WWF newsletter


Τεύχος 17, Οκτώβριος 2011

θέματα

 

Καλή σχολική χρονιά!

Είμαι η Ελένη Σβορώνου, υπεύθυνη περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του WWF Ελλάς. Μαζί με την ομάδα μου, προετοιμαζόμαστε πυρετωδώς για μία ακόμη σχολική χρονιά…

Μέσα από τις δράσεις περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που σχεδιάζουμε και υλοποιούμε σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς σε όλα τα σχολεία της χώρας, ενημερώνουμε, ευαισθητοποιούμε και εκπαιδεύουμε τους αυριανούς πολίτες για το περιβάλλον.

Πέρυσι, καταφέραμε πολλά με τα χιλιάδες παιδιά, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς που μας αγκάλιασαν σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Για να συνεχίσει όμως να "βγαίνει η εξίσωση" και να προσθέσουμε ακόμη περισσότερα, χρειαζόμαστε και τη δική σας υποστήριξη…

Σας ευχαριστώ και καλή σχολική χρονιά!

Με τις ευχές των παιδιών για το σπίτι και τη γειτονιά των ονείρων τους...

Ζητήσαμε από τα παιδιά, μετά από ένα εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα, να γράψουν μια ευχή για το σπίτι και τη γειτονιά των ονείρων τους.

"Να είχε πολλά λουλούδια"
"Να κάνουμε οικονομία στην ενέργεια"
"Η παιδική χαρά της γειτονιάς να μην είναι τόσο βρώμικη"
"Το σπίτι μας να είναι όμορφο"
"Θα ‘θελα να ζω σε ένα ροζ σπίτι με καρδούλες"
"Εύχομαι το σπίτι μου να ήταν ήσυχο"
"Να κατεδαφιστούν όλα τα αυθαίρετα"
"Θέλω να είχε μια λίμνη"
"Θέλω το σπίτι μου να λειτουργεί με φως"
"Το σπίτι μου θα ήθελα να είναι ευχάριστο"
"Να έχουν ένα ωραίο σπίτι τα ψάρια"
"Εύχομαι να μην υπάρχει φτώχεια"
"Εύχομαι το καινούργιο μου σπίτι να ‘χε καλοριφέρ"
"Θα ποτίζω τα λουλουδάκια και τα δέντρα"
"Να υπάρχουν πιο πολλά δέντρα και λουλούδια"
"Να παίρνω το ποδήλατο πιο συχνά"
"Να είναι φωτεινό"
"Θα ήθελα να υπήρχαν περισσότερο πράσινο και φως και όχι τσιμέντο και να είχα ένα όμορφο καθαρό σπίτι"
"Να είχε πολλά παράθυρα και μια πηγή ενέργειας»
"Αυτοκίνητα με ηλιακή ενέργεια"
"Να κάνουμε οικονομία στο ρεύμα"
"Να έχουν κι οι πολικές αρκούδες ένα σπίτι"
"Το σπίτι μου θέλω να είναι πλούσιο"
"Το σπίτι μας να είναι πολύ μικρό"
"Εμένα μου αρέσει η οικογένειά μου"
"Θα φυτέψω 100 δέντρα και δε θα σπαταλώ νερό"
"Εύχομαι στο μέλλον όλα να λειτουργούν με ηλιακή ενέργεια"
"Να μην υπήρχε καυσαέριο"
"Θα ήθελα το σπίτι μου να είχε παράθυρα, αυλή, πόρτες και κάδους ανακύκλωσης"

Οικονομία και οικολογία φυσικά: η νέα μας εκστρατεία...

Μια νέα εκστρατεία που θα μας καθοδηγήσει στα μυστικά της εξοικονόμησης ενέργειας και θα μας δώσει την αφορμή για μια σειρά από δράσεις, οι οποίες θα αποφέρουν μεγάλα κέρδη για το πορτοφόλι μας και το περιβάλλον. Μειώνουμε τα έξοδά μας, προστατεύοντας το περιβάλλον! Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της εκστρατείας μας Economy.

Διαβάστε με τους μαθητές σας τις ενεργειακές περιπέτειες του πάντα και πώς εξοικονόμησε πολλά ευρώ. Συνδυάζεται άριστα με το μάθημα των Μαθηματικών!

Παίξτε με τους μαθητές σας στην αίθουσα πληροφορικής το παιχνίδι υπολογισμού του οικολογικού σας αποτυπώματος.

Και μάθετε περισσότερα για τα φωτοβολταϊκά.

Το Πάντα θα βρίσκεται...

Στα Μεστά Χίου, στις 5 Οκτωβρίου, σε διεθνή συνάντηση για άριστες πρακτικές στην εκπαίδευση.

Στη Χαλκίδα, στις 8 Οκτωβρίου για εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα την υπερκατανάλωση.

