτε από τα γραφεία μας στη Σύρο, είτε από το
πεδίο στη Γυάρο.
Από το 2013 με μια σειρά
εταίρους και φορείς το WWF Ελλάς δουλεύει στην περιοχή της Γυάρου, με
στόχο να δημιουργήσει μία πρότυπη ΘΠΠ με σεβασμό στις ανθρώπινες
δραστηριότητες της περιοχής και το περιβάλλον. Η Γυάρος αποτελεί μέρος
του δικτύου Natura 2000, αφού φιλοξενεί το 12% του παγκόσμιου πληθυσμού
της Μεσογειακής φώκιας, καθώς και μοναδικούς θαλάσσιους οικοτόπους όπως
ποσειδωνίες και τραγάνες. Για πρώτη φορά στη χώρα μας, τα διαχειριστικά
μέτρα έχουν σχεδιαστεί από κοινού με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς
(αλιείς, τοπική αυτοδιοίκηση, Πολιτεία, ερευνητικά ινστιτούτα,
αναπτυξιακοί φορείς, πανεπιστήμια και ΜΚΟ), βάσει των αρχών της
οικοσυστημικής προσέγγισης και της θαλάσσιας χωροταξίας, αποτελώντας
ένα θετικό παράδειγμα για άλλες σημαντικές θαλάσσιες περιοχές στη
Ελλάδα και τη Μεσόγειο. Ως αποτέλεσμα, τον Ιούλιο του 2019, η Γυάρος
θεσμοθετήθηκε κι επίσημα από το ελληνικό κράτος ως Θαλάσσια
Προστατευόμενη Περιοχή.
Σήμερα μια τριμελής ομάδα από στελέχη
του WWF Ελλάς, συνεχίζει την επιτήρηση της ΘΠΠ μεταβαίνοντας
καθημερινά στη Γυάρο με το φουσκωτό σκάφος του WWF. Αξιοποιούν ένα
ραντάρ, μια στρατιωτική κάμερα και δύο drone προκειμένου όχι μόνο να
αποτρέψουν την παράνομη αλιευτική δραστηριότητα, αλλά και να μελετήσουν
το χερσαίο και θαλάσσιο περιβάλλον σε συνεργασία με άλλα ερευνητικά
κέντρα και ΜΚΟ.
Αν επιθυμείτε να κλείσετε ένα μάθημα
(προς το παρόν διαθέσιμες μόνο Παρασκευές πρωί) συμπληρώστε εδώ τη φόρμα προκράτησης αφήνοντας στα
σχόλια μαζί με το όνομα σας (με το οποίο θα κάνετε την προκράτηση) το
όνομα του Σχολείου σας και ένα email επικοινωνίας. Εφόσον οι συνάδελφοι
αποδεχτούν το αίτημα σας θα σας σταλεί πρόσκληση για μάθημα μέσω zoom.
Θυμηθείτε επίσης ότι υπάρχει έτοιμο εκπαιδευτικό υλικό που μπορείτε να
δουλέψετε με την τάξη σας
|
|
|
Το Πάντα
μαθαίνει για τη φωτιά και τα δάση
© WWF
Ελλάς
Εμείς, μικροί και μεγάλοι, είμαστε αυτοί που πρέπει να κάνουμε την
πρόληψη των δασικών πυρκαγιών πράξη. Όσο παράξενο και αν ακούγεται, ο
άνθρωπος ευθύνεται για το 90% των δασικών πυρκαγιών (από αμέλεια ή
πρόθεση). Οι περισσότερες πυρκαγιές εκκινούν από αμέλεια και για αυτό
είναι πρώτα δική μας ευθύνη να ξέρουμε τι θα κάνουμε. Αν και οι
πυρκαγιές είναι ένα φυσικό φαινόμενο, η κλιματική αλλαγή αυξάνει ήδη
την ένταση και την έκταση τους, σε όλο τον κόσμο. Ακόμα και μεγάλες
χώρες, με χιλιάδες δασοπυροσβέστες, πυροσβεστικά οχήματα και αεροπλάνα
δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις πυρκαγιές. Γιατί; Κάθε καλοκαίρι
χιλιάδες στρέμματα δάσους καίγονται. Όμως κάθε χρόνο η συζήτηση
επικεντρώνεται στα μέσα και τρόπους κατάσβεσης των πυρκαγιών. Ελάχιστα
μιλάμε για το πιο σημαντικό τρόπο «κατάσβεσης» της φωτιάς: την
πρόληψη.
