|
|
Τεύχος 28, Σεπτέμβριος 2012 |
|
|
θέματα
|
|
|
|
Με δύναμη από τα σχολεία Waldorf
|
Όλοι έχουμε ανάγκη από λίγη έμπνευση, τώρα που αρχίζει η νέα σχολική χρονιά. Τώρα ακριβώς που διανύουμε μια δύσκολη περίοδο στη χώρα μας, τώρα είναι που η ουσία και το πνεύμα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης αποκτούν ακόμη μεγαλύτερο νόημα. Όταν το όραμα για μια άλλη εκπαίδευση και κοινωνία λαμβάνει σάρκα και οστά σε κάποιες εκπαιδευτικές κοινότητες και σχολεία, η ελπίδα δυναμώνει.
Στην Ελλάδα ένα από αυτά τα σχολεία που κάνουν τη διαφορά είναι το 4/θέσιο Δημοτικό Σχολείο του Φουρφουρά, στο Ρέθυμνο, όπου η εκπαίδευση μέσα από τη φύση γίνεται καθημερινή πράξη. "Κατασκηνώστε ακόμη και στο τσιμέντο" μας συμβουλεύουν οι μαθητές του σχολείου που είχαν την εμπειρία της εκπαίδευσης στην ύπαιθρο με σκηνές. Αναζητώντας έμπνευση και από άλλα παραδείγματα στην Ευρώπη, θυμηθήκαμε τη φιλοσοοφία και τις παιδαγωγικές των σχολείων Waldorf, γνωστών ως "εκπαίδευση Steiner", από τον Αυστριακό φιλόσοφο Rudolf Steiner. Στο ευρύ δίκτυο αυτών των σχολείων που έχουν ιδρυθεί σε πολλές χώρες της Ευρώπης δίνεται έμφαση στην καλλιέργεια της δημιουργικότητας των μαθητών. Ξεχάστε τις κλασικές τάξεις, τα σχολεία με τη γνωστή αρχιτεκτονική των διαδρόμων και των τετράγωνων χώρων. Ξεχάστε τον κλασικό διαχωρισμό των μαθημάτων και τη φοίτηση ανάλογα με την ηλικία των μαθητών. Στη θέση τους βάλτε ένα σχολείο με ρευστά σχήματα και χώρους όπου ο μαθητής καλείται να χαράξει πορεία, πορεία ζωής και μάθησης. Τα υλικά οικολογικά αλλά και ζεστά, κάνουν τους μαθητές να νιώθουν άνετα, σαν το σπίτι τους. Τοίχοι με παλ χρώματα, για τα μικρότερα παιδιά, πιο έντονα για τα μεγαλύτερα. Τα ικανότερα παιδιά σε έναν τομέα μάθησης βοηθούν τα πιο αδύναμα σε κοινές εργασίες οπότε η έννοια της τάξης καταργείται. Στο κυλικεία προσφέρονται εδέσματα που έχουν φτιάξει οι γονείς ενώ όλη η διοίκηση του σχολείου γίνεται από εκπαιδευτικούς και γονείς μαζί. Τα ελεύθερα σχολεία Waldorf είναι αυτοχρηματοδοτούμενα, αυτόνομα, αλλά λαμβάνουν κρατική επιχορήγηση. Διαβάστε άμεση μαρτυρία από επίσκεψη σε τέτοιο σχολείο στο Ααχεν της Γερμανίας.
Εμείς εμπνευστήκαμε. Ευχόμαστε κι εσείς το ίδιο. Και ξεκινάμε τη νέα χρονιά με πλούσιο παιδαγωγικό υλικό και εργαστήρια στα σχολεία. Για να "χτίσουμε" όλοι μαζί το δικό μας ελεύθερο σχολείο.
|
|
Άμμος: όλοι οι κόκκοι δεν είναι ίδιοι!
|
Παραμένουμε στο έδαφος. Όλο και σε κάποια αμμουδιά θα πήγαν τα παιδιά και θα έφτιαξαν κάστρα και πύργους. Αν ρωτήσουμε, είναι όλες οι αμμουδιές στις παραλίες ίδιες, θα απαντήσουν, όπως κι εμείς, ότι είναι περίπου ίδιες. Μπορεί αλλού να είναι λίγο πιο ψιλή κι αλλού πιο παχιά η άμμος. Αλλού να έχει περισσότερα κοχύλια και φυτά κι αλλού λιγότερα. Αλλά αν δείξουμε δυο φωτογραφίες από μια αμμουδιά στην Ηλεία και μία στη Μυτιλήνη, κανείς δε θα καταλάβει τη διαφορά εφόσον στο κάδρο έχουμε μόνο την άμμο. Κι όμως η άμμος ιδωμένη με ειδικό μικροσκόπιο εκπλήσσει. Κάθε κόκκος κι άλλο χρώμα, άλλο σχήμα, άλλη σύσταση.