Στην Ξάνθη, στις 10 και 11 Οκτωβρίου για εκπαιδευτικά προγράμματα με θέμα την εξοικονόμηση ενέργειας και την υπερκατανάλωση και με σεμινάριο εκπαιδευτικών για σχεδιασμό προγραμμάτων σε εξωτερικούς χώρους.

Στην Κω, στις 22 και 23 Οκτωβρίου με εκπαιδευτικά προγράμματα για την υπερκατανάλωση.

Το Πάντα φιλοσοφεί...

"Η εκπαίδευση είναι αυτό που μένει όταν ξεχάσεις όλα όσα έχεις μάθει στο σχολείο." Αλμπέρτος Αϊνστάιν

Στους μαθητές βέβαια τονίζουμε ότι πρέπει να πρώτα να τα μάθεις, για να μπορέσεις να τα ξεχάσεις στη συνέχεια!

Το Πάντα σας συστήνει τους εθελοντές του...

"Είμαι φοιτήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Στο πλαίσιο του προγράμματος ΔΑΣΤΑ (διευρυμένης μάθησης) του Πανεπιστημίου παρακολούθησα ένα σεμινάριο στην Αθήνα από τις υπεύθυνες της Π.Ε. του WWF Eλλάς, έτσι ώστε να είμαι σε θέση να εργαστώ ως εθελόντρια διδάσκοντας σε σχολεία για τη δράση και τις ενέργειες της οργάνωσης.

Μετά από τη μελέτη του υλικού της οργάνωσης και το σχεδιασμό ενός διδακτικού σεναρίου, ήρθε η πρώτη μου επαφή με τις σχολικές τάξεις δημοτικού σχολείου. Προσπαθούσα να είναι ξεκάθαρα στα παιδιά τα μηνύματα που ήθελα να τους περάσω, τα οποία ήταν, εκτός από τη χρησιμότητα και τη δουλειά του WWF, η σημασία της ατομικής προσπάθειας στην προστασία του πλανήτη. Επιπλέον, ήθελα τα παιδιά να γνωρίσουν τα ζώα που απειλούνται με εξαφάνιση και τον τρόπο με τον οποίο η ζωή στον κόσμο λειτουργεί σαν αλυσίδα. Τα παιδιά έδειχναν να κατανοούν τη σχέση της αλυσίδας και ήταν αρκετά ευαισθητοποιημένα για το θέμα των ζώων. Το επόμενο στάδιο μετά την ευαισθητοποίηση και κατανόηση των προβλημάτων (μέσα από την εξήγηση των αιτιών ) ήταν να συζητήσουμε τις λύσεις που θα μπορούσαμε να προσφέρουμε για τη σωτηρία του πλανήτη.

Το θέμα που συζήτησα μόνο με τις μεγάλες τάξεις πιο αναλυτικά ήταν ο εθελοντισμός. Ειδικά με το τμήμα της Στ’ δημοτικού, το ενδιαφέρον των παιδιών ήταν πολύ μεγάλο και τα περισσότερα ήξεραν τι σημαίνει εθελοντισμός. Όταν τα ρώτησα αν θα ήθελαν να γίνουν εθελοντές δεν υπήρχε κανείς με αρνητική απάντηση. Όλοι το θεώρησαν πολύ σημαντικό να είναι κάποιος εθελοντής και να προσφέρει εργασία αφιλοκερδώς.

Υπήρξαν αρκετά πράγματα που μου έκαναν εντύπωση, πολλές απαντήσεις των παιδιών τόσο στη συζήτηση στην τάξη όσο και στα φύλλα αξιολόγησης. Π.χ.
Ερώτηση: Πώς μπορούμε να προστατέψουμε την πολική αρκούδα;
Απάντηση: Μπορούμε να φτιάξουμε πυραύλους, να μαζέψουμε όλες τις πολικές αρκούδες που υπάρχουν στον πλανήτη και να τις στείλουμε στον πιο παγωμένο πλανήτη!

Μέσα από τη συζήτηση έπρεπε να καταλάβουν τα παιδιά τη σημασία της διατήρησης των ειδών στο φυσικό τους βιότοπο. Έπρεπε κατανοήσουμε το αλληλένδετο των μορφών ζωής στη Γη. Γενικότερα τα παιδιά μπήκαν στο νόημα της προστασίας του περιβάλλοντος για τη σωτηρία του πλανήτη και κατ’ επέκταση και όλων των οργανισμών που ζουν σ αυτόν. Και αυτό μου το έδειξαν στην αξιολόγηση. Έπρεπε να φανταστούν ότι μεταμορφώνονται σε ζωάκια και ότι απειλείται η ζωή τους. Αυτό που ήταν ευδιάκριτο σε όλα τα γραπτά ήταν ο θυμός των παιδιών αλλά και η κοινότυπη (αλλά και σωστή) φράση πως ό,τι δεν θέλεις να σου κάνουν δεν πρέπει κι εσύ να το κάνεις στους άλλους .Έτσι έγραφαν τα περισσότερα παιδιά τη φράση "εσένα θα σου άρεσε να σου κατέστρεφα το σπίτι σου; Γιατί το κάνεις στο δικό μου;" Εν κατακλείδι, η εργασία μου ως εθελόντρια του WWF νομίζω πως ήταν από τις καλύτερες εμπειρίες που είχα! Όποιος το έχει δοκιμάσει νομίζω πως με καταλαβαίνει!"