Μαζί θα μάθουμε να είμαστε ενεργοί
πολίτες και πως θα συμμετέχουμε στην πρόληψη. Θα εντοπίσουμε τις
αιτίες, να αναλύσουμε το πρόβλημα και να γίνουμε ένα βασικό κομμάτι στο
παζλ της λύσης. Το διαδικτυακό μάθημα απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 10
ως 14 ετών (Ε’-ΣΤ’ Δημοτικού και Γυμνάσιο). Στόχος του είναι να μιλήσει
για τη σημασία της πρόληψης και την μείωση των περιστατικών δασικών
πυρκαγιών.
Μαζί σας στο διαδικτυακό μάθημα ««Η φωτιά σε αφορά: Πρόσεχε τι
κάνεις/Πρόσεχε γύρω σου» θα βρίσκεται ο Ηλίας Τζηρίτης, συντονιστής
τοπικών δράσεων του WWF Ελλάς. Το μάθημα συνδέεται με τα εξής μαθήματα:
μαθηματικά, στατιστική, γλώσσα, γεωγραφία, φυσικά, κοινωνική και
πολιτική αγωγή, θεατρική αγωγή.
Διάρκεια μαθήματος 45’. Μέρες και ώρες διεξαγωγής κατόπιν συνεννόησης.
Επικοινωνία: Ηλίας Τζηρίτης, Συντονιστής Τοπικών Δράσεων/Χερσαίο
Πρόγραμμα WWF Ελλάς, 210-3311988 (εσωτ.407), e.tziritis@wwf.gr.
To εκπαιδευτικό υλικό για το πρόγραμμα θα το βρείτε εδώ.
|
|
|
Το Πάντα
ανησυχεί για τη βιοποικιλότητα στην Ευρώπη
© WWF
Η προηγούμενη εβδομάδα ξεκίνησε με απογοητευτικά νέα για τη διατήρηση
της βιοποικιλότητας στην Ευρώπη, καθώς η δημοσίευση από τον Ευρωπαϊκό
Οργανισμό Περιβάλλοντος της Έκθεσης για την κατάσταση της φύσης
κατέδειξε ότι η πρόοδος που συντελέστηκε κατά την τελευταία εξαετία
είναι κάθε άλλο παρά ικανοποιητική. Ωστόσο, η εβδομάδα τελείωσε με ένα
ελπιδοφόρο μήνυμα: το Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής
Ένωσης (ΕΕ) ενέκρινε τη νέα Ευρωπαϊκή Στρατηγική για τη βιοποικιλότητα
μέχρι το 2030, από την αποτελεσματική εφαρμογή της οποίας θα εξαρτηθεί
σε μεγάλο βαθμό κατά πόσο η ΕΕ θα καταφέρει να αντιμετωπίσει επαρκώς
την απώλεια βιοποικιλότητας. Πρόκειται για ένα κρίσιμο ευρωπαϊκό
στοίχημα, ενώ εξίσου κομβικές είναι οι προκλήσεις που αφορούν τη χώρα
μας.
Η έκθεση περιλαμβάνει ενδιαφέροντα στοιχεία για την Ελλάδα. Σχετικά με
τους οικοτόπους, η έκθεση αναφέρει ότι μόνο οι μισοί (48,31%) από τους
τύπους οικοτόπων που αξιολογήθηκαν κατά την περίοδο 2012-2018 έχουν
ικανοποιητική κατάσταση διατήρησης. Πιο απογοητευτική, είναι η εικόνα
για τα προστατευόμενα είδη. Από τα είδη που αξιολογήθηκαν, μόλις 35,02%
έχουν ικανοποιητική κατάσταση ενώ 42,42% έχουν ανεπαρκή και 12,46%
κακή. Σε ό,τι αφορά τις πιέσεις, η έκθεση αναφέρει ως σημαντικότερες
για την Ελλάδα τη γεωργία και τις οικιστικές, εμπορικές, βιομηχανικές
και τουριστικές υποδομές.