Ο δρ. Γκάρι Γκρίνμπεργκ, ερευνητής βιοιατρικής, κατά τα τελευταία 12 χρόνια έχει αφιερώσει τη ζωή του στην ανάπτυξη τρισδιάστατων μικροσκοπίων με τη βοήθεια των οποίων κατάφερε να απαθανατίσει τα λιλιπούτεια «πετράδια» της παραλίας. Τα λόγια του αποπνέουν σοφία και ενθουσιασμό: "Οι περισσότεροι κόκκοι άμμου στη Γη έχουν σχηματιστεί από τη διάβρωση των βουνών και άλλων βιολογικών υλικών, όπως π.χ. κοχύλια, κοράλλια και μικροσκοπικοί οργανισμοί, οι οποίοι ζουν σε “σπιτάκια” από πυριτικό άλας ή ανθρακικό ασβέστιο. Τα βουνά υψώνονται εδώ και εκατομμύρια χρόνια. Η αργή τους διάβρωση οδηγεί στη δημιουργία μικροσκοπικών κόκκων άμμου. Στη συνέχεια ποταμοί και ρυάκια μεταφέρουν την άμμο στις παραλίες των ωκεανών ή στις όχθες των λιμνών. Για το λόγο αυτόν μπορούμε να πούμε ότι η άμμος σε κάθε παραλία του πλανήτη αποτελεί την αντανάκλαση της γεωλογικής ταυτότητας της κάθε περιοχής αλλά και της οικολογικής ταυτότητας της θαλάσσιας πανίδας της, που με τη σειρά της παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο στη διαδικασία της διάβρωσης σκληρών υλικών σε κόκκους άμμου. Οπότε, σύμφωνα με το μικροσκόπιό μου, κάθε παραλία είναι μοναδική".
Πηγή: Το Βήμα
Εμπλουτίστε με μελέτη της άμμου τα δικά μας παιχνίδια στην ακτή.
|
|
Τα σχολεία της Κρήτης διαγωνίζονται!
|
Το WWF Ελλάς προσκαλεί όλα τα σχολεία της Κρήτης σε ένα ταξίδι δημιουργίας για τους υγρότοπους του νησιού.
Μαθητές έως και 9 ετών γράφουν και διαγωνίζονται στο παραμύθι.
Μαθητές από 10 ετών και άνω σκηνοθετούν και διαγωνίζονται στο βίντεο.
Στόχος του διαγωνισμού είναι οι μαθητές να ανακαλύψουν τους υγρότοπους του νησιού, να εκτιμήσουν την αξία τους (οικολογική, οικονομική, κοινωνική), να τους απολαύσουν, να τους ερευνήσουν, να αντιληφθούν τις απειλές και την ανάγκη προστασίαςτους και να δημιουργήσουν τη δική τους αφήγηση για τους υγροτόπους. Επιστέγασμα της έρευνάς τους θα είναι ένα παραμύθι που δε θα ξεπερνά τις 1200 λέξεις ή ένα βίντεο διάρκειας έως 10 λεπτά.
Οι εκπαιδευτικοί που θα δηλώσουν συμμετοχή στο διαγωνισμό για λογαριασμό των μαθητών τους θα συμμετάσχουν σε σεμινάριο που θα γίνει από το στελεχιακό δυναμικό του WWF Ελλάς και ειδικούς στο παραμύθι και το βίντεο ως εξής:
Σάββατο 20 Οκτωβρίου: Χανιά με επίσκεψη στον υγρότοπο Αγιάς
Κυριακή 21 Οκτωβρίου: Ηράκλειο? με επίσκεψη στον υγρότοπο Αλμυρού
Οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να δηλώσουν συμμετοχή στο διαγωνισμό και στα σεμινάρια παρακαλούνται να συμπληρώσουν την αίτηση που θα βρουν εδώ και να τη στείλουν στο m.symvoulidou@wwf.gr.
Το πρόγραμμα "Υγρότοποι: μια ιστορία για το νησί μου: Μαθητικός διαγωνισμός για τα σχολεία της Κρήτης" υλοποιείται με την υποστήριξη του Συστήματος της Coca-Cola στην Ελλάδα (Coca-Cola Τρία Έψιλον και Coca-Cola Hellas), στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος "Αποστολή Νερό".
