Τεύχος 121, Οκτώβριος 2021


Μία πρόσκληση σε γεύμα-σεμινάριο!

© WWF Ελλας & Μαθαίνω Διατροφή

Όσοι θα δουλέψετε φέτος το θέμα ‘διατροφή’ στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων από την θεματική ενότητα Ζω καλύτερα- Ευ ζην, ή την βιώσιμη διατροφή από την ενότητα Φροντίζω το Περιβάλλον, αλλά και όσοι δουλεύετε το θέμα ανεξάρτητα, έχουμε να σας προτείνουμε μια νέα προσέγγιση από τη συνεργασία του WWF Ελλάς με τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό ‘Μαθαίνω Διατροφή’, μία ομάδα που μάχεται για μια πιο υγιεινή διατροφή στην Ελλάδα. Η πρόταση βασίζεται στο υλικό των δύο οργανισμών για την υγιεινή και την βιώσιμη διατροφή.

Γιατί το προτείνουμε; Γιατί σήμερα αφενός έχουμε απομακρυνθεί από τη μεσογειακή διατροφή και ο κανόνας είναι οι ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες, αφετέρου το σύστημα της τροφής μας ευθύνεται για το ένα τρίτο σχεδόν των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου παγκοσμίως, ενώ είναι η νούμερο ένα αιτία της απώλειας βιοποικιλότητας.

Σας καλούμε λοιπόν, τους εκπαιδευτικούς της Α’/θμιας εκπαίδευσης (νηπιαγωγούς και δασκάλους) στο διαδικτυακό σεμινάριο με τίτλο «Πρό(σ)κληση σε γεύμα» στις 15 Οκτωβρίου και ώρα 18.00 - 20.00.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής, θα προσπαθήσουμε να σας ταξιδέψουμε σε μία εκπαιδευτική εμπειρία, στηριγμένη στην πιο πρόσφατη διεθνή επιστημονική γνώση, παρουσιάζοντας τα βασικά σημεία που είναι απαραίτητα για την κατανόηση του θέματος, αλλά και σε μια σειρά εκπαιδευτικών εργαλείων που θα σας διευκολύνουν να ανταποκριθείτε στις απαιτήσεις των εργαστηρίων δεξιοτήτων και κυρίως να ενδυναμώσετε τους μαθητές σας να μπορούν να επιλέγουν προσεκτικά και υπεύθυνα την τροφή τους και να υιοθετήσουν έναν ισορροπημένο τρόπο διατροφής με στόχο την προστασία της υγείας τους και του περιβάλλοντος. Το σεμινάριο περιλαμβάνει:

  • Σύντομη παρουσίαση για την υγιεινή διατροφή και για τη σχέση της διατροφής με το περιβάλλον. 
  • Παρουσίαση του προγράμματος «Πρόσκληση σε γεύμα». 
  • Παιχνίδια από το υλικό του νέου προγράμματος. 
  • Τρόπους αξιοποίησης στα εργαστήρια δεξιοτήτων. 
  • Συζητήσεις με πρωτότυπους τρόπους διαδικτυακής διάδρασης και εξοικείωση με τα σχετικά εργαλεία.

Δηλώστε εγκαίρως συμμετοχή εδώ. Σας περιμένουμε!

Το πλήρες υλικό του προγράμματος Πρό(σ)κληση σε γεύμα θα μπορείτε να το βρείτε εδώ από τις 15/10 και μετά κάνοντας πρώτα σύνδεση και ακολουθώντας τις αναλυτικές οδηγίες που θα βρείτε εδώ.


Μια θέση στην ομάδα νέων...

© Photo by Kalman Nemet on Unsplash

Αν γνωρίζετε νέους και νέες 15-35 ετών που να θέλουν να δραστηριοποιηθούν για την κλιματική αλλαγή και να συμβάλουν στην αντιμετώπιση της με έναν ολοδικό τους τρόπο που θα περνάει από το στομάχι μας (!) καλέστε τους να συμμετέχουν στην ομάδα νέων του #ΕΑΤ4Change.

Το WWF Ελλάς συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Development Education and Awareness Raising Programme (DEAR), “Eat4Change (E4C): Mobilising youth for sustainable diets”. Μαζί με άλλες ευρωπαϊκές οργανώσεις. δίνουμε βήμα στους νέους να ενημερωθούν για τον αντίκτυπο της τροφής μας στον πλανήτη και ως ενεργοί πολίτες και ευσυνείδητοι καταναλωτές να συμβάλλουν στη βελτίωση των διατροφικών επιλογών όλων μας. 