Πέρα όμως από τις όποιες στρατηγικές και μέτρα σε Ευρωπαϊκό και Εθνικό
επίπεδο είναι η ώρα όλοι μας να περάσουμε από τα λόγια στις πράξεις. Κι
εμείς στην εκπαιδευτική κοινότητα έχουμε στα χέρια μας ένα πολύ δυνατό
όπλο: τη δυνατότητα να διαμορφώσουμε την γνώση, την άποψη και κυρίως τη
συμπεριφορά των επόμενων γενεών όσον αφορά τη διατήρηση της
βιοποικιλότητας. Εμπνευστείτε λοιπόν βλέποντας αυτό το βίντεο, μιλήστε
στα παιδιά, παίξτε μαζί τους, συζητήστε.
Για τα παιδιά του νηπιαγωγείου σας
προτείνουμε το απλό και διασκεδαστικό ράλι της χελώνας καρέτα καρέτα και
τις χειροτεχνίες
με απειλούμενα ζώα.
Για τα παιδιά δημοτικού μπορείτε να δουλέψετε το υλικό μας για το Ζωντανό Πλανήτη ή
τις δραστηριότητες από το πακέτο μας «Περιβαλλοντική
Εκπαίδευση στο Δημοτικό Σχολείο»
Για τα παιδια γυμνασίου και λυκείου που κάνετε εξ’αποστάσεως εκπαίδευση
η ιδανική λύση είναι να παίξουν τον Γύρο του κόσμου σε 80 ερωτήσεις,
που πλέον είναι διαθέσιμος σε ελληνικά και αγγλικά (αρα μπορειτε να το
δουλέψετε και στα τμήματα αγγλικών η τα φροντιστήρια ξένων γλωσσών). Αν
μάλιστα το κάνουν κέφι μπορείτε να τους βάλετε να διαγωνιστούν μεταξύ
τους και να βγάλετε πρωταθλητή τάξης όποιον μαζέψει τους περισσότερους
πόντους (μπορούν να σας στέλνουν ένα print screen αν δεν καταφέρουν να
μπουν στη δεκάδα).
Περισσότερο ενημερωτικό υλικό θα βρείτε εδώ.
Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.
|
|
|
Το Πάντα
διαβάζει…
© Εκδόσεις
Καλειδοσκόπιο/
… το Αλφαβητάρι της ζωής. Ένα αλφαβητάρι, μια μεγάλη ακροστιχίδα, από
το Α ως το Ω, που αντιστοιχεί σε κάθε γράμμα της ελληνικής αλφαβήτου
ένα παγκόσμιο περιβαλλοντικό ζήτημα, γραμμένο σε τρεις γλώσσες:
ελληνικά, αραβικά και φαρσί.
Ο στόχος είναι διπλός. Αφενός να προσφέρει ένα μικρό βοήθημα στα παιδιά
που έρχονται από τις χώρες που μαστίζονται από τον πόλεμο και
προσπαθούν να επιβιώσουν, να μάθουν ελληνικά και να
επικοινωνήσουν. Αφετέρου να δημιουργήσει μια κοινή γλώσσα για
όλους, ένα λεξιλόγιο που οφείλουμε όλοι να γνωρίζουμε αν θέλουμε να
μοιραστούμε ειρηνικά τον κόσμο μεταξύ μας και με τους άλλους ζωντανούς
οργανισμούς.