Μείνετε συντονισμένοι στο www.wwf.gr για να μάθετε τα νέα των σεμιναρίων, του διαγωνισμού και των βραβείων.
|
|
|
Κάτω από τα πόδια μας
|
Τι είναι αυτό που είναι κάτω από τα πόδια μας, το πατάμε, το χτίζουμε και το τσιμεντώνουμε, ενώ από αυτό εξαρτάται η επιβίωσή μας; Το έδαφος βέβαια. Εκεί φυτρώνουν τα φυτά δίχως τα οποία δεν υπάρχει ζωή. Απλά πειράματα που μπορούμε να κάνουμε με τα μικρά παιδιά για τη σημασία του εδάφους θα βρείτε εδώ Θα τα απολαύσετε κι εσείς γιατί το έδαφος μας εκπλήσσει. Μια ξερή γλάστρα που είναι έτοιμη για πέταμα φυτρώνει! Αγριόχορτα λογής λογής δίνουν το παρόν. Που βρέθηκαν; Πως είχε ζωή μια γλάστρα με χώμα που είχαμε μήνες να την ποτίσουμε;
Το ξεχωριστό του ρόλο στη ζωή του εδάφους παίζει ο καημένος ο γαιοσκώληκας. Άλλο παρεξηγημένο ζώο κι αυτό! Επειδή δύσκολα θα τον έλεγες…όμορφο, δεν κερδίζει τη συμπάθεια του κοινού. Κι όμως ο Δαρβίνος έλεγε ότι κανένα ζώο στον πλανήτη δεν είναι τόσο χρήσιμο όσο γαιοσκώληκας. Η ανθρωπότητα του οφείλει πολλά! Επειδή είναι ο καλύτερος καλλιεργητής και φροντίζει για την υγεία του εδάφους. Μοιραστείτε με τους μαθητές σας το "πορτρέτο" του γαιοσκώληκα.
|
|
Δια θαλάσσης...βίου μάθηση
|
Στο πλαίσιο του ενημερωτικού και εκπαιδευτικού προγράμματος για τα θαλάσσια θηλαστικά των ελληνικών θαλασσών "Θάλασσα: Μάθε, Δράσε, Προστάτεψε" θα πραγματοποιηθούν μια σειρά από σεμινάρια σε φορείς που θα μπορούσαν να συνεισφέρουν άμεσα στην προστασία των συγκεκριμένων ζώων. Πιο συγκεκριμένα, σεμινάρια θα πραγματοποιηθούν στην τοπική αυτοδιοίκηση, το λιμενικό σώμα καθώς και τους δόκιμους του εμπορικού και του πολεμικού ναυτικού, με στόχο την ενημέρωσή τους για τα εννέα μόνιμα και πέντε περιστασιακά θαλάσσια θηλαστικά των ελληνικών θαλασσών, τη σημασία τους για το θαλάσσιο περιβάλλον, τις απειλές που αντιμετωπίζουν αλλά και τις απαραίτητες δράσεις για την προστασία τους. Το πρόγραμμα θάλασσα είναι τριετές πρόγραμμα που υλοποιούν το WWF Ελλάς με τη MΟm Εταιρία για τη Μελέτη και Προστασία της Μεσογειακής Φώκιας, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Κητολογικών Ερευνών Πέλαγος και το Tethys Research Institute με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του ευρύτερου κοινού αλλά και των άμεσα εμπλεκόμενων φορέων για τα θαλάσσια θηλαστικά των ελληνικών θαλασσών τα περισσότερα από τα οποία απειλούνται με εξαφάνιση.
Εάν θέλετε και εσείς ένα τέτοιο σεμινάριο προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κλάδου των εκπαιδευτικών, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας.
|
|
|
Όλοι για έναν και ένας για όλους
Η Μικρόπολις, η πόλη θαύμα ανοίγει ξανά τις πύλες της από 20 έως και 23 Σεπτεμβρίου στην Τεχνόπολις του Δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 100, Γκάζι). Και φέτος τα παιδιά ηλικίας 2-13 ετών μαθαίνουν παίζοντας και δημιουργώντας, καθώς ταξιδεύουν στις γειτονιές της που φέτος φιλοξενούν πανεπιστήμια, μουσεία, ιδρύματα, περιβαλλοντικές και πολιτιστικές οργανώσεις, άλλους εκπαιδευτικούς φορείς και όχι μόνο.
Το Πάντα θα σας περιμένει και πάλι στη γειτονιά της Οικογένειας, για να παίξουμε παιχνίδια για τη μεγαλύτερη οικογένειά μας τη φύση και να μάθουμε γιατί ‘Eίμαστε όλοι ένας κόσμος’.
Στις 20 & 21 Σεπτεμβρίου από 9-2μμ για εκπαιδευτικά προγράμματα με σχολεία και στις 22-23 Σεπτεμβρίου, από 10-8μμ για οικογένειες με παιχνίδια και δραστηριότητες αλλά και τα νέα μας είδη στα χαρτοσχολικά και στα παιχνίδια.
|
|
Το Πάντα φιλοσοφεί...