Οι νέοι, μαζί με το WWF, θα δημιουργήσουν έναν πυρήνα σκέψης και πολλές δράσεις ενημέρωσης και κινητοποίησης για τους συνομηλίκους τους, τα σχολεία, τα πανεπιστήμια και το ευρύ κοινό και θα συνεργαστούν με τις αντίστοιχες ομάδες νέων άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Στόχος είναι να αναδείξουμε μαζί με ποιο τρόπο, ακολουθώντας μια διατροφή φιλική προς τον πλανήτη, θα συμβάλλουμε στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

Θα χαρούμε να λάβουμε τα αιτήματα συμμετοχής σε αυτή τη φόρμα έως 5 Οκτωβρίου.


Βρήκες τη δική σου παραλία;

© WWF Ελλάς

Η δράση για το πρόγραμμα «Υιοθέτησε μια παραλία», συνεχίζεται δυναμικά και αυτή τη σχολική χρονιά. Σχολεία και εθελοντικές ομάδες «υιοθετούν» την κοντινή τους παραλία και συμμετέχουν στη μεγαλύτερη citizen science δράση για την παρακολούθηση της παράκτιας ρύπανση αλλά και τον καθαρισμό παραλιών.

Από τον Μάιο του 2021, 15 σχολεία ήδη έχουν υιοθετήσει 15 παραλίες ανά την Ελλάδα και έχουν πραγματοποίηση τουλάχιστον μια δράση παρακολούθησης. Μέχρι στιγμής συνολικά έχουν πραγματοποιηθεί 66 καταγραφές και έχουν συλλεχθεί γύρω στα 55.000 απορρίμματα, με συνήθη ύποπτο τα πλαστικά (περίπου το 85% των συνολικών απορριμμάτων).

Φτιάξτε και εσείς με τους μαθητές σας μία ομάδα και γίνετε μέλος της παρέας μας.

Η διαδικασία είναι απλή. Πραγματοποιήστε τις τρείς ενδιαφέρουσες δραστηριότητες στην τάξη και διαβάστε για τον τρόπο λειτουργίας του προγράμματος εδώ και αναλάβετε δράση!

Για όλες τις λεπτομέρειες του προγράμματος επισκεφτείτε την ιστοσελίδα μας www.adoptabeach.wwf.gr.

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας στο adoptabeach@wwf.gr.


Οι δασικές πυρκαγιές στα εργαστήρια δεξιοτήτων

© Andrea Bonetti, WWF Ελλάς

Η φύση μας, ο πολιτισμός μας και η ζωή χιλιάδων συνανθρώπων μας απειλήθηκαν και απειλούνται από την τεράστια καταστροφή του φετινού καλοκαιριού. Οι μεγάλες πυρκαγιές σε Εύβοια, Πελοπόννησο, Αττική, Φθιώτιδα και στα νησιά μας, έχουν κάψει περισσότερα από 1 εκατομμύριο στρέμματα. Τριπλάσια από ό, τι ο μέσος όρος των καλοκαιριών των τελευταίων 20 ετών!

Ίσως είναι ευκαιρία να επαναφέρετε το θέμα των δασικών πυρκαγιών στην εκπαιδευτική διαδικασία μεσα από τα εργαστήρια δεξιοτήτων. Σας προτείνουμε τρεις παραλλαγές για να εστιάσετε στα δάση, τις δασικές πυρκαγιές και τον ρόλο όλων μας στην πρόληψή τους χρησιμοποιώντας αντίστοιχα τις 7 διδακτικές ώρες από την ενότητα Περιβάλλον και τις αντίστοιχες από την ενότητα Ενδιαφέρομαι κι ενεργώ.