Σοφία Καράνη

Ευχαριστούμε πολύ τη Σοφία, ήταν χαρά μας η συνεργασία μαζί της. Ελπίζουμε να εμπνευστούν και άλλοι φοιτητές παιδαγωγικών ή άλλων σχολών να κάνουν την πρακτική τους στην Π.Ε.

To Πάντα προτείνει έναν περίπατο στην οικολογική πόλη...

Ένα πρωτότυπο εργαστήριο για μια πόλη μηδενικών εκπομπών άνθρακα προτείνουμε για τους μαθητές αλλά και τους εκπαιδευτικούς. Με χρήση πολύ απλών μοντέλων και μακετών που μπορείτε να κατασκευάσετε στην τάξη με τους μαθητές, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τη λογική των φωτοβολταϊκών συστημάτων και της βιοκλιματικής σχεδίασης.

Ας ξεκινήσουμε από… έναν νερόμυλο, ένα ηλιακό αυτοκίνητο και μια ηλιακή βάρκα. Τι λέτε να συμβεί όταν τα τοποθετήσουμε σε σημείο που έχει ηλιοφάνεια; Οι μαθητές διατυπώνουν υποθέσεις για την πιθανή κίνηση του αυτοκινήτου, του έλικα της βάρκας ή του μύλου. Τι είναι αυτό που θα δώσει κίνηση στα αντικείμενα αυτά; Εστιάζουμε στα φωτοβολταϊκά. Βγαίνουμε στον ήλιο, οι μαθητές κρατάνε τα αντικείμενα και διαπιστώνουν πόσο γρήγορα κινούνται όλα μόλις φορτιστούν από τον ήλιο. Διατυπώνουμε υποθέσεις για το πώς μπορεί να μετατρέπεται η ηλιακή ενέργεια σε κινητική. Δείχνουμε το εσωτερικό του μύλου και εξετάζουμε τη μπαταρία.

Στα μικρά παιδιά αφηγούμαστε ένα παραμύθι με τον Φωτoνιούλη και τον Ηλεκτρονιούλη (γραμμένο από τον εθελοντή μας Γιώργο Τσακίρη) για τη μετατροπή της ηλιακής ενέργειας σε ηλεκτρική. Τα μεγάλα αξιοποιούν τις γνώσεις Φυσικής για να εξηγήσουν τη μετατροπή.

Πίσω στην τάξη, "περιδιαβαίνουμε" στη βιοκλιματική πόλη. Για το WWF, o εθελοντής μας Γιώργος Χατζηκόμνου, 17 ετών, σχεδίασε μια μακέτα που αναπαριστά μια γειτονιά με ένα σχολείο και δυο σπίτια με φωτοβολταϊκά. Εσείς μπορείτε να σχεδιάσετε με τα παιδιά μια μακέτα που να αναπαριστά ένα απλό μοντέλο της γειτονιάς τους. Το σχολείο έχει ταρατσόκηπο, στο λόφο μπορεί να εγκατασταθεί ένα αιολικό πάρκο και το νερό του ποταμού να αξιοποιηθεί για ένα μικρό υδροηλεκτρικό φράγμα. Μπορεί αυτή η πόλη λοιπόν να είναι ενεργειακά αυτόνομη με ενέργεια που προέρχεται από τον ήλιο, τον αέρα, το νερό και τη γεωθερμία; Σχολιάζουμε τα παθητικά συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας. Ποιος είναι ο σωστός προσανατολισμός των κτιρίων; Τα σπίτια και το σχολείο είναι αποσπώμενα. Οι μαθητές, αφού ορίσουν τα σημεία του ορίζοντα καλούνται να σκεφτούν προς τα πού πρέπει να στρέψουν τα κτίρια ώστε να αξιοποιούν την ηλιακή ενέργεια στο μέγιστο και να διατηρούνται ζεστά το χειμώνα και δροσερά το καλοκαίρι. Βήμα βήμα σχεδιάζουμε με τους μαθητές την πόλη μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Με τη σοφία των παλιών και την τεχνολογία των σύγχρονων αρχιτεκτόνων.