"Η εκπαίδευση είναι το προσάναμμα μιας φλόγας, όχι το γέμισμα ενός αγγείου"
Σωκράτης
|
|
|
Το Πάντα διαβάζει...
|
... το βιβλίο του Ken Robinson Άλλη λογική από τις εκδόσεις Εν πλω. Μιλώντας για δημιουργικότητα και έμπνευση στην αρχή της νέας σχολικής χρονιάς, μην παραλείψετε να διαβάσετε αυτό το βιβλίο. Ο γνωστός από τις ωραίες παρουσιάσεις τους στις “ideas worth spreading”, ΤEDx, Ken Robnison γράφει ένα βιβλίο πραγματικό σημείο αναφοράς για όλους όσοι ασχολούνται με την εκπαίδευση ή την επιχειρηματικότητα ή για όσους απλώς θέλουν να στοχαστούν για το τι σημαίνει δημιουργικότητα σήμερα και πώς την καλλιεργείς.
Διαβάζοντάς το μπορεί ο εκπαιδευτικός που έχει ασχοληθεί με την Π.Ε. θα αναγνωρίσει αρκετά γνωστά πεδία: «ομαδοσυνεργατική μάθηση», «η σημασία του λάθους», «η σημασία της ενθάρρυνσης του εκπαιδευόμενου ακόμη κι αν οι ιδέες του βρίσκονται σε πολύ πρώιμο στάδιο και μοιάζουν λάθος» κ.λπ. Αλλά ο συγγραφέας καταφέρνει να βάλει όλη τη θεωρία περί της νέας λογικής που πρέπει να διέπει την εκπαίδευση και τους οργανισμούς σε ένα συνολικό πλαίσιο. Είναι λάθος, γράφει, να πιστεύουμε ότι η εκπαίδευση προετοιμάζει τους εκπαιδευόμενους για καταστάσεις που θα βιώσουν στο μέλλον. Το μέλλον είναι αδύνατο να το προβλέψουμε και αλλάζει ραγδαία. Χρειαζόμαστε μια εντελώς νέα λογική και σίγουρα οι μεταρρυθμίσεις είναι καλές αλλά δε φτάνουν. Διαβάζοντάς το κανείς καταλαβαίνει ότι κι ο ίδιος έχει σκουριάσει λιγάκι. Όσο προοδευτικός και καινοτόμος να είναι ένας εκπαιδευτικός σήμερα, δύσκολα ξεγλιστρά από την κυρίαρχη λογική. Γι αυτό το βιβλίο είναι καλό «ξυπνητήρι» για όλους εμάς που δε θέλουμε να επαναπαυόμαστε στα κεκτημένα μας!
|
|
Το Πάντα θα βρίσκεται...
|
Για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά πραγματοποιείται και φέτος η έκθεση e-Learning Expo στις 6 και 7 Οκτώβριου του 2012 στο Ίδρυμα Ευγενίδου, προσφέροντας τη μοναδική δυνατότητα στους επισκέπτες της να διερευνήσουν τις ευκαιρίες, που κρύβει σήμερα το e-learning, αλλά και τις μελλοντικές προοπτικές του.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει παρουσιάσεις τεχνολογίας, ανοιχτές συζητήσεις, επιδείξεις εκπαιδευτικού λογισμικού, προβολή υπηρεσιών ηλεκτρονικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, εκπαιδευτικών παιχνιδιών και εξοπλισμού ηλεκτρονικής μάθησης.
Εταιρίες πληροφορικής, ηλεκτρονικής μάθησης, εκπαίδευσης, εκδόσεων κ.α θα δώσουν το παρόν και θα προσφέρουν στους επισκέπτες της έκθεσης νέες προτάσεις,σύγχρονες των αναγκών της ανερχόμενης αγοράς e-learning. Το Πάντα φυσικά θα δώσει το παρόν αφού θα συμμετέχει με ένα εργαστήριο για εκπαιδευτικούς αλλά και με περίπτερο όπου θα παρουσιάζει ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια για το περιβάλλον.
Επισκέπτες - γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές, φοιτητές, στελέχη κατάρτισης και δια βίου μάθησης, σύμβουλοι εκπαίδευσης, στελέχη ανθρωπίνων πόρων,προγραμματιστές και όσοι άλλοι ενδιαφέρονται - θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τα σημαντικότερα θέματα και τις νέες τάσεις της χρήσης των τεχνολογιών, πληροφορικής και επικοινωνιών, στην εκπαίδευση και την κατάρτιση. Επίσης θα δουν πώς μπορεί να τους φανεί χρήσιμη η λειτουργία της ηλεκτρονικής μάθησης και να ανταλλάξουν απόψεις και γνώσεις με ανθρώπους που κατέχουν την τεχνογνωσία της. Θα είμαστε εκεί και θα σας περιμένουμε να γνωριστούμε από κοντά.
|
|
|
Η φωτογραφία του μήνα
Φωτογραφία: Ελένη Σβορώνου
|
|
|
|