  • Για παιδιά δημοτικού είναι ευκαιρία να ξαναθυμηθούμε το πακέτο το Μέλλον των Δασών. Μια παρουσίαση στην τάξη και 13 δραστηριότητες (μπορείτε να τις κάνετε όλες ή να επιλέξετε ανάλογα με την ηλικία των παιδιών, τα ενδιαφέροντά τους και το είδος των δασών της περιοχής σας) για πρώτη επαφή με το δάσος, κατανόηση των συνεπειών των δασικών πυρκαγιών αλλά και ιδέες για να γίνουν οι μαθητές σας ενεργοί πολίτες.
  • Για το δημοτικό και το γυμνάσιο μπορείτε επίσης να βρείτε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και στο έντυπο Δάση και Δασικές Πυρκαγιές από το πρόγραμμα Γνωρίζω, Συμμετέχω. Προστατεύω που είχαμε ετοιμάσει πριν 14 χρόνια για την Πάρνηθα αλλά δυστυχώς παραμένει επίκαιρη. Οι δραστηριότητες που περιλαμβάνει παρόλο που παρουσιάζονται για την περίπτωση της Πάρνηθας μπορούν να τροποποιηθούν για οποιαδήποτε άλλη δασική περιοχή από αυτές που φέτος δυστυχώς βρέθηκαν στο επίκεντρο της αγωνίας μας. 4 μικρές δραστηριότητες που ολοκληρώνονται σε μια διδακτική ώρα αντίστοιχα και μια πιο ειδική το «Φτιάχνουμε τη δική μας ιστορία» για τους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων όπου θα χρειαστεί να κάνουν κι επιτόπια επίσκεψη συνθέτουν το εργαστήρι δεξιοτήτων για το περιβάλλον.
  • Για τα μεγάλα παιδιά του δημοτικού και για το γυμνάσιο από το εκπαιδευτικό πακέτο Η φωτιά σε αφορά επιλέξτε τις δραστηριότητες 1, 3, 4, 5, 6, 9 και 10. Δείξτε στους μαθητές σας τον τρόπο να αξιολογούν τις πηγές τους, να συνθέτουν πληροφορίες, να καλλιεργούν κριτική σκέψη και το κυριότερο να μην μένουν αμμέτοχοι αλλά ως ενεργοί πολίτες να αποτελούν ζωντανό κομμάτι της κοινωνίας!

Η βιώσιμη διατροφή στα εργαστήρια δεξιοτήτων

© Photo by Brooke Lark on Unsplash

Το εκπαιδευτικό υλικό «Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης» εξοικειώνει τους μαθητές νηπιαγωγείου και δημοτικού με τα χαρακτηριστικά της βιώσιμης διατροφής με στόχο την υιοθέτηση διατροφικών συνηθειών που κάνουν καλό στην υγεία τους και στο περιβάλλον. Το υλικό έχει παραχθεί από το WWF Ελλάς σε συνεργασία με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και περιλαμβάνει Οδηγό με δραστηριότητες, Οδηγό για τον εκπαιδευτικό, Οδηγό για τους γονείς και επιπλέον υλικό (βίντεο για τους μαθητές, συνταγές βιώσιμης διατροφής για τους γονείς κλπ) που μπορείτε να βρείτε εδώ και στο Ψηφιακό Αποθετήριο της Πλατφόρμας 21, στις θεματικές ενότητες: Ζω καλύτερα-Ευ ζην και Φροντίζω το Περιβάλλον.

Για όσους ενδιαφέρονται να χρησιμοποιήσουν το υλικό στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, προτείνουμε παρακάτω ένα σχέδιο προγράμματος 7 εβδομάδων, με συγκεκριμένες επιλογές από αυτό:

Από τον Οδηγό Δραστηριοτήτων του προγράμματος ‘Υγιή παιδιά,υγιής πλανήτης’ χρησιμοποιήστε την πρώτη εβδομάδα, τη δραστηριότητα 2 (Μια μερίδα πλανήτη παρακαλώ) για να εισάγετε την έννοια του οικολογικού αποτυπώματος της τροφής μας. Η ιστορία ενός κόκκου ρυζιού και οι προτάσεις του θεατρικού παιχνιδιού θα βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν πώς η κρυμμένη ιστορία του φαγητού μας επιβαρύνει το περιβάλλον.

Την επόμενη εβδομάδα συνεχίστε με τη δραστηριότητα 3 (Ανθρώπινες πυραμίδες, νόστιμες και υγιεινές), όπου θα γνωρίσουν οι μαθητές την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής και τη σημασία της για την υγεία, αλλά και για τον πλανήτη, εφόσον πρόκειται για μία διατροφή χαμηλού οικολογικού αποτυπώματος.

Προχωρήστε στη δραστηριότητα 5 (Δεκατιανό εναντίον σνακ: 1-0!) και εστιάστε στο παιχνίδι της μπανάνας για να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία του τοπικού φαγητού, μέσα από το σχολικό σνακ. Αξιοποιήστε το βίντεο «Εποχικά και τοπικά φρούτα και μετά τη λαχανικά!» για να εμπεδώσουν την αξία επιλογής τοπικών τροφίμων για λιγότερη επιβάρυνση στο περιβάλλον από τα τροφοχιλιόμετρα.