Προς το παρόν όμως ζούμε σε σπίτια και γειτονιές που δεν είναι και τόσο σοφά σχεδιασμένα. Ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε στην καθημερινή μας ζωή στο σπίτι. Ρίξτε το ζάρι…το παιχνίδι αρχίζει. Φτιάξτε ένα επιδαπέδιο φιδάκι που στα τετράγωνά του θα υπάρχουν προτάσεις με πράγματα που κάνουμε στο σπίτι και είτε εξοικονομούν, είτε σπαταλούν ενέργεια. Όταν ο παίκτης πέφτει σε κάτι καλό που κάνει ο ένοικος του σπιτιού για το περιβάλλον, προχωρά. Όταν πέφτει σε σπατάλες (σπατάλη ενέργειας, νερού, παραγωγή σκουπιδιών), μένει στάσιμος ή επιστρέφει σε προηγούμενο τετράγωνο. Έτσι τα παιδιά μαθαίνουν απλά πράγματα που μπορούν να κάνουν για εξοικονόμηση φυσικών πόρων αλλά και οικονομικών πόρων, αφού μειώνονται οι λογαριασμοί του σπιτιού. Το Πάντα σας προτείνει για να πάρετε ιδέες το επιτραπέζιο παιχνίδι "Οικολογικό εικοσιτετράωρο" από το βιβλίο "Η οικολογία στο μαγνητικό τραπέζι" των εκδόσεων Καστανιώτη(μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις του βιβλίου πηγαίνει στο WWF για υποστήριξη των προγραμμάτων μας).

Τέλος εστιάζουμε στις ηλεκτρικές συσκευές του σπιτιού μας. Αν τυχόν χρειαζόταν να ζήσουμε με το ένα τρίτο από αυτές τι θα γινόταν; Ποιες είναι οι απολύτως απαραίτητες και ποιες καταναλώνουν περισσότερο ενέργεια; H δραστηριότητα αυτή έχει τίτλο "το Μέλλον της Πόλης μας" και διακλαδίζεται σε πολλά υποθέματα, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα της ομάδας. Ελάτε να χτίσουμε την πόλη του μέλλοντος και τον κόσμο της eco –νομίας και eco-λογίας. Αυτόν τον κόσμο, τον έχουμε ανάγκη.

Μπορείτε να καλέσετε το Πάντα στην τάξη σας για να δουλέψετε μαζί του κάποιες από τις παραπάνω δραστηριότητες . Επικοινωνήστε, για τη δραστηριότητα «το Μέλλον της Πόλης» στη διεύθυνση m.dedaki@wwf.gr και για τις άλλες δραστηριότητες στα n.coutava@wwf.gr, e.svoronou@wwf.gr.

Το Πάντα πηγαίνει σχολείο...

....και φυσικά εξοπλίζεται κατάλληλα με τα προϊόντα της νέας χαρτοσχολικής συλλογής WWF! Μολύβια, τετράδια, γόμες, ξύστρες, σχολικές τσάντες, σακίδια σε πολλά χρώματα: μπλε, ροζ, πράσινο, μαύρο... δημιουργούν μία ολοκληρωμένη συλλογή προϊόντων WWF που θα κρατήσει καλή παρέα στους μικρούς μας φίλους όλη τη φετινή σχολική χρονιά!

Σχέδια με το αγαπημένο μας Πάντα, μηνύματα για την κλιματική αλλαγή και τον ζωντανό πλανήτη που όλοι θέλουμε, δίνουν μία εναλλακτική άποψη στην καινούργια σχολική χρονιά...

Τρέξτε λοιπόν στο κοντινότερο βιβλιοπωλείο σας και επιλέξτε χαρτοσχολικά είδη WWF!

Το Πάντα διαβάζει...

Το βιβλίο για παιδιά της Αστρινής Λαζαρίνη και της 'Ελισάβετ Σπύρου Στων σκουπιδιών τη γειτονιά, έναν καιρό και μια φορά", σε εικονογράφηση της Νίκης Λεωνίδου, από τις εκδόσεις Ε. Ρώσση. Το θέμα δε διακρίνεται βέβαια για την πρωτοτυπία του, αλλά ο τρόπος γραφής κάνει τη διαφορά. Ήρωες είναι τα σκουπίδια, κονσέρβες, κουτιά, μπουκάλια, μια παλιά εφημερίδα και άλλοι ένοικοι του σκουπιδοτενεκέ. Η πλοκή δένεται γύρω από τον έρωτα ανάμεσα στον παραδοσιακό κάδο και τον κάδο ανακύκλωσης, τον Φαγανοσκουπίδη και την Ανακυκλωκαδούλα!

Η φωτογραφία του μήνα

© All photos, graphics and images on this site remain the copyright of WWF, unless otherwise noted, and should not be downloaded without prior permission.
© 1986 Panda symbol WWF; ® "WWF" and "living planet" are WWF Registered Trademarks.