Η πανδημία που ζούμε υπογραμμίζει την αναγκαιότητα να μοιραστούμε όλα
τα έθνη μια κοινή γλώσσα: αυτή της προστασίας της φύσης. Όσο αγνοούμε
λέξεις όπως «οικοσύστημα», «ισορροπία», «βιοποικιλότητα» τόσο θα
επεκτείνουμε αλόγιστα την αυτοκρατορία μας εις βάρος των άλλων ενοίκων
της Γης. «Ο καθένας στη θέση του», υπαγορεύει ο νόμος της φύσης. Ο
εκδιωχθείς όμως θα μεταφέρει και τις αρρώστιες του μαζί. Και τότε…
Κι αν όλα αυτά μοιάζουν περίπλοκα και δύσκολα, ας ξεκινήσουμε από τα
απλά. Από το Άλφα, για την Ανακύκλωση. Η φύση είναι ένα μεγάλο
εργοστάσιο ανακύκλωσης. Τίποτα δεν περισσεύει, τίποτα δε ρυπαίνει.
Ως το Ωμέγα θα έχουμε βουτήξει στους ωκεανούς, θα έχουμε γλιστρήσει
στους πάγους των πολικών περιοχών και θα έχουμε αλλάξει συνήθειες ώσπου
να πούμε ΑΒΔΕΖΗΘΙΚΛΜΝΞΟΠΡΣΤΥΦΧΨΩ!
Ύστερα θα σκεφτούμε πως είμαστε μονοδιάστατοι και βαρετοί. Γιατί ο
κόσμος δεν διαβάζεται πάντα από τα αριστερά στα δεξιά. Αλλά και
αντίστροφα. Κι έτσι θα διαβάσουμε και τις άλλες γλώσσες του βιβλίου
χωρίς να καταλαβαίνουμε γρι! Στην αρχή. Γιατί σιγά σιγά θα αναδυθεί το
δάσος, η θάλασσα, ο αέρας και ο ήλιος μέσα από το άγνωστο κείμενο. Οι
εικόνες δίνουν την ερμηνεία.
Το βιβλίο αυτό είναι καρπός συλλογικής προσπάθειας. To έγραψε η Ελένη
Σβορώνου, το πίστεψε το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού (και η
παιδαγωγική του ομάδα ανέλαβε να το δοκιμάσει στην πράξη, στα
εκπαιδευτικά προγράμματα του Δικτύου), το εικονογράφησε ο Βασίλης
Χατζηρβασάνης, το μετέφρασε στα φαρσί ο Aman Nazari και στα αραβικά ο
Hesham Omar και το επιμελήθηκε ο Δημήτρης Παπακώστας. Τη γραφιστική
επιμέλεια ανέλαβε ο Δημήτρης Χαλκιόπουλος. Τις δραστηριότητες
για τους εμψυχωτές και εκπαιδευτικούς έγραψε η Κούλα Πανάγου μαζί με
τους συνεργάτες εθελοντές του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού,
Στέλλα Κυριάκου και Κατερίνα Σταυροπούλου. Το εισαγωγικό σημείωμα στις
δραστηριότητες έγραψε η καθηγήτρια Λήδα Στεργίου. Την έκδοση υποστήριξε
το Ίδρυμα Α.Κ. Λασκαρίδη και οι εκδόσεις Καλειδοσκόπιο έφτιαξαν ένα
ακόμη βιβλίο με μεράκι και άποψη για τον κόσμο μας.
|
|
|
Το Πάντα
στην πιο…άγρια τάξη
© WWF
Τώρα που τα μαθήματα για τα γυμνάσια και τα λύκεια θα γίνονται εξ
’αποστάσεως είναι μια ευκαιρία να δουλέψετε μαζί τους το πολύ πλούσιο
υλικό του Wild Classroom που σας προσφέρει
το WWF(στα αγγλικά) για να εξερευνήσουμε μαζί τον κόσμο γύρω μας.
Εδώ θα βρείτε σχέδια δραστηριοτήτων
για διάφορα θέματα αλλά και βιβλιοθήκη μαθημάτων με οδηγούς
εκπαιδευτικών και δραστηριότητες για τα απειλούμενα ζώα. Τέλος θα έχετε
την ευκαιρία να δείτε βίντεο ή να παρακολουθήσετε σεμινάρια με
επιστήμονες του WWF στο πεδίο.
|
|
|
`
|
|