Στη δραστηριότητα 6 (Κάθε πράγμα στον καιρό του…) οι μαθητές θα ανακαλύψουν με διασκεδαστικό τρόπο μέσα από το παιχνίδι ρόλων της ψαρόσουπας, πώς θα βοηθήσουν να αυξηθούν τα ψάρια στις θάλασσες, αποφεύγοντας τα νεαρά ψάρια (γόνο) που δεν έχουν πολλαπλασιαστεί. Δείξτε το βίντεο «Άσε το γόνο να γίνει γονιός».

Την 5η εβδομάδα συνεχίστε με την ίδια δραστηριότητα και παίξτε το παιχνίδι των τεσσάρων εποχών, όπου οι μαθητές θα μάθουν τη σημασία του να τρώνε εποχικά λαχανικά και φρούτα ώστε να αποφεύγουμε τα φυτοφάρμακα και τα λιπάσματα που έχουν επιπτώσεις και στην υγεία μας αλλά και στο περιβάλλον. Μπορείτε να αξιοποιήσετε και το βίντεο «Κάθε φρούτο στον καιρό του»

Στη δραστηριότητα 7 (Τρέξε, τρέξε μικρούλη), μέσα από ένα παιχνίδι με κάρτες υπερατού θα εξοικειωθούν με τα υγιεινά σνακ που δεν είναι επιβαρυντικά για το περιβάλλον (πολύ επεξεργασμένα, με φοινικέλαιο, συντηρητικά και συσκευασίες).

Την τελευταία εβδομάδα ολοκληρώστε με τη δραστηριότητα 8 (Όλος ο πλανήτης μέσα σε ένα χάμπουργκερ) όπου οι μαθητές θα μάθουν για τις επιπτώσεις της υπερβολικής κρεατοφαγίας στον πλανήτη και στην υγεία τους.

Με αυτό τον τρόπο θα έχετε θίξει με διασκεδαστικό τρόπο μέσα από παιχνίδια και οπτικό υλικό, τα βασικά περιεχόμενα της βιώσιμης διατροφής, που είναι πλέον μονόδρομος για μας και για τον πλανήτη μας.

Καλή σας όρεξη! ς


Το Πάντα σε μια μελισσοκοινωνία

© Ola Jennersten, WWF Sweden

Θα έχετε ίσως ακούσει ότι οι μέλισσες έχουν σοβαρό πρόβλημα τα τελευταία χρόνια. Ο πληθυσμός τους μειώνεται για λόγους που οι επιστήμονες ερευνούν ακόμη. Ίσως τα φυτοφάρμακα, ίσως η κλιματική αλλαγή… Στο μεταξύ το 70% της τροφής μας εξαρτάται από τις μέλισσες. Τι θα λέγατε λοιπόν να τις βοηθήσετε φτιάχνοντας ένα ξενοδοχείο για μέλισσες στο μπαλκόνι ή στον κήπο σας;

Μήπως όμως αξίζει να μάθουμε περισσότερα για αυτές; Ο Κλάδος Πουλιών του Σώματος Ελληνικού Οδηγισμού σχεδίασε ένα ξεχωριστό πακέτο δραστηριοτήτων για παιδιά ηλικίας 7-11 ετών, προκειμένου μέσα από το παιχνίδι να κατανοήσουν την αξία των μελισσών στον πλανήτη, αλλά και να δράσουν για την προστασία τους.

Σκοπός του προγράμματος είναι να μάθουν για την μέλισσα, να προβληματιστούν με την ύπαρξη ή την απουσία της, να αναλύσουν την οργάνωση της κοινωνίας της, να μελετήσουν την αρμονική συνύπαρξη τη των μελών της. Τέλος, να αναγάγουν τη δομή αυτή στη δική μας κοινωνία, ιδιαίτερα στα σημεία της αρμονικής συνεργασίας, της αποτελεσματικότητας και της αδιάκοπης προσφοράς. Τα παιδιά να πρέπει να ερευνήσουν ατομικά και να δημιουργήσουν ομαδικά. Το πρόγραμμα είναι βασισμένο στη σύγχρονη παιδαγωγική προσέγγιση της Ανεστραμμένης Μάθησης ή Αντίστροφης Τάξης.


Η φωτογραφία του μήνα

© Andy Parkinson/Comedywildlifephoto.com


Unsubscribe | Δες